Paulina Chełmińska
Urząd Miejski w Gdańsku
Weronika Korol
Gdański Zarząd Dróg i Zieleni
Data publikacji 11:00
Gdańsk w gotowości zimowej
Ponad 23 miliony złotych zostało zabezpieczonych w budżecie miasta na łagodzenie negatywnych skutków zimy. Od 15 października rozpoczął się okres całodobowej gotowości służb drogowych, który potrwa do połowy maja przyszłego roku.
Zimowe utrzymanie obejmuje ponad 960 km dróg, z czego 603 km to Podstawowy Układ Komunikacyjny – kluczowy dla transportu publicznego i ruchu tranzytowego. W przypadku intensywnych opadów śniegu, służby mają 8 godzin od ich ustania na przywrócenie przejezdności tych tras. W sezonie zimowym utrzymywanych jest również 10 tras rowerowych o łącznej długości około 84 km, wyznaczonych w porozumieniu ze środowiskiem rowerowym. Po raz pierwszy do zimowego utrzymania włączono także ekostradę. Działania obejmują również przystanki komunikacji miejskiej, wybrane ciągi piesze, parkingi, kładki i tunele dla pieszych. Odśnieżanie i zwalczanie śliskości prowadzone jest mechanicznie lub ręcznie, po każdym opadzie śniegu, a w trudnych warunkach – w trybie ciągłym.
- Zima nie zaskoczy drogowców - jesteśmy w pełnej gotowości już od 15 października i pozostaniemy w tym trybie do połowy maja – podkreśla Piotr Borawski, zastępca prezydenta Gdańska ds. mobilności i bezpieczeństwa. - To ogromne przedsięwzięcie: 960 km dróg, w tym 603 km w podstawowym układzie komunikacyjnym oraz 84 km tras rowerowych, w tym nowa ekostrada na Chełm. Do dyspozycji mamy 130 pojazdów, które pracują 24/7. Warto pamiętać, że zimowe utrzymanie to także duże koszty – w tym roku zabezpieczyliśmy 10,5 mln zł, a w przyszłorocznym budżecie planujemy kolejne 23 mln zł.
Utrzymanie zimowe to rosnące obciążenie finansowe. W sezonie 2021/22 wydano ponad 17,5 mln zł, w 2022/23 – niespełna 23 mln zł, a w 2023/24 – blisko 24 mln zł. Do końca 2025 roku zaplanowano jeszcze 10,5 mln zł, a na rok 2026 – kolejne 23 mln zł.
Gotowość operacyjna i sprzęt
Za utrzymanie przejezdności gdańskich ulic odpowiadają m.in. 40 pługoposypywarki, 16 pojazdów uzbrojonych w pługi odśnieżne, ładowarki hydrauliczne, samochody interwencyjne oraz wytwornice solanki. W razie potrzeby do akcji mogą zostać wprowadzone także pojazdy z pługami wirnikowymi.
Miasto wykorzystuje system Tristar oraz całodobowy monitoring pogody, co pozwala na szybką i często wyprzedzającą reakcję na zmieniające się warunki atmosferyczne. Umowy z wykonawcami opierają się na rezultacie – liczy się efekt w postaci czystej i bezpiecznej nawierzchni, niezależnie od czasu potrzebnego na jego osiągnięcie.
- Choć jesień jeszcze trwa, my jesteśmy w pełnej gotowości do realizacji umowy na zimowe utrzymanie dróg – mówi Magdalena Adamkiewicz, członek zarządu firmy PreZero, odpowiedzialnej za realizację usług. - W razie potrzeby na ulice Gdańska wyjedzie 56 pojazdów, w tym 8 z osprzętem do solanki. Działamy z czterech baz logistycznych, a nasze magazyny są już pełne certyfikowanej soli drogowej. Kluczowe są działania prewencyjne – całodobowo monitorujemy warunki pogodowe, a patrole w terenie sprawdzają śliskość nawierzchni. Nic jednak nie zadziała bez wykwalifikowanej kadry – to dzięki niej możemy skutecznie reagować na każde zimowe wyzwanie.
Zróżnicowane warunki i elastyczne działania
Gdańsk to miasto o zróżnicowanym ukształtowaniu terenu – inne warunki panują na dolnym tarasie, a inne na górnym. Dlatego prace zimowe wymagają elastycznego planowania i reagowania.
– Zima w Gdańsku to nie tylko śnieg – to także lokalna specyfika pogodowa, która wymaga elastycznego zarządzania sprzętem i zasobami – zaznacza Mieczysław Kotłowski, dyrektor Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni. – Warunki na górnym tarasie miasta często różnią się od tych na dolnym, dlatego gotowość sprzętu dostosowujemy do prognoz. Kluczowe jest szybkie reagowanie – sprzęt rozstawiamy w różnych punktach miasta, by uniknąć paraliżu komunikacyjnego. Szczególną uwagę zwracamy na podjazdy, gdzie zatrzymanie pojazdów może sparaliżować ruch. Działamy dynamicznie, ale też z uwzględnieniem czynnika ludzkiego – doświadczenie zespołu minimalizuje ryzyko błędów.
Kompleksowe utrzymanie zimowe
Zimowe utrzymanie obejmuje nie tylko jezdnie, lecz także chodniki, przystanki komunikacji miejskiej, parkingi, kładki i schody terenowe oraz trasy rowerowe. W przypadku intensywnych opadów śniegu lub gołoledzi służby pracują w trybie ciągłym – odśnieżanie i posypywanie odbywa się cyklicznie, aż do przywrócenia pełnej przejezdności.
Za utrzymanie zimowe odpowiadają nie tylko służby miejskie. Właściciele i zarządcy nieruchomości mają obowiązek zadbać o właściwy stan chodników i dróg wewnętrznych. Obowiązek ten wynika z ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Zaniedbania można zgłaszać do Straży Miejskiej lub poprzez Gdańskie Centrum Kontaktu.
Więcej informacji dostępnych jest na stronie: www.gzdiz.gda.pl
fot. www.gdansk.pl