Aneta Niezgoda
Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska
Data publikacji 13:38
Poznaliśmy oferty na projekt i budowę zajezdni tramwajowej na Ujeścisku
Dwanaście ofert wpłynęło w przetargu na projekt i budowę zajezdni tramwajowej przy ul. Warszawskiej. Najtańsza oferta została złożona przez firmę Budimex, o wysokości ponad 320 mln złotych.
23 września poznaliśmy oferty w przetargu na projekt i budowę zajezdni tramwajowej na Ujeścisku. Na realizację zadania zabezpieczono w budżecie 360 939 751 mln zł. Oferty, które wpłynęły będą w najbliższym czasie analizowane pod względem formalno-prawnym:
- Konsorcjum firm, lider – firma Terlan - 351 504 476,20 zł
- Konsorcjum firm, lider – firma Aldesa - 404 095 969,42 zł
- Firma Doraco - 399 911 416,00 zł
- Konsorcjum firm, lider – firma – Budimex - 320 756 815,77 zł
- Konsorcjum firm, lider – firma Roverpol - 351 657 000,00 zł
- Firma Torpol - 365 348 231,28 zł
- Firma Mirbud - 396 811 453,79 zł
- Firma Strabag - 337 131 810,63 zł
- Konsorcjum firm, lider – firma Polimex Infrastruktura - 343 979 800,25 zł
- Konsorcjum firm, lider - firma NDI - 326 595 750,00 zł
- Konsorcjum firm, lider – firma Colas Rail Polska - 397 058 145,00 zł
- Konsorcjum firm, lider – firma ZUE - 368 630 999,99 zł
Budowa zajezdni tramwajowej na Ujeścisku to kluczowa inwestycja dla dynamicznie rozwijających się południowych dzielnic Gdańska, a także istotny krok w kierunku zrównoważonego rozwoju systemu transportowego. Nowa infrastruktura powstanie przy ul. Warszawskiej i stanie się jednym z filarów planowanej trasy tramwajowej Gdańsk Południe – Wrzeszcz.
Kluczowa inwestycja dla usprawnienia komunikacji tramwajowej w Gdańsku
Zajezdnia Ujeścisko zostanie wybudowana na działce o powierzchni około 4 hektarów. W ramach inwestycji powstanie nowoczesny kompleks techniczny, który obejmie m.in. halę z miejscem na około 30 tramwajów, stację obsługi technicznej do przeglądów i codziennej konserwacji oraz nowoczesną myjnię dla tramwajów.
Ponadto przewidziano budowę dyspozytorni wraz z układem torowym i infrastrukturą umożliwiającą odstawianie tramwajów poza godzinami szczytu. Ponadto powstanie podziemny zbiornik retencyjny. Zbiornik ten będzie wspierać system odwodnienia i retencję wód opadowych, zgodnie z założeniami zrównoważonego gospodarowania zasobami wodnymi.
Inwestycja będzie realizowana w formule „zaprojektuj i wybuduj”. Zajezdnia będzie w pełni przystosowana do obsługi najnowszych tramwajów o długości 45–47 metrów, oferując nowoczesne warunki serwisowe i eksploatacyjne. Dogodne połączenie z ul. Warszawską zapewni łatwy dostęp zarówno dla pojazdów, jak i dla pracowników.
Projektowanie zajezdni potrwa około 19 miesięcy od daty podpisania umowy. W tym czasie zostanie opracowana pełna dokumentacja projektowa oraz uzyskane niezbędne decyzje administracyjne. Całkowity czas realizacji, obejmujący projektowanie i budowę, wyniesie około czterech lat. Oddanie obiektu do użytku planowane jest na początek 2030 roku.
W planach również zajezdnia autobusowa
Tuż obok tramwajowej zajezdni spółka GAiT planuje budowę zajezdni autobusowej. Przygotowano projekt, który jest koncepcją bazową zajezdni. W tej chwili trwają konsultacje wewnętrzne oraz przygotowanie dokumentów do dialogu konkurencyjnego i przetargu.
Nowa zajezdnia zapewni możliwość kompleksowej obsługi i postoju 250 autobusów z napędem elektrycznym, wodorowym lub spalinowym. Zaplanowano w niej hale postojowe, nowoczesne pomieszczenia do serwisowania pojazdów, magazyny, a także zaplecze socjalne dla pracowników.
Szacunkowy koszt budowy zajezdni to ponad 450 mln zł netto. Inwestycja będzie finansowana ze sprzedaży terenu obecnej zajezdni przy al. Hallera.
fot. www.gdansk.pl