Przeglądarka IE 11 nie jest wspierana na witrynie. Proszę skorzystać z nowej przeglądarki Edge firmy Microsoft

Referat Prasowy Urzędu Miejskiego w Gdańsku

Podpisanie listu intencyjnego dot  programu Scholario, na zdjęciu Monika Chabior, Justyna Killing Bo
Zdjęcie portretowe: Marcin Szeląg

Marcin Szeląg
Urząd Miejski w Gdańsku

Data publikacji 15:43

Wsparcie dobrostanu psychicznego gdańskich uczennic i uczniów

Miasto Gdańsk dołącza do pilotażu programu, którego celem jest jeszcze lepsze zadbanie o zdrowie psychiczne dzieci i młodzieży. Pod koniec września chętne gdańskie szkoły zaczną realizować projekt Scholario, którego głównym narzędziem jest platforma do monitorowania nastroju uczniów i bezpiecznego komentowania samopoczucia. Nauczyciele, pedagodzy i psychologowie otrzymają z kolei nową metodę szybszego reagowania i jeszcze skuteczniejszego wsparcia.

W poniedziałek, 22 września w Urzędzie Miasta Gdańska podpisano list intencyjny dot. wdrożenia pilotażu programu Scholario w gdańskich szkołach.

- Zdrowie psychiczne dzieci i młodzieży jest tak samo ważne jak ich rozwój intelektualny. Chcemy, aby w gdańskich szkołach uczniowie czuli się bezpiecznie, by mogli mówić o swoich emocjach z wiedzą, że zostaną wysłuchani. Dzięki Scholario uczniowie w każdej chwili anonimowo będą mogli podzielić się informacją o swoim nastroju, a nauczyciele i specjaliści otrzymają natychmiastowe sygnały, gdy ktoś potrzebuje wsparcia. To konkretne narzędzie, które pozwoli szybciej reagować, zapobiegać kryzysom i budować w szkołach atmosferę opartą na empatii, zaufaniu i wzajemnym szacunku.

Dzięki wdrożeniu nowoczesnych narzędzi i wsparciu specjalistów, Gdańsk chce zapewnić szkołom realne narzędzie do szybkiego reagowania i tworzenia środowiska przyjaznego emocjom. Pilotaż rozpocznie się pod koniec września i potrwa do czerwca 2026 roku, obejmując wybrane miejskie placówki edukacyjne.

W szkołach objętych pilotażem wsparcie obejmie uczniów 7 i 8 klas w szkołach podstawowych oraz wszystkie klasy w szkołach ponadpodstawowych. Nie jest konieczne, aby wszyscy uczniowie w klasie przystąpili do programu od razu, możliwe będzie dołączanie kolejnych osób w trakcie trwania pilotażu.

O Scholario

- Scholario nie zastępuje ludzi – wzmacnia ich możliwości. Pomaga nauczycielom, psychologom i pedagogom wcześniej reagować na potrzeby uczniów, budować system współpracy i wspierać codzienną praktykę wychowawczą. Naszą misją jest wspieranie zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży poprzez codzienne, systemowe narzędzia ułatwiające wczesne rozpoznawanie i reagowanie na potrzeby emocjonalne uczniów – piszą przedstawiciele firmy Mentalio Sp. z o.o, twórca projektu.

System Scholario został zaprojektowany jako platforma umożliwiająca monitorowanie samopoczucia uczniów oraz wychwytywanie pierwszych sygnałów świadczących o trudnościach. Uczniowie każdego dnia będą mogli wyrazić swoje emocje poprzez specjalną ankietę w formule intuicyjnego „pulsu” emocjonalnego w aplikacji, dzięki której specjaliści – w ujęciu dziennym lub tygodniowym - zyskają klarowny obraz kondycji uczniów. Wpłynie to na planowanie działań profilaktycznych, rozmów oraz współpracę z wychowawcami i rodzicami.

Pilotaż systemu Scholario ma wspierać przeciwdziałanie przemocy rówieśniczej, zapobieganie uzależnieniom i kryzysom psychicznym, a także promować zdrowy styl życia, w którym równowaga psychiczna odgrywa kluczową rolę.  Z perspektywy szkół i ich kadr program stanowi również konkretne narzędzie: dyrektorzy zyskują dostęp do danych ułatwiających podejmowanie decyzji, nauczyciele mogą lepiej rozumieć potrzeby swoich wychowanków, a psychologowie i pedagodzy otrzymują wsparcie w diagnozowaniu trudności i planowaniu adekwatnej pomocy.

Dane przekazywane od uczniów będą w pełni anonimowe. System Scholario nie zbiera żadnych danych personalnych ani z urządzenia uczniów, zachowując ich pełną anonimowość.

Wsparcie pracy nauczycieli, psychologów i pedagogów

Nauczyciel, pedagog i psycholog szkolny to czasem pierwsze osoby, które dostrzegają subtelne zmiany w zachowaniu czy samopoczuciu uczniów. Ich praca także analizowania szerszych trendów w klasach i całej szkole. Aby działać skuteczniej, potrzebują narzędzi, które dostarczają rzetelnych danych, pozwalając uchwycić pierwsze symptomy kryzysów oraz śledzić efekty wdrożonych działań. To praca w oparciu o fakty, a nie tylko intuicję – dając narzędzie do szybszego wykrywania problemów i lepszego planowania działań.

Najważniejsze cechy Scholario:

  • codzienna, krótka refleksja ucznia nad emocjami,
  • natychmiastowa analiza i przekazanie informacji zespołowi szkolnemu,
  • narzędziownik dla nauczycieli i specjalistów szkolnych,
  • bezpieczeństwo danych i zgodność z RODO,
  • rozwój samoświadomości emocjonalnej uczniów.

„Narzędziownik” – praktyczne wsparcie dla każdego

Jednym z najważniejszych elementów Scholario jest tzw. „Narzędziownik” – zestaw materiałów i rozwiązań przygotowanych specjalnie z myślą o uczniach, rodzicach oraz kadrze pedagogicznej. „Narzędziownik” ma formę praktycznej bazy, która pozwala każdemu szybko sięgnąć po potrzebne wskazówki i scenariusze działań.

Obejmuje on zarówno propozycje pracy indywidualnej z uczniem, jak i pomysły na aktywności klasowe czy inicjatywy obejmujące całą społeczność szkolną. Dzięki temu możliwe jest nie tylko reagowanie w sytuacjach kryzysowych, lecz także budowanie długofalowych postaw opartych na empatii, otwartości i wzajemnym zaufaniu.

Etapy realizacji i wsparcie

Pilotaż rozpocznie się spotkaniami organizacyjnymi z wybranymi szkołami, podczas których przedstawione zostaną zasady funkcjonowania systemu oraz możliwości, jakie daje on społecznościom szkolnym. Następnie nastąpi etap wdrożenia, w ramach którego poszczególne placówki rozpoczną systematyczne korzystanie z platformy oraz towarzyszącego jej „Narzędziownika”. Kluczowym elementem będzie również bieżący monitoring efektów, tak aby na każdym etapie możliwe było dostosowanie narzędzia do potrzeb uczniów i nauczycieli.

Projekt realizowany jest w partnerstwie z firmą Mentalio Sp. z o.o., która odpowiada za stworzenie rozwiązania technologicznego, a także z Oddziałem Klinicznym Psychiatrii Dzieci i Młodzieży Szpitala Uniwersyteckiego w Krakowie, który sprawuje nad nim opiekę merytoryczną. Dzięki połączeniu wiedzy klinicznej i innowacyjnych narzędzi cyfrowych możliwe jest reagowanie na trudności, ale przede wszystkim tworzenie przestrzeni sprzyjającej profilaktyce i wczesnej interwencji.

Gdańsk jest drugim, obok Krakowa, dużym miastem uczestniczącym w pilotażu. Z systemu Scholario korzystają także szkoły w Nowym Targu i Koninie.

fot. www.gdansk.pl