Joanna Bieganowska
Urząd Miejski w Gdańsku
Data publikacji 17:21
Pakiet dla Gdańska Południe - program inwestycji komunikacyjnych w południowych dzielnicach miasta
W sobotę 4 września miasto oficjalnie rozpoczęło realizację Pakietu dla Gdańska Południe – jednego z kluczowych elementów Planu dla Gdańska. W ramach przedsięwzięcia w południowych dzielnicach powstaną nowe drogi, linia kolejowa PKM Południe oraz zajezdnie komunikacyjne. Pierwszym krokiem jest budowa Nowej Świętokrzyskiej, której pierwszy etap właśnie rusza. Całość programu szacowana jest na blisko 4 miliardy złotych.
W miejscu nowej inwestycji, mieszkańcy wraz z przedstawicielami władz miasta mogli symbolicznie wbić pierwsze łopaty. W ziemi znalazło się ich aż pięćdziesiąt.
– Mamy do czynienia z historycznym pakietem inwestycyjnym, największym od czasów Euro 2012. Wtedy bardzo zmieniło się nasze miasto, a teraz chcemy, by było podobnie - zwłaszcza tutaj, na południu Gdańska. Dziś rozwijamy sieć komunikacyjną: budujemy drogi, chodniki i ścieżki rowerowe, a także nową linię PKM. Wartość całego pakietu to prawie 4 miliardy złotych. To fundusze europejskie, rządowe, wojewódzkie i miejskie – mówiła Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska. – Znajdujemy się nieopodal przyszłego przystanku Gdańsk Orunia Górna, z którego już w sześć minut będzie można dojechać do centrum miasta. To będzie ogromna zmiana jakości życia, a ten odcinek obejmie swoim zasięgiem około 200 tysięcy mieszkańców – nie ma drugiego takiego w Polsce. Chcemy, żeby Państwu żyło się tu dobrze, zbudujemy tu także drogi, chodniki i trasy rowerowe – na ten cel przeznaczamy 1,4 miliarda złotych. Rozpoczynamy dziś realizację pierwszego etapu Nowej Świętokrzyskiej wraz z fragmentami ulicy Kampinoskiej. Równolegle przygotowujemy projekty kolejnych inwestycji – przedłużenie alei Pawła Adamowicza do skrzyżowania Świętokrzyskiej z nową trasą tramwajową czy budowę Nowej Jabłoniowej. Myślimy nie tylko o dużych połączeniach, ale także o drogach lokalnych – tych, które prowadzą do szkoły, przystanku czy domu, bo one są równie ważne dla codziennego życia mieszkańców.
Nowa Świętokrzyska – pierwszy element zmian
- Może się wydawać, że to stosunkowo krótki odcinek, ale w rzeczywistości jest on kluczowy dla komunikacji tej części miasta. Najważniejsza w tym projekcie była koordynacja Nowej Świętokrzyskiej z Pomorską Koleją Metropolitalną. Wiem, że wszyscy byliśmy niecierpliwi i chcieliśmy, by prace ruszyły szybciej. Robiliśmy wszystko, aby tak się stało, ale musieliśmy zsynchronizować te dwa ogromne przedsięwzięcia. Wspólnie z PKM udało się znaleźć rozwiązanie tego komunikacyjnego „węzła gordyjskiego” – zaprojektować odcinek, który będzie się uzupełniał z infrastrukturą kolejową i nie będzie wymagał ponownej przebudowy. W miejscu dzisiejszej pętli Świętokrzyska powstanie w przyszłości podziemny przystanek. To oznacza, że cały teren zostanie przekształcony – dlatego tak ważne było, by nasze prace nie kolidowały z planami kolei. Dzięki temu w 2027 roku oddamy do użytku Nową Świętokrzyską, a równolegle Pomorska Kolej Metropolitalna będzie przygotowywała się do rozpoczęcia swojej budowy - mówił Piotr Grzelak, pierwszy zastępca prezydent Gdańska. - Warto przypomnieć, że pierwotnie Nowa Świętokrzyska miała mieć przekrój 2×2 pasy ruchu, ale część tego korytarza została przekazana na rzecz PKM – jako bardziej efektywnego środka transportu publicznego. To przykład, jak współpraca różnych instytucji może tworzyć spójny system komunikacyjny dla całego Gdańska.
Symboliczne wbicie łopaty odbyło się przy ul. Kampinoskiej, gdzie powstaje pierwszy odcinek Nowej Świętokrzyskiej. Droga w układzie 2x1 pas połączy Kampinoską z al. Havla i odciąży ruch w tej części miasta, szczególnie w czasie budowy linii kolejowej PKM Południe. Po zakończeniu wszystkich etapów stanie się częścią głównego połączenia drogowego południowych dzielnic z centrum i obwodnicą Trójmiasta.
PKM Południe – szybkie połączenie z centrum
– Chcemy, by inwestycja rozpoczęła się pod koniec 2027 roku, czyli dokładnie w momencie, gdy zakończy się budowa odcinka, który dziś symbolicznie inaugurujemy. Ta koordynacja była niezwykle istotna – zależało nam, by wykonać efektywnie wszystkie prace, i by żadne środki – zarówno europejskie, jak i krajowe – nie zostały zmarnowane. Bardzo dziękuję za tę współpracę, bo bez niej nie udałoby się osiągnąć takiego poziomu spójności między projektami – mówił Grzegorz Mocarski, prezes Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. – PKM Południe to odpowiedź na realne potrzeby mieszkańców, którzy na co dzień zmagają się z trudnościami komunikacyjnymi w południowych dzielnicach Gdańska oraz w gminach ościennych – Kolbudach i Pruszczu Gdańskim. Ten pierwszy odcinek już wkrótce pomoże udrożnić ruch, a za kilka lat powstanie tu coś wyjątkowego – nowa, nowoczesna tkanka miejska, w której mieszkańcy i przedsiębiorcy będą mogli żyć i pracować w komfortowych warunkach. Poza samą linią PKM Południe realizowany jest również tzw. masterplan, czyli plan zagospodarowania terenów wokół przystanków. Chcemy, by południowe dzielnice nie były tylko sypialniami miasta, ale także miejscem, gdzie pojawią się nowe przedszkola, przestrzenie kulturalne i społeczne. PKM Południe obejmie 7 kilometrów nowej linii kolejowej i 6 przystanków. Już 17 października projektanci złożą dokumentację koncepcji programowo-przestrzennej, zamykając tym samym etap uzgodnień z ponad 60 podmiotami – od miejskich jednostek po gestorów sieci. W pierwszym kwartale przyszłego roku rozpocznie się procedura wywłaszczeń, a w październiku planujemy złożenie dokumentów niezbędnych do uzyskania pozwolenia na budowę. To inwestycja, na którą czekają mieszkańcy – i jestem przekonany, że wspólnym wysiłkiem doprowadzimy ją do szczęśliwego finału.
Jednym z najważniejszych elementów programu jest PKM Południe. Nowa, zelektryfikowana linia kolejowa o długości 7 km obejmie sześć stacji: Oruńskie Przedmieście, Chełm, Orunia Górna, Maćkowy, Łostowice i Kowale. Dzięki temu nawet 200 tysięcy mieszkańców zyska dostęp do szybkiego transportu zbiorowego, który połączy Gdańsk Południe z centrum miasta i regionem.
Linia kolejowa zostanie uzupełniona o węzły integracyjne – Łostowice–Świętokrzyska i Kowale. W planach są tam parkingi wielopoziomowe oraz powiązania z komunikacją tramwajową i autobusową.
Kompleksowy pakiet inwestycji
W ramach Pakietu dla Gdańska Południe powstanie również przedłużenie al. Adamowicza wraz z nową linią tramwajową, ulica Nowa Sandomierska z przejazdem nad torami kolejowymi, a także realizacja ul. Kampinoskiej połączona z budową zbiornika retencyjnego i przebudową Potoku Oruńskiego. Plan obejmuje także Nową Jabłoniową, mniejsze inwestycje lokalne (m.in. przy ul. Turzycowej, Czermińskiego czy Apollina).
Inwestycje rozpisane na lata
Harmonogram działań przewiduje, że pierwszy etap Nowej Świętokrzyskiej zakończy się w 2026 roku. Budowa PKM Południe ruszy po 2027 roku, a kolejne duże inwestycje drogowe i tramwajowe planowane są w latach 2028–2030. W 2030 roku gotowa ma być także nowa zajezdnia tramwajowa i autobusowa przy ul. Warszawskiej.
– Jesteśmy w historycznym momencie. Gdańsk Południe zmieni się nie do poznania. Przed nami historyczny pakiet inwestycji, które na zawsze odmienią tę część miasta. Tak jak dziś nie wyobrażamy sobie, by nie istniała pętla Ujeścisko–Świętokrzyska, tak za kilka lat nikt nie będzie mógł sobie wyobrazić Gdańska Południe bez Nowej Świętokrzyskiej i Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. To przedsięwzięcie o ogromnej wartości, które zmieni to miejsce raz na zawsze. – mówił Mateusz Skarbek, wiceprzewodniczący Rady Miasta Gdańska. – Spełniamy obietnice, które złożyliśmy razem z panią prezydent – że skupimy szczególną uwagę na mieszkańcach Gdańska Południe. Dziękujemy za Waszą cierpliwość, bo przygotowanie tak dużych inwestycji wymaga czasu, planowania i pracy wielu osób. W imieniu radnych proszę o jeszcze trochę wyrozumiałości – przed nami okres budowy, który może przynieść pewne niedogodności, ale to wszystko robimy dla Was i z myślą o Waszym komforcie. Sam jestem mieszkańcem tej dzielnicy i wiem, jak bardzo czekaliśmy na ten moment. Wierzę, że już za kilka lat wszyscy będziemy mogli cieszyć się z nowej PKM-ki, nowej Świętokrzyskiej, lepszej infrastruktury i wygodniejszego życia w tej dynamicznie rozwijającej się części Gdańska.
- Cieszę się ogromnie, jako radny Miasta Gdańska i przedstawiciel klubu Wszystko dla Gdańska, że możemy dziś zaprezentować ten legendarny pakiet inwestycji dla Gdańska Południe. To niezwykle ważny moment, na który wielu mieszkańców czekało od lat. Liczymy na Państwa wyrozumiałość i cierpliwość, bo wiemy, że każda duża inwestycja wymaga czasu i wiąże się z chwilowymi utrudnieniami – mówił Marcin Makowski, przewodniczący Komisji Mobilności Rady Miasta Gdańska, radny klubu Wszystko dla Gdańska. – W ostatnim czasie przedstawiamy wiele projektów infrastrukturalnych w całym Gdańsku. Wreszcie zostały odblokowane środki – zarówno unijne, jak i krajowe – które pozwalają nam realizować te długo oczekiwane przedsięwzięcia. Naszym celem jest poprawa dostępności komunikacyjnej, szczególnie w południowych dzielnicach miasta. Wierzymy, że prace przebiegną sprawnie, a efekty będą satysfakcjonujące dla wszystkich mieszkańców. Rada Miasta Gdańska z pełnym zaangażowaniem wspiera te inwestycje i współpracuje z panią prezydent oraz całym zespołem.
Gdańsk inwestuje w lepszą komunikację
– Wśród inwestycji powiązanych z budową linii kolejowej PKM Południe pierwszym i kluczowym zadaniem jest budowa Nowej Świętokrzyskiej – etap pierwszy, którego realizacja właśnie się rozpoczęła. Prace będą prowadzone w latach 2026–2027. W tym samym czasie rozpoczniemy przebudowę ulicy Kampinoskiej na odcinku od Świętokrzyskiej do Niepołomickiej. Część tej inwestycji jest realizowana w ramach umowy z inwestorem zewnętrznym, natomiast pozostały fragment, do ulicy Niepołomickiej – w ramach budowy zbiornika retencyjnego nr 3, dla którego będziemy aplikować o środki zewnętrzne z programu FEnIKS, w obszarze gospodarowania wodami opadowymi. Oba te zadania zakończą się w 2027 roku, równolegle z pierwszym etapem Nowej Świętokrzyskiej – mówiła Małgorzata Polan, dyrektor Wydziału Projektów Inwestycyjnych w Urzędzie Miejskim w Gdańsku. – W 2028 roku planowane jest rozpoczęcie budowy linii kolejowej PKM Południe oraz realizacja bezkolizyjnego przejazdu w ulicy Nowej Sandomierskiej. Równolegle opracowywany jest projekt Nowej Świętokrzyskiej – etap drugi, który połączy Kampinoską z nowym węzłem przesiadkowym powstającym w ramach PKM Południe. W tym samym obszarze powstanie także przedłużenie alei Pawła Adamowicza (dawnej Bolońskiej Południowej). Dla tego zadania zostanie przygotowana dokumentacja projektowa poprzedzona analizą najlepszych rozwiązań komunikacyjnych, zarówno dla układu drogowego, jak i dla linii tramwajowej. Przełom lat 2026 i 2027 to czas realizacji ulicy Nowej Jabłoniowej, dla której dokumentacja jest już gotowa i trwa proces uzyskiwania decyzji administracyjnych. W 2027 roku rozpoczną się także prace przy ulicach Dworcowej i Czerwińskiego, istotnych z punktu widzenia układu odwodnieniowego miasta. Na te inwestycje również planujemy pozyskanie środków z programu FEnIKS. Zakończenie planowane jest do 2028 lub początku 2029 roku – w zależności od przebiegu postępowań przetargowych. W 2028 roku rozpoczniemy również budowę zajezdni tramwajowej i autobusowej.
Pakiet dla Gdańska Południe to największy dotąd program inwestycyjny realizowany w tej części miasta. Jego celem jest nie tylko rozbudowa infrastruktury, ale również poprawa komfortu życia mieszkańców. Miasto zapowiada intensywne prace, wprowadzanie nowoczesnych technologii budowlanych oraz szeroką kampanię informacyjną o objazdach i zmianach w organizacji ruchu, aby ograniczyć uciążliwości w czasie realizacji inwestycji
fot. www.gdansk.pl