Przeglądarka IE 11 nie jest wspierana na witrynie. Proszę skorzystać z nowej przeglądarki Edge firmy Microsoft

Referat Prasowy Urzędu Miejskiego w Gdańsku

trasa Gdańsk Południe - Wrzeszcz grafika
Zdjęcie portretowe: Aneta Niezgoda

Aneta Niezgoda
Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska

Data publikacji 09:06

Gdańsk Południe – Wrzeszcz coraz bliżej. Poznaliśmy firmy zainteresowane budową nowej linii tramwajowej

Otwarto listę firm, które zgłosiły chęć udziału w II etapie przetargu na budowę trasy tramwajowej Gdańsk Południe – Wrzeszcz. To jedna z największych i najważniejszych inwestycji transportowych w mieście, która ma zapewnić nowoczesną, wygodną i przyjazną środowisku komunikację publiczną.

Przetarg na budowę trasy prowadzony jest w formule dwuetapowej. 16 czerwca ruszył pierwszy etap, czyli kwalifikacja kandydatów do realizacji inwestycji. W tym czasie przedsiębiorstwa budowlane kierowały do zamawiającego szereg zapytań dotyczących m.in. warunków udziału w postępowaniu.

Zgłoszenia będą w najbliższym czasie analizowane pod względem formalno-prawnym. W drugim etapie wybrane spółki przedstawią szczegółowe propozycje cenowe. O ogłoszeniu drugiego etapu przetargu poinformujemy osobnym komunikatem.

Lista firm i konsorcjów, które złożyły wniosek:

  • Firma Torpol
  • Konsorcjum firm, lider: Roverpol
  • Firma Gülermak Polska
  • Konsorcjum firm, lider: Aldesa
  • Firma PORR
  • Konsorcjum firm, lider: firma NDI
  • Firma Strabag
  • Konsorcjum firm, lider: Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor
  • Konsorcjum firm, lider: firma Balzola
  • Konsorcjum firm, lider: firma Unibep
  • Konsorcjum firm, lider: Polimex Infrastruktura
  • Firma Budimex
  • Konsorcjum firm, lider: firma ZUE
  • Konsorcjum firm, lider: firma Mirbud

Szeroki zakres prac – nie tylko tory tramwajowe

Planowana inwestycja obejmuje:

  • budowę 3,75 km nowej linii tramwajowej oraz modernizację 0,6 km istniejącej linii,
  • 7 nowych przystanków, w tym jeden węzeł przesiadkowy autobusowo-tramwajowy,
  • 4,8 km nowej trasy rowerowej i 2,8 km przebudowanych dróg,
  • budowę tunelu pod ul. Wileńską (280 m, metodą wykopu otwartego),
  • zielone torowiska i nowoczesny tabor.

Szybciej, wygodniej i ekologicznie

Trasa GPW zapewni szybkie i niezawodne połączenie między dzielnicami Piecki-Migowo, a Wrzeszczem. Czas przejazdu będzie niezależny od natężenia ruchu drogowego. Szacuje się, że z nowej linii skorzysta ponad 2500 pasażerów na godzinę w szczycie. W porach największego obciążenia tramwaje mają kursować co 5 minut.

Projekt zakłada pełną dostępność infrastruktury – przystanki będą zrównane z poziomem podłogi tramwaju, a całość zostanie przystosowana do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, rodziców z wózkami i seniorów. Realizacja ma potrwać 3 lata od podpisania umowy.

Wartość całkowita projektu to ponad 800 mln zł. Inwestycja uzyskała dofinansowanie z programu FEnIKS (Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko) w wysokości ponad 259 mln zł – to ponad 32% wartości całego przedsięwzięcia.