Inaugurację wieczornych koncertów stanowi występ debiutującej w Gdańsku formacji Accademia del Piacere pod kierownictwem Fahmiego Alqhaia. 10 grudnia w Dworze Artusa zespół przedstawi program „Colombina”, oparty na kompozycjach zachowanych w jednym z najważniejszych zabytków muzycznych XV-wiecznej Hiszpanii.
Dzień później, 11 grudnia, także w Dworze Artusa, publiczność wysłucha bożonarodzeniowych kantat Alessandra Stradelli w interpretacji {oh!} Orkiestry oraz zespołu wokalnego Vox Luminis, poprowadzonych przez Martynę Pastuszkę. W piątkowy wieczór, 12 grudnia, na gdańskiej scenie ponownie pojawią się Eva Zaïcik i Le Consort, prezentując wirtuozowski program „Royal Handel”, obejmujący najpiękniejsze arie operowe i pełne barwy utwory instrumentalne Georga Friedricha Händla.
Kolejny wieczór, 13 grudnia, upłynie pod znakiem twórczości Georga Philippa Telemanna — Arte dei Suonatori oraz Voces Suaves pod kierunkiem Marcina Świątkiewicza przedstawią zestaw jego kantat układających się w wyimaginowane „Oratorium bożonarodzeniowe”. Finał edycji, zaplanowany na 14 grudnia w Centrum św. Jana, wprowadzi publiczność w atmosferę świątecznego Lipska z 1723 roku. Program „Weihnachten in Leipzig” w wykonaniu zespołu Le Poème Harmonique pod kierownictwem Vincenta Dumestre’a obejmie m.in. słynne „Magnificat” BWV 243a Johanna Sebastiana Bacha.
Popołudniowa seria kameralnych koncertów zapowiada się równie różnorodnie i bogato. Cykl otworzy 10 grudnia w Ratuszu Starego Miasta Laboratorio ‘600 wraz z Pinem de Vittorio, proponując muzyczną podróż na Sycylię. Następnego dnia, 11 grudnia, w Ratuszu Głównego Miasya wykonana zostanie kolekcja „Sette Ricercari per violoncello solo” w interpretacji Moniki Hartmann, reprezentującej młode pokolenie wykonawców muzyki historycznej.
12 grudnia publiczność usłyszy debiutującą na festiwalu formację Régence sonore, która zaprezentuje zbiór „Sonat triowych” op. 2 Georga Friedricha Händla. W sobotnie popołudnie, 13 grudnia, zabrzmi zestaw „Suit klawesynowych” Henry’ego Purcella w premierowym wykonaniu niezwykle utalentowanej gdańskiej klawesynistki Aleksandry Żebrowskiej. Ostatni koncert serii, zaplanowany na 14 grudnia, przyniesie gdański debiut zespołu Constantinople prowadzonego przez wirtuoza setaru Kiyę Tabassiana. Wraz z cenionym przez gdańską publiczność Marco Beasley’em artyści zaprezentują program inspirowany epoką Leonarda da Vinci i historią jego niezrealizowanego projektu mostu w Konstantynopolu.
Okres Bożego Narodzenia w kulturze polskiej stanowi czas wyjątkowy, chwilę wyczekiwania, rozświetlaną feerią świateł i ozdób w przestrzeni miejskiej. Gdańskie ulice co roku zachwycają świątecznymi iluminacjami, a wnętrza zabytków wypełniają się wielobarwną, poruszającą muzyką dawnych epok. Edycja Actus Humanus. Nativitas ponownie wpisze się w tę tradycję, oferując przeżycia pełne piękna, wzruszenia i artystycznego kunsztu, które dopełnią atmosferę zbliżających się świąt.