Paulina Chełmińska
Urząd Miejski w Gdańsku
Data publikacji 16:29
Rowerem z Chełmu do Śródmieścia w 5 minut
W sobotę, 20 września, Gdańsk oficjalnie otworzył pierwszy etap ekostrady wzdłuż al. Armii Krajowej. To inwestycja o długości blisko 2 kilometrów, która łączy Chełm ze Śródmieściem i umożliwia szybki oraz bezpieczny przejazd rowerem do centrum w około 5 minut. W uroczystości uczestniczyli Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska, Piotr Borawski, zastępca prezydenta ds. mobilności i bezpieczeństwa oraz miejscy radni i miłośnicy rowerów.
Nowa droga rowerowa powstała w ramach remontu al. Armii Krajowej – od Węzła Groddecka do al. Sikorskiego. Skrajny pas jezdni został przeznaczony na wydzieloną trasę rowerową o szerokości 3–4 metrów, która włącza się w istniejącą sieć przy ul. Chałubińskiego. Trasa liczy 1500 metrów wzdłuż Armii Krajowej i dodatkowe 400 metrów na kładce i al. Sikorskiego.
- Długo wyczekiwany projekt ekostrady łączącej Chełm ze Śródmieściem, a także i dalszymi trasami dojazdowymi, zostaje dziś oficjalnie otwarty. To kolejny krok w budowie Gdańska, który zachęca do korzystania z alternatywnych, ekologicznych sposobów poruszania się po mieście. Dziękuję za sprawną realizację projektu, a także wszystkim mieszkańcom, którzy głosowali na pierwszy odcinek ekostrady w budżecie obywatelskim. Zachęcam do korzystania z naszej infrastruktury rowerowej, która bardzo dynamicznie rozwija się w Gdańsku - mówiła Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska. - Nie zasypiamy gruszek w popiele i od razu przygotowujemy projekt drugiego etapu ekostrady, który połączy rejon ul. Sikorskiego z ul. Łostowicką. Podjęliśmy decyzję, iż ten odcinek zostanie poprowadzony w pasie zieleni rozdzielającym jezdnie Armii Krajowej.
Inwestycja dla mieszkańców
- Dzięki projektowi rowerowemu z budżetu obywatelskiego, mogliśmy poprawić nawierzchnię całego odcinka drogi. Jestem przekonany, że doceniają to także kierowcy korzystający codziennie z tej trasy. Niekiedy obawiano się, że zwężenie ruchu z trzech do dwóch pasów spowoduje duże korki, ale zatory w tym miejscu nie uległy zwiększeniu. Również i na kwestię ewentualnego przejazdu służb ratunkowych znaleźliśmy rozwiązanie: przygotowaliśmy specjalne przepusty i miejsca umożliwiające wjazd na ekostradę, aby służby mogły szybciej dotrzeć do miejsca zdarzenia - mówił Piotr Borawski, zastępca prezydent Gdańska ds. mobliności i bezpieczeństwa. - Od 22 września do 5 października zapraszamy wszystkich mieszkańców do decydowania, gdzie powstaną kolejne stacje MEVO. Spośród 50 zgłoszonych propozycji wybierzemy 25 lokalizacji. Zachęcam do udziału poprzez stronę gdansk.pl.
Ekostrada to odpowiedź na potrzeby mieszkańców południowych dzielnic, którzy od wielu lat zabiegali o poprawę warunków dojazdu do Śródmieścia. Projekt został dwukrotnie wybrany w Budżecie Obywatelskim – w 2019 i 2023 roku – zdobywając w sumie ponad 5 tysięcy głosów.
Z nowej trasy już korzysta ponad 300 osób dziennie, co potwierdza, że inwestycja jest ważnym elementem systemu zrównoważonej mobilności w Gdańsku.
Bezpieczeństwo i kolejne etapy
- Śródmieście - centrum naszego miasta, z którego korzystają mieszkańcy i turyści, potrzebowało odciążenia. Dzięki ekostradzie będzie mniej spalin i korków - mówił Maksymilian Kieturakis, radny Gdańska. - Cieszymy się, że Chełm i dzielnice południowe mogą dołączyć do centralnego pasa komunikacyjnego, prowadzącego ze Śródmieścia do Wrzeszcza i do dalszych rejonów naszego miasta. Ekostrada to także inwestycja, która wpisuje się w Europejski Tydzień Mobilności oraz kampanię "Kręć Kilometry dla Gdańska". Zachęcam do korzystania z roweru jako środka transportu w naszym mieście.
Budowa ekostrady została połączona z remontem al. Armii Krajowej. Wprowadzono także zmiany w organizacji ruchu – prędkość maksymalna na tym odcinku drogi została obniżona z 80 do 70 km/h, co przyczyni się do poprawy bezpieczeństwa wszystkich uczestników ruchu.
To jednak dopiero początek. Miasto przygotowuje już dokumentację projektową dla drugiego etapu ekostrady – od al. Sikorskiego do ul. Łostowickiej. Ten odcinek zostanie poprowadzony pasem zieleni wzdłuż al. Armii Krajowej. Będzie to rozwiązanie w pełni oddzielone od ruchu samochodowego i przeznaczone wyłącznie dla rowerzystów. Dzięki temu sieć tras szybkiego ruchu rowerowego w południowej części Gdańska będzie systematycznie rozwijana, zwiększając komfort i bezpieczeństwo mieszkańców.
Drugi etap będzie miał 1350 m długości i 4 m szerokości, zostanie połączony z pierwszym etapem ekostrady oraz z istniejącymi drogami rowerowymi wzdłuż ul. Łostowickiej i al. Havla, tworząc spójny korytarz z południa miasta — od rejonu Nowej Warszawskiej — aż do Śródmieścia.
Otwarciu ekostrady towarzyszył przejazd rowerowy z pętli Chełm na Targ Węglowy. Tam od godz. 11.00 odbywał się piknik komunikacyjny w ramach Europejskiego Tygodnia Mobilności. Wydarzenie połączyło inaugurację nowej trasy z promocją ekologicznych form transportu.
Dzień Bez Samochodu
- Do tej pory, aby komfortowo dojechać rowerem do Śródmieścia, trzeba było nadkładać drogi przez ul. Łostowicką lub korzystać z tras samochodowych biegnących przez Stary Chełm. Dzięki tej inwestycji, w ciągu kilku minut będzie można znaleźć się w centrum, dotrzeć do pracy, szkoły czy na uczelnię - mówiła Kamila Błaszczyk, radna miasta Gdańska. - W najbliższy poniedziałek obchodzimy Dzień Bez Samochodu. Każdy mieszkaniec Gdańska będzie mógł wtedy bezpłatnie skorzystać z rowerów Mevo. To także zachęta do zmiany przyzwyczajeń transportowych.
Kulminacją obchodów będzie Dzień bez Samochodu – w poniedziałek, 22 września. Tego dnia komunikacja miejska w Gdańsku będzie bezpłatna, a użytkownicy aplikacji Mevo skorzystają z darmowych przejazdów: do jednej godziny na rowerze elektrycznym i do dwóch godzin na rowerze klasycznym. Do bezpłatnych przejazdów uprawnieni będą posiadacze aktywnej Gdańskiej Karty Mieszkańca. To dodatkowy element zachęcający mieszkańców do sprawdzenia, że rower i transport publiczny mogą być wygodną alternatywą dla samochodu.
fot. www.gdansk.pl