Przeglądarka IE 11 nie jest wspierana na witrynie. Proszę skorzystać z nowej przeglądarki Edge firmy Microsoft

Referat Prasowy Urzędu Miejskiego w Gdańsku

Drugie urodziny Mevo, fot. Dominik Paszliński/ gdansk.pl
Zdjęcie portretowe: Paulina Chełmińska

Paulina Chełmińska
Urząd Miejski w Gdańsku

Data publikacji 14:04

2. urodziny MEVO - tak świętowaliśmy!

Symboliczny tort, balony, życzenia, nagrody i… imponujące liczby. Tak wyglądały drugie urodziny roweru metropolitalnego MEVO – najnowocześniejszego systemu rowerowego w Polsce, który w zaledwie dwa lata stał się jednym z najchętniej wykorzystywanych środków transportu w regionie. Użytkownicy przejechali już 21 milionów kilometrów, odbyli 6 milionów podróży, a społeczność MEVO urosła do 630 tysięcy osób.

W sobotę, 22 listopada, w sieni Urzędu Miejskiego w Gdańsku przy ul. Długi Targ 39/40 spotkali się użytkownicy, przedstawiciele gmin, dziennikarze i osoby związane z projektem, by wspólnie celebrować jego sukces.

MEVO: metropolia połączona rowerem

Dziś MEVO działa już w 17 gminach Obszaru Metropolitalnego Gdańsk–Gdynia–Sopot, tworząc unikalną w skali kraju sieć transportu rowerowego. Z systemu korzystają zarówno duże miasta – Gdańsk, Gdynia czy Sopot – jak i mniejsze ośrodki, takie jak Kartuzy, Żukowo, Puck czy Sierakowice.
1 sierpnia do grona dołączyła Gmina Pruszcz Gdański, stając się „najmłodszym dzieckiem MEVO” i od razu notując imponujące wyniki.

- Drugie urodziny Mevo to doskonała okazja, by podsumować skalę sukcesu tego projektu. Przez ostatnie dwa lata z systemu skorzystało już ponad 600 tysięcy użytkowników, którzy przejechali wspólnie ponad 21 milionów kilometrów – to tak, jakby okrążyć Ziemię pięćset razy - mówi Piotr Borawski, zastępca prezydenta Gdańska ds. mobilności i bezpieczeństwa. - Tylko w Gdańsku odpowiadamy za dwie trzecie wszystkich przejazdów, co daje 14 milionów przejechanych kilometrów. Jesteśmy dumni, że dzięki zaangażowaniu mieszkańców, partnerów oraz operatora możemy budować najbardziej rowerową metropolię w Polsce, a dzięki Gdańskowi jako gospodarzu Velo-city – pokazywać nasze osiągnięcia całemu światu. Rozwijamy system konsekwentnie: 50 nowych stacji, w tym 25 wybranych przez mieszkańców, oraz kolejne inwestycje, które planujemy już na przyszły rok. Jestem przekonany, że to dopiero początek i że wspólnie wykręcimy kolejne rekordy

Rok pełen wyzwań, ale także rekordów

2024 rok nie był dla MEVO łatwy. W lutym pożar strawił znaczną część floty – sytuację, która mogła zatrzymać rozwój projektu na wiele miesięcy.
Tak się jednak nie stało.

Dzięki determinacji operatora, współpracy gmin i ogromnemu wsparciu użytkowników system szybko stanął na nogi. Statystyki mówią same za siebie: MEVO stało się codziennym środkiem transportu, nie tylko weekendową atrakcją. Aż 76% przejazdów odbywa się w tygodniu, co potwierdza, że Mevo wspiera dojazdy do pracy, szkoły i na uczelnie.

- Puck jest częścią Mevo od samego początku i widzimy, jak bardzo ten system ułatwia mieszkańcom codzienne przemieszczanie się. Ponad 10 tysięcy podróży i 45 tysięcy przejechanych kilometrów pokazują, że była to świetna decyzja - mówi Hanna Pruchniewska, burmistrz Pucka. - Mevo realnie łączy nasze miasto z całą metropolią i daje mieszkańcom swobodę poruszania się w ekologiczny sposób.

- Jako najmłodszy uczestnik systemu Mevo notujemy fenomenalne wyniki – już ponad 41 tysięcy przejechanych kilometrów i 9 tysięcy wypożyczeń, mimo że jesteśmy w systemie zaledwie od sierpnia - mówi Weronika Chmielowiec, wójt gminy Pruszcz Gdański. - To pokazuje, jak chętnie mieszkańcy korzystają z wygodnego, ekologicznego transportu. Pracujemy już nad rozszerzeniem sieci stacji, bo zdecydowanie widzimy tu ogromny potencjał.

Eunika Niemc, wójt gminy Kosakowo podkreśla, że Mevo stało się ważnym elementem codziennej mobilności mieszkańców, a jego popularność rośnie również wśród turystów.

- Mieszkanki i mieszkańcy Kosakowa bardzo chętnie korzystają z Mevo, a w sezonie dołączają do nich również turyści. Nawet pracownicy urzędu jeżdżą na rowerach Mevo, dając przykład, że to wygodny i ekologiczny środek transportu. Rozważamy dalszy rozwój systemu, bo statystyki jasno pokazują, że jest potrzebny i świetnie wpisuje się w budowę zintegrowanej metropolii.

Michał Banacki, wiceprezydent Sopotu zwraca uwagę na długoletnie zaangażowanie Sopotu w projekt oraz imponujące efekty jego funkcjonowania w mieście.

- Sopot jest z Mevo od samego początku i jesteśmy z tego bardzo dumni. Prawie 2 miliony przejechanych kilometrów i 440 tysięcy wypożyczeń to imponujące wyniki, zwłaszcza jak na nasze miasto kurortowe. Mevo stało się naturalnym elementem Sopotu – trudno dziś wyobrazić sobie miasto bez tych czerwonych rowerów.

Joanna Koszałka, zastępca wójta gminy Sierakowice zaznacza, że mieszkańcy szybko przekonali się do systemu i aktywnie z niego korzystają.

- Dziękuję za możliwość współtworzenia systemu Mevo, z którego mieszkańcy Sierakowic aktywnie korzystają. Ponad 5,5 tysiąca kilometrów i 1000 odbytych podróży pokazują, że system świetnie się u nas przyjął. Jesteśmy gotowi na dalszy rozwój i zwiększanie dostępności rowerów.

Michał Felon, dyrektor Zarządu Dróg i Zieleni w Gdyni podkreśla znaczenie Mevo w codziennych dojazdach gdynian oraz jego rolę w promowaniu zrównoważonej mobilności.

- Gdynianie bardzo polubili Mevo – to nie tylko praktyczny środek transportu, ale realny wkład w zrównoważoną mobilność miasta. Mamy już prawie milion przejazdów i 3,3 miliona przejechanych kilometrów, a większość odbywa się w tygodniu, co pokazuje, że Mevo stało się codziennym narzędziem dojazdowym. Brawo dla mieszkańców i brawo dla systemu Mevo.

System, który rośnie razem z mieszkańcami

Coraz więcej gmin myśli o rozbudowie systemu – niektóre są już do niej przygotowane. Zapotrzebowanie na nowe stacje i rowery zgłaszają sami mieszkańcy, a samorządy odpowiadają na te potrzeby.

MEVO to już nie tylko technologia i infrastruktura – to społeczność, która stale się powiększa. W ciągu dwóch lat użytkownicy:

  • przejechali 21 milionów kilometrów – czyli 524 razy okrążyli Ziemię,
  • spalili 630 milionów kalorii,
  • zaoszczędzili 2,5 tys. ton CO₂, co odpowiada rocznej absorpcji ponad 200 tysięcy drzew,
  • wykonali 6 milionów podróży, co daje ponad 217 lat nieprzerwanej jazdy.

Średni dystans przejazdu to 3,5 km, a najwięcej wypożyczeń odbywa się między godz. 13.00 a 16.00.

MEVO łączy pokolenia – od studentów po seniorów

Urodziny stały się również okazją do zaprezentowania bohaterów kampanii „Twarze MEVO”. Wśród nich znalazła się Sylwia, Artur, Michał oraz dwójka wyjątkowych seniorów – pani Barbara i pan Eugeniusz.
Ich historia poruszyła uczestników wydarzenia:

  • pani Barbara jeździ na rowerze od ponad 50 lat,
  • pan Eugeniusz potrafi przejechać nawet 5 tysięcy kilometrów rocznie.

To dowód, że MEVO jest dla każdego – bez względu na wiek, kondycję czy miejsce zamieszkania.

Tort, nagrody i dobra zabawa

Po oficjalnej części przyszedł czas na to, co urodzinowe dzieci lubią najbardziej – tort! A później: koło fortuny, konkursy i nagrody, w tym rowerowe gadżety, które rozeszły się w mgnieniu oka. Atmosfera była pełna energii i wzruszeń, bo uczestnicy w naturalny sposób tworzą historię MEVO.

MEVO ma dwa lata – i ogromny apetyt na więcej

Wspólnota samorządów, ogromne zaangażowanie mieszkańców i rozwijająca się infrastruktura sprawiają, że MEVO nie jest tylko systemem rowerowym. To projekt, który zmienia sposób poruszania się po metropolii, wpływa na jakość powietrza, zdrowie i styl życia.

A kolejne lata zapowiadają się tylko bardziej dynamicznie.

fot. www.gdansk.pl

Załączniki