Przeglądarka IE 11 nie jest wspierana na witrynie. Proszę skorzystać z nowej przeglądarki Edge firmy Microsoft

Referat Prasowy Urzędu Miejskiego w Gdańsku

etap II ekostrady, materiał prasowy
Zdjęcie portretowe: Paulina Chełmińska

Paulina Chełmińska
Urząd Miejski w Gdańsku

Data publikacji 20:13

II etap ekostrady wzdłuż al. Armii Krajowej

Ekostrada zyskuje kolejny fragment. Drugi etap tej rowerowej trasy zostanie poprowadzony pasem zieleni wzdłuż al. Armii Krajowej. Będzie to rozwiązanie w pełni oddzielone od ruchu samochodowego i przeznaczone wyłącznie dla rowerzystów.

Trasa pozwoli sprawnie połączyć południowe dzielnice Gdańska z centrum, oferując szybki, bezpieczny i wygodny przejazd. Dzięki nowemu przebiegowi Ekostrada stanie się jeszcze bardziej funkcjonalnym elementem rowerowej sieci miasta.

Przebieg i połączenia

Drugi etap będzie miał 1350 m długości i 4 m szerokości. Droga zostanie poprowadzona pasem rozdziału al. Armii Krajowej, co zapewni jej pełną separację od ruchu samochodowego. Nowy odcinek połączy się z pierwszym etapem Ekostrady oraz z istniejącymi drogami rowerowymi wzdłuż ul. Łostowickiej i al. Havla, tworząc spójny korytarz z południa miasta — od rejonu Nowej Warszawskiej — aż do Śródmieścia.

- Drugi etap Ekostrady, poprowadzony pasem rozdziału wzdłuż al. Armii Krajowej, to ważne uzupełnienie miejskiej sieci rowerowej. To 1350 m trasy o szerokości 4 m, zaprojektowanej wyłącznie dla rowerów i oddzielonej od ruchu samochodowego, co zwiększa bezpieczeństwo i komfort przejazdów - mówi Piotr Borawski, zastępca prezydenta ds. mobilności i bezpieczeństwa. - Połączenie z pierwszym etapem oraz z istniejącymi drogami rowerowymi przy ul. Łostowickiej i al. Havla zapewni sprawne i bezpośrednie dojazdy z południa miasta do Śródmieścia. Szacowany czas przejazdu ze skrzyżowania Armii Krajowej / Havla / Łostowicka do ul. 3 Maja wyniesie około 7 minut; na tym odcinku rower stanie się najszybszym środkiem transportu. Realizacja inwestycji będzie finansowana ze środków Funduszy Europejskich dla Pomorza a jej ostateczny koszt poznamy po opracowaniu dokumentacji.

Komfort i bezpieczeństwo

Szerokość 4 metrów umożliwi swobodny, dwukierunkowy ruch. Prowadzenie trasy pasem zieleni pozwoli oddzielić ją zarówno od samochodów, jak i pieszych. Projekt został zaplanowany w taki sposób, by nie ingerował w istniejącą zieleń i harmonijnie wpisał się w przestrzeń wzdłuż al. Armii Krajowej.

Po zakończeniu inwestycji przejazd rowerem od skrzyżowania Armii Krajowej / Havla / Łostowicka do ul. 3 Maja w centrum zajmie około 7 minut. Na tym odcinku rower stanie się najszybszym środkiem transportu, pozwalając wygodnie omijać korki i dojeżdżać do Śródmieścia w przewidywalnym czasie.

Finansowanie i harmonogram

Budowa zostanie sfinansowana z Funduszy Europejskich dla Pomorza. Dokładny koszt inwestycji będzie znany po opracowaniu dokumentacji projektowej. Umowa z wykonawcą została już podpisana, a projekt — wraz z wymaganymi decyzjami administracyjnymi — ma być gotowy jesienią 2026 roku. Nową ekostradą pojedziemy na początku 2028 roku. 

II etap ekostrady to kolejny krok w budowie nowoczesnej i bezpiecznej infrastruktury rowerowej w Gdańsku. Droga prowadzona pasem rozdziału połączy istniejące odcinki i znacząco usprawni dojazdy z południa miasta do centrum.

fot. www.gdansk.pl