Paulina Chełmińska
Urząd Miejski w Gdańsku
Data publikacji 12:28
Gdańsk rozpoczyna pakiet inwestycji w Śródmieściu
Pakiet inwestycji dla Śródmieścia to koszt około 130 mln zł. Stanowi on element szerokiego programu inwestycyjnego obejmującego cały Gdańsk. W Śródmieściu skupi się on na najbardziej obciążonych fragmentach układu drogowo-tramwajowego. Z kolei dla Gdańska-Południe, będą to inwestycje związane z rozwojem, a dla Portu Gdańsk z bezpieczeństwem. Działania obejmują też program „lepszych dróg” oraz projekt ul. Spacerowej z buspasem i ekostradą. Wszystkie te przedsięwzięcia to spójna strategia, dzięki której miasto w najbliższych latach przejdzie intensywną, ale krótkotrwałą modernizację, zapewniającą mieszkańcom komfort na kolejne dekady.
– Prezentujemy dziś Pakiet dla Śródmieścia, czyli kompleksowy plan remontów i przebudów dróg oraz torowisk w sercu Gdańska – mówi Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska. – To największy od lat program inwestycyjny, którego celem jest poprawa jakości życia mieszkańców i komfortu poruszania się po centrum naszego miasta. Traktujemy Gdańsk jak wspólny dom – a o dom trzeba dbać, remontować go i dostosowywać do nowych potrzeb. Dlatego równolegle modernizujemy istniejącą infrastrukturę i przygotowujemy zupełnie nowe rozwiązania komunikacyjne. Przed nami przebudowa kluczowych skrzyżowań, modernizacja mostów, odnowa torowisk oraz budowa nowych połączeń, które usprawnią codzienne funkcjonowanie Śródmieścia. To ogromne przedsięwzięcie wymaga dobrej koordynacji i cierpliwości, ale jego efekty będą służyć nam wszystkim przez kolejne dekady. Jestem przekonana, że dzięki temu pakietowi centrum Gdańska stanie się jeszcze bardziej przyjazne i dostępne zarówno dla mieszkańców, jak i gości odwiedzających nasze miasto.
Przez najbliższe lata w Śródmieściu realizowany będzie skoordynowany pakiet największych od wielu lat prac tramwajowo-drogowych, obejmujący wymianę torowisk i sieci trakcyjnej, remonty mostów i estakad oraz modernizację peronów i systemu odwodnienia. Miasto przyjęło strategię, w której kluczowe inwestycje prowadzone są równolegle i skoordynowane w czasie, a nie rozkładane na wiele lat. Dzięki temu możliwe będzie wykorzystanie okresu, gdy część infrastruktury pozostaje wyłączona (np. Most Siennicki), a także konsolidacja kosztów, racjonalne zaplanowanie objazdów oraz pełniejsze wykorzystanie dostępnych środków zewnętrznych.
Elementem programu inwestycyjnego jest również rozpoczęcie prac przy I etapie Nowej Świętokrzyskiej, jednej z najważniejszych inwestycji w pakiecie dla Gdańska Południa. Za dwa tygodnie planowane jest wbicie pierwszej łopaty, to symboliczny początek całej ofensywy inwestycyjnej, która zmieni sposób poruszania się po mieście.
Pakiet dla Śródmieścia — co, gdzie i dlaczego
- Mamy plan dla Gdańska, największy pakiet inwestycyjny od czasów Euro 2012. To nie jeden projekt, a szereg pakietów, które będziemy przedstawiać w kolejnych tygodniach. Dziś mówimy o pakiecie Śródmieście, ale przygotowujemy również rozwiązania dla południa, zachodu czy dolnego tarasu – mówi Piotr Grzelak, pierwszy zastępca prezydent Gdańska. - Wszyscy mamy świadomość, że tak duży program wymaga ogromnego wysiłku – inwestycyjnego, koordynacyjnego, ale też cierpliwości uczestników ruchu, którzy będą musieli zmierzyć się z utrudnieniami. Dlatego wprowadzimy wszystkie dostępne rozwiązania techniczne, by ten proces usprawnić – od pracy na dwie, a tam, gdzie to możliwe na trzy zmiany, po wykorzystanie nowoczesnych technologii i prefabrykacji, które skracają czas robót. Kluczowe inwestycje w ramach pakietu Śródmieście to przede wszystkim modernizacja Podwala Przedmiejskiego, wraz z przebudową torowiska, trakcji, mostu i sieci podziemnych, a także węzeł Hucisko. Naszym celem jest to, by w momencie zakończenia remontu Mostu Siennickiego można było przywrócić pełny ruch tramwajowy na tej głównej osi komunikacyjnej. Prace będziemy prowadzić głównie w okresie wakacyjnym, kiedy ruch na ulicach spada nawet o 30%. Budujemy trwałość i niezawodność infrastruktury na kolejne lata.
W Śródmieściu prace obejmą kilka newralgicznych lokalizacji, które w dotychczasowym układzie stanowią elementy najbardziej obciążone eksploatacyjnie oraz podatne na awarie. Węzeł Hucisko, obsługujący w godzinie szczytu do 51 tramwajów na godzinę, wymaga wymiany torowiska, zwrotnic i sieci trakcyjnej - jest to remont główny, którego nie da się zastąpić wielokrotnymi doraźnymi naprawami. Przed zaplanowanym zamknięciem Huciska zostanie przeprowadzona modernizacja trakcji na skrzyżowaniu 3-go Maja i Nowe Ogrody, aby mogło ono przejąć zwiększony ruch tramwajowy i uniknąć przeciążeń sieci.
– Pierwszym zadaniem realizowanym w ramach Pakietu dla Śródmieścia będzie modernizacja torowiska i sieci trakcyjnej na węźle Hucisko – podkreśliła Anna Bobrowska, zastępca dyrektora ds. Infrastruktury i Remontów GZDiZ. – Prace obejmą m.in. torowisko od Huciska do Targu Rakowego oraz sieć trakcyjną aż do ulicy Okopowej. Zaplanowaliśmy je tak, aby ograniczyć utrudnienia: część robót będzie prowadzona nocą, a przejazdy przez torowiska zostaną wykonane w technologii prefabrykowanych płyt, co pozwoli skrócić czas ich budowy do kilku dni. Dzięki temu mieszkańcy i kierowcy odczują możliwie najmniejsze niedogodności podczas realizacji inwestycji.
Na Podwalu Przedmiejskim przeprowadzona zostanie kompleksowa przebudowa torów, trakcji, peronów, odwodnienia oraz samego mostu nad Starą Motławą. Z uwagi na charakter tego ciągu jako jednej z głównych arterii miasta prace obejmą również przebudowę sieci podziemnych, tak aby przywrócony układ był trwały i odporny na wymagania ruchu w kolejnych dekadach.
Estakada Okopowa zostanie wzmocniona, naprawione zostaną dylatacje, odwodnienie i bariery; roboty przy estakadzie będą koordynowane z pracami na Podwalu i mostem, żeby nie prowadzić do powtarzających się wyłączeń jednego miejsca w różnych terminach.
Prace te są planowane i prowadzone z myślą o pełnej integracji z trwającą przebudową Mostu Siennickiego. Jego przywrócenie do ruchu w 2027 roku będzie jednocześnie elementem synchronizacji przywracania wyremontowanego układu komunikacyjnego w kierunku Stogów, Przeróbki i Górek Zachodnich.
Jak zminimalizujemy czas i uciążliwość robót?
Podczas remontów zastosowane zostaną środki techniczne i organizacyjne służące skróceniu okresów zamknięć i minimalizacji utrudnień. W przetargach przewidziane będą wymogi pracy na dwie, a tam gdzie to możliwe na trzy zmiany, w tym prace weekendowe i nocne. Tam, gdzie to dopuszczalne technicznie, zastosowane zostaną prefabrykowane elementy przejazdów tramwajowych — rozwiązanie to skraca czas koniecznego zamknięcia pojedynczego przejazdu z typowych 30 dni do 7–10 dni. Najbardziej uciążliwe prace, w tym pełne wyłączenie węzła Hucisko, zaplanowano w okresie wakacyjnym 2026 roku, kiedy natężenie ruchu w centrum jest statystycznie niższe. Te założenia pozwalają skumulować krótkotrwałe utrudnienia i szybciej wrócić do stabilnego, bezpiecznego funkcjonowania komunikacji.
Harmonogram i najważniejsze terminy
– Jeszcze w tym roku ogłosimy dwa postępowania przetargowe: na modernizację sieci trakcyjnej na węźle Hucisko oraz na przebudowę mostu nad Motławą w ciągu Podwala Przedmiejskiego – informuje Małgorzata Polan, dyrektor Wydziału Projektów Inwestycyjnych. – Kolejne etapy prac zaplanowaliśmy na lata 2026–2027 i obejmą one m.in. modernizację torowisk, remonty ulic Okopowej i Akademickiej oraz przebudowę mostów. Najbardziej intensywne roboty będą prowadzone w okresie wakacyjnym, aby zminimalizować utrudnienia dla mieszkańców. Cały pakiet inwestycji usprawni komunikację i poprawi jakość infrastruktury w samym sercu Gdańska.
Proces przygotowań i rozpoczęcia prac rozpoczyna się jesienią 2025 roku wraz z ogłoszeniem przetargów. Jeszcze w tym miesiącu zostanie ogłoszony przetarg na przebudowę węzła Hucisko, a w październiku 2025 – na Podwale Przedmiejskie wraz z mostem nad Starą Motławą. Modernizacja trakcji na skrzyżowaniu 3-go Maja i Nowe Ogrody przewidziana jest na przełomie I/II kwartału 2026. W II kwartale 2026 planowane jest rozpoczęcia robót torowych na Podwalu Przedmiejskim. Kluczowy etap to pełne wyłączenie Huciska, zaplanowane na okres letni (III kwartał 2026). Ten etap zostanie skoordynowany z kompleksową wymianą torów i trakcji oraz prac przy estakadzie Okopowa. We wrześniu 2026 ruch tramwajów na Hucisku ma zostać przywrócony, a w październiku 2026 na odcinku Podwale Przedmiejskie do Głębokiej. Planowane otwarcie Mostu Siennickiego, z przywróceniem ruchu na Stogi, zaplanowano na czerwiec 2027, natomiast prace przy estakadzie Okopowa planowo mają zakończyć się w II kwartale 2027.
Organizacja ruchu podczas robót — zasady i rozwiązania praktyczne
Podczas inwestycji priorytetem jest utrzymanie funkcjonowania komunikacji zbiorowej oraz zapewnienie dostępu dla służb ratunkowych i mieszkańców. W czasie modernizacji tramwajów na Hucisku linie tramwajowe zostaną skierowane objazdami przez ul. 3-go Maja i Nowe Ogrody, a w miejscach wymagających wyłączeń uruchomiona zostanie zastępcza komunikacja autobusowa. Na odcinku Podwala Przedmiejskiego ruch samochodowy będzie prowadzony po jednej połówce jezdni, z dwoma pasami w jednym kierunku, a piesi będą mogli korzystać z istniejących kładek. Wcześniej, by odciążyć objazdy, zakończone zostaną prace na moście Popielnym przy ul. Toruńskiej, który będzie służył jako alternatywna trasa. Szczegółowe rozwiązania organizacji ruchu będę publikowane etapami, po rozstrzygnięciu przetargów i uzgodnieniu terminów z wykonawcami, tak aby mieszkańcy mieli czas na zaplanowanie codziennych podróży.
Finansowanie, koordynacja i odpowiedzialność wykonawcza
- Jako radni Koalicji Obywatelskiej wspieramy panią prezydent w tej dobrej decyzji. Uważam, że plan, który został przygotowany przede wszystkim z myślą o sezonie letnim 2026, to ambitny i przemyślany pomysł na połączenie oraz skoordynowanie potrzebnych modernizacji. Dzięki temu unikniemy sytuacji, w której ulice są rozkopane, a utrudnienia dla mieszkańców ciągną się miesiącami – podkreślał Cezary Śpiewak-Dowbór, przewodniczący klubu Koalicji Obywatelskiej w Radzie Miasta Gdańska. - Trzeba pamiętać, że w poprzednich latach, zwłaszcza w latach 2019–2023, Prawo i Sprawiedliwość głodziło samorządy, ograniczając nasze dochody z podatku PIT. Wtedy każdą złotówkę trzeba było oglądać dziesięć razy, a wiele inwestycji musiało poczekać. Dziś sytuacja finansowa miasta jest lepsza i możemy realizować remonty oraz modernizacje, które wcześniej były odkładane. Dlatego wspieramy panią prezydent i trzymamy kciuki, by te prace zostały sprawnie przeprowadzone oraz by wykonawcy dotrzymywali terminów. Za rok będziemy mogli powiedzieć mieszkańcom: zobaczcie, jak wiele udało się zrobić.
Realizacja pakietu inwestycji drogowo-torowych opiera się na finansowaniu ze środków unijnych, rządowych oraz budżetu miasta.
– Zdajemy sobie sprawę, że mówimy o dużym i skomplikowanym pakiecie inwestycji, ale chcemy jasno pokazać, jak zaplanowaliśmy prace w Śródmieściu – powiedziała Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska. – Rusza już pierwszy przetarg, a naszym celem jest takie skoordynowanie robót, by najbardziej uciążliwe prace, wymagające wyłączeń ruchu i komunikacji publicznej, odbywały się w wakacje przyszłego roku. Wartość całego pakietu szacujemy na około 130 milionów złotych i robimy wszystko, aby mieszkańcy jak najmniej odczuli związane z nim utrudnienia.
Wszystkie zadania zostaną ze sobą skoordynowane, tak aby prace były prowadzone w logicznej kolejności i w możliwie najkrótszym czasie. Dzięki temu możliwe będzie nie tylko pełne wykorzystanie dostępnych źródeł finansowania, ale także ograniczenie utrudnień i zapewnienie mieszkańcom nowoczesnej infrastruktury na kolejne dekady.
Krótkotrwały wysiłek, długotrwałe korzyści
Decyzja o spiętrzeniu prac jest podyktowana chęcią uniknięcia długotrwałego, wieloletniego cyklu ciągłych zamknięć. Intensywne, skoordynowane prace w latach 2026–2027 to wariant, który daje gwarancję, że po zakończeniu inwestycji Śródmieście będzie miało kompletną, nowoczesną i odporną infrastrukturę transportową na kolejne dekady.
- Dzisiaj przedstawiamy bardzo szeroki pakiet inwestycji i modernizacji, które dotyczą zarówno infrastruktury drogowej, jak i tramwajowej w śródmieściu Gdańska. Taki zakres prac może budzić obawy, bo przecież wiąże się z utrudnieniami w codziennym funkcjonowaniu – zaznaczyła Katarzyna Czerniewska, przewodnicząca klubu Wszystko dla Gdańska w Radzie Miasta Gdańska. - Jesteśmy w podobnej sytuacji jak w domu, kiedy decydujemy się na remont pomieszczeń. Wiemy, że przez jakiś czas będzie trudniej, że nie da się korzystać ze wszystkiego tak jak dotychczas. A skoro remont już trwa, warto przy okazji wymienić też elementy, które jeszcze działają, ale wkrótce i tak będą wymagały modernizacji. Tak samo jest dzisiaj w Gdańsku – skoro prowadzimy już remont Mostu Siennickiego, naturalnym i najbardziej efektywnym rozwiązaniem jest skoordynowanie w tym czasie także innych potrzebnych prac, takich jak modernizacja Huciska, wiadukt Okopowa czy fragmentów torowisk. To najlepszy moment, żeby spojrzeć całościowo na tę część miasta. Robimy to wszystko po to, by nasz gdański dom był przede wszystkim bezpieczny, niezawodny i estetyczny, a także oszczędny w zużyciu energii. To inwestycja, która ma nam służyć przez kolejne lata.
Komunikacja z mieszkańcami i kanały kontaktowe
Miasto uruchomi dedykowaną stronę informacyjną oraz kampanię w miejskich kanałach komunikacji, przez które będą przekazywane szczegółowe harmonogramy, mapy objazdów i informacje o pracach. Przed każdą większą fazą robót zaplanowana jest oddzielna komunikacja oraz konferencje informacyjne.
fot. www.gdansk.pl/G. Mehring