Zygmunt Gołąb
Gdański Zarząd Dróg i Zieleni
Data publikacji 12:41
Gdańsk stawia na zieloną edukację. Przedszkolaki poznały sekrety miejskich drzew
Jak odróżnić kasztanowca od dębu? Po czym poznać liście różnych gatunków drzew? Z czego wynika zmiana barwy liści? Przedszkolaki z grup pięcio- i sześciolatków z Przedszkola nr 82 w Gdańsku już to wiedzą. Dzieci uczestniczyły bowiem w wyjątkowej lekcji terenowej, prowadzonej przez dendrologa Jakuba Chorodeńskiego z Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni w ramach Programu Zielonej Edukacji.
W Parku im. ks. Bronisława Kabata w gdańskiej dzielnicy Jasień odbyły się zajęcia terenowe w ramach Programu Zielonej Edukacji. Grupy pięcio- i sześciolatków z Przedszkola nr 82 miały okazję poznać świat drzew z bliska – nie z książek, lecz pod bezpośrednią opieką specjalisty. Z dziećmi spotkał się dendrolog Jakub Chorodeński z Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni, który od lat edukuje zarówno młodszych, jak i starszych mieszkańców Gdańska w zakresie ochrony oraz roli miejskiej zieleni.
Edukacja w cieniu miejskich drzew
Podczas kilkudziesięciominutowego spaceru dzieci obserwowały m.in. kasztanowce, klony, dęby oraz graby, ucząc się rozpoznawania gatunków po kształcie liści, fakturze kory i budowie korony. Jakub Chorodeński tłumaczył, skąd bierze się sezonowa zmiana barw, dlaczego jesienią liście spadają oraz w jaki sposób drzewa przygotowują się do zimy. Młodzi uczestnicy mogli też porównać różne rozmiary i obwody pni, dowiedzieć się, jak mierzy się wiek drzewa, a nawet poznać ciekawostki związane z życiem zwierząt ukrywających się w gałęziach i dziuplach.
– Drzewa są jak cisi bohaterowie naszego miasta. Dają cień, oczyszczają powietrze, tworzą przestrzeń do życia dla zwierząt, a ludziom pomagają odpocząć i złapać oddech. Kiedy dzieci uczą się, dlaczego liście spadają, ile lat mają drzewa czy kto mieszka w ich koronach, uczą się również szacunku do natury i jej rytmu – mówi Jakub Chorodeński.
Przyroda jako nauczyciel
W ramach zajęć terenowych dzieci mogły pogłaskać chropowatą korę dębu, porównać gładkie pnie grabów i przyjrzeć się liściom. Zajęcia to część szerszej inicjatywy, której celem jest budowanie wśród najmłodszych mieszkańców wrażliwości ekologicznej oraz świadomości, jak ważną rolę pełni miejska zieleń w poprawie jakości życia.
– To niezwykle ważne, by dzieci doświadczały przyrody bezpośrednio. Jeśli nauczą się jej wartości teraz, będą o nią dbać jako dorośli – a każde miasto potrzebuje takich świadomych mieszkańców – dodaje Jakub Chorodeński.
Spacer, który uczy szacunku do natury
Zielona edukacja w Gdańsku to nie projekt na jeden sezon, lecz długofalowa inwestycja w świadomość mieszkańców.
– Wartością każdego zespołu pracowników są jego ludzie – specjaliści w danej dziedzinie, którzy nie tylko realizują swoje zadania, ale również dzielą się wiedzą i uczą innych spojrzenia na dane zagadnienie z konkretnej perspektywy. Każda taka lekcja, jak ta w Parku im. ks. Bronisława Kabata, pokazuje, że zrozumienie natury zaczyna się od prostego spaceru i dobrze opowiedzianej historii o drzewie. Cieszę się, że Gdański Zarząd Dróg i Zieleni jest w gronie instytucji współtworzących założenia Programu Zielonej Edukacji i że nasi pracownicy spotykają się z mieszkańcami, również tymi najmłodszymi, by uczyć ich, w jaki sposób patrzeć na otaczającą nas w mieście zieleń – podsumowuje Barbara Tusk-Krajewska, zastępczyni dyrektora ds. Przestrzeni Publicznej w Gdańskim Zarządzie Dróg i Zieleni.
Zielona Edukacja w Gdańsku
Program Zielonej Edukacji to edukacja ekologiczna i klimatyczna, skierowana do gdańskich placówek oświatowych: publicznych przedszkoli, szkół podstawowych oraz ponadpodstawowych. Polega on na realizacji projektu ekologicznego przez dzieci lub młodzież pod kierunkiem nauczyciela. Mogą oni działać samodzielnie, mogą też skorzystać ze wsparcia merytorycznego specjalisty z bazy ekspertów.
Kim są eksperci? To osoby na co dzień pracujące w wydziałach Urzędu Miejskiego i jednostkach organizacyjnych Miasta Gdańska. Program koordynuje Hevelianum, a za prawidłową realizację oraz zgodność programu ze strategiczną wizją rozwoju miasta odpowiada Monika Chabior, zastępczyni prezydent Gdańska ds. rozwoju społecznego i równego traktowania.
Budowa świadomego, zaangażowanego i odpowiedzialnego ekologicznie społeczeństwa poprzez przekazywanie młodym ludziom wiedzy, podnoszenie ich kompetencji, rozwijanie umiejętności oraz kształtowanie postaw – to główny cel programu. Natomiast szczegółowy cel to wprowadzenie trwałej, materialnej zmiany na terenie szkoły lub przedszkola bądź też zainicjowanie zmiany w sposobie myślenia, postawach lub nawykach najmłodszego pokolenia gdańszczan poprzez zaangażowanie ich w realizację projektu bądź inicjatywy ekologicznej.
– W ramach Programu Zielonej Edukacji zachęcamy młodych ludzi zarówno do zwrócenia uwagi na otaczającą ich przyrodę, jak i poszerzania wiedzy oraz krytycznego myślenia, promowania proekologicznych zachowań, a tym samym wspólnego wdrażania rozwiązań przyjaznych środowisku. To inwestycja nie tylko w rozwój zielonego Gdańska, ale przede wszystkim w dzieci i młodzież – tych młodych gdańszczan, którzy przez kolejne dekady będą cieszyć się efektami realizowanych i planowanych zielonych inwestycji miejskich. Mając już wiedzę wyniesioną w ramach Programu Zielonej Edukacji, będą mogli aktywnie włączyć się we wszystkie realizowane przez miasto proekologiczne działania – mówi Piotr Kryszewski, dyrektor zarządzający ds. Zielonego Gdańska.
Koordynatorem „Programu Zielonej Edukacji. Gdańsk” jest Hevelianum, a partnerami są: Wydział Edukacji Urzędu Miejskiego w Gdańsku, Wydział Ekologii i Energetyki UMG, Wydział Gospodarki Komunalnej UMG, Gdański Ośrodek Promocji Zdrowia i Profilaktyki Uzależnień, Gdański Zarząd Dróg i Zieleni, Gdańskie ZOO, Gdańskie Przedsiębiorstwo Energetyki Cieplnej GPEC, Gdańskie Autobusy i Tramwaje, Zarząd Transportu Miejskiego, Gdańska Infrastruktura Wodociągowo-Kanalizacyjna, Gdańskie Wody, Zakład Utylizacyjny, Port Czystej Energii.