Aneta Niezgoda
Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska
Data publikacji 09:06
Gdańsk Południe – Wrzeszcz coraz bliżej. Poznaliśmy firmy zainteresowane budową nowej linii tramwajowej
Otwarto listę firm, które zgłosiły chęć udziału w II etapie przetargu na budowę trasy tramwajowej Gdańsk Południe – Wrzeszcz. To jedna z największych i najważniejszych inwestycji transportowych w mieście, która ma zapewnić nowoczesną, wygodną i przyjazną środowisku komunikację publiczną.
Przetarg na budowę trasy prowadzony jest w formule dwuetapowej. 16 czerwca ruszył pierwszy etap, czyli kwalifikacja kandydatów do realizacji inwestycji. W tym czasie przedsiębiorstwa budowlane kierowały do zamawiającego szereg zapytań dotyczących m.in. warunków udziału w postępowaniu.
Zgłoszenia będą w najbliższym czasie analizowane pod względem formalno-prawnym. W drugim etapie wybrane spółki przedstawią szczegółowe propozycje cenowe. O ogłoszeniu drugiego etapu przetargu poinformujemy osobnym komunikatem.
Lista firm i konsorcjów, które złożyły wniosek:
- Firma Torpol
- Konsorcjum firm, lider: Roverpol
- Firma Gülermak Polska
- Konsorcjum firm, lider: Aldesa
- Firma PORR
- Konsorcjum firm, lider: firma NDI
- Firma Strabag
- Konsorcjum firm, lider: Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor
- Konsorcjum firm, lider: firma Balzola
- Konsorcjum firm, lider: firma Unibep
- Konsorcjum firm, lider: Polimex Infrastruktura
- Firma Budimex
- Konsorcjum firm, lider: firma ZUE
- Konsorcjum firm, lider: firma Mirbud
Szeroki zakres prac – nie tylko tory tramwajowe
Planowana inwestycja obejmuje:
- budowę 3,75 km nowej linii tramwajowej oraz modernizację 0,6 km istniejącej linii,
- 7 nowych przystanków, w tym jeden węzeł przesiadkowy autobusowo-tramwajowy,
- 4,8 km nowej trasy rowerowej i 2,8 km przebudowanych dróg,
- budowę tunelu pod ul. Wileńską (280 m, metodą wykopu otwartego),
- zielone torowiska i nowoczesny tabor.
Szybciej, wygodniej i ekologicznie
Trasa GPW zapewni szybkie i niezawodne połączenie między dzielnicami Piecki-Migowo, a Wrzeszczem. Czas przejazdu będzie niezależny od natężenia ruchu drogowego. Szacuje się, że z nowej linii skorzysta ponad 2500 pasażerów na godzinę w szczycie. W porach największego obciążenia tramwaje mają kursować co 5 minut.
Projekt zakłada pełną dostępność infrastruktury – przystanki będą zrównane z poziomem podłogi tramwaju, a całość zostanie przystosowana do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, rodziców z wózkami i seniorów. Realizacja ma potrwać 3 lata od podpisania umowy.
Wartość całkowita projektu to ponad 800 mln zł. Inwestycja uzyskała dofinansowanie z programu FEnIKS (Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko) w wysokości ponad 259 mln zł – to ponad 32% wartości całego przedsięwzięcia.