Przeglądarka IE 11 nie jest wspierana na witrynie. Proszę skorzystać z nowej przeglądarki Edge firmy Microsoft

Referat Prasowy Urzędu Miejskiego w Gdańsku

Trwa remont przy na al. Armii Krajowej

Zygmunt Gołąb
Gdański Zarząd Dróg i Zieleni

Data publikacji 15:00

Remont na al. Armii Krajowej – co nas czeka w najbliższych dniach?

Od czwartku, 4 września trwa remont wiaduktów i nawierzchni jezdni na dwóch wiaduktach nad ul. Źródlaną. Powody remontu? Z uwagi na stan techniczny i bezpieczeństwo kierowców wymieniane są dylatacje obiektów, a także warstwa ścieralna nawierzchni jezdni. W piątek, 12 września, rozpoczął się kolejny etap prac, związany wyłącznie z wymianą warstwy ścieralnej nawierzchni jezdni na wiaduktach nad al. Adamowicza.

Przypomnijmy: od czwartku, 4 września, od godziny 10.00, na wiaduktach nad ul. Źródlaną  wprowadzona została tymczasowa organizacja ruchu. W pierwszym etapie prac zamknięto lewe pasy w obu kierunkach jazdy – w stronę centrum i w stronę obwodnicy.

Zakres prac obejmuje m.in. wymianę wierzchniej warstwy asfaltu, remont szczelin dylatacyjnych (czyli elementów, które umożliwiają bezpieczną pracę konstrukcji wiaduktu) i uszczelnienia. Odtworzone zostanie odwodnienia, a na końcu odnowione będzie oznakowani poziome (więcej pisaliśmy o tym w tym komunikacie).

Dylatacja – co trzeba o niej wiedzieć?

Dlaczego wymiana dylatacji jest tak ważna, choć z zewnątrz dla kierowcy teoretycznie nic nie widać?

- Dylatacja to szczelina pomiędzy przęsłem obiektu (w tym przypadku wiaduktu), a najazdem na to przęsło. Jej celem jest kompensacja termiczna rozszerzalności płyty obiektu, mówiąc prościej – podczas zmiany temperatury każde ciało stałe się rozszerza lub kurczy. Dylatacja na wiadukcie jest więc swego rodzaju bezpiecznikiem, który w sposób kontrolowany zapewnia bezpieczeństwo korzystania z obiektu. Jednocześnie powinna zapewniać szczelność oraz bezproblemowy przejazd przez obiekt. Stare dylatacje nad ul. Źródlaną już nie zapewniały tej szczelności, przez lata zużyły się, co groziło degradacją konstrukcji wiaduktu w ciągu al. Armii Krajowej, a tym samym zmniejszeniem jego wytrzymałości i trwałości. Brak wymiany dylatacji doprowadziłby więc do zagrożenia bezpieczeństwa w ruchu drogowym – mówi Mieczysław Kotłowski, dyrektor Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.  

Tak więc wymiana dylatacji w wiaduktach nad ul. Źródlaną to konieczność i im szybciej zostanie zrobiony remont, tym lepiej.

- Zdajemy sobie sprawę z utrudnień, jakie generuje remont tych wiaduktów, niemniej działamy w interesie właśnie użytkowników tej drogi – po to, by mogli z niej korzystać długo, komfortowo, a przede wszystkim bezpieczniepodkreśla Mieczysław Kotłowski.

Kolejny etap prac - wiadukty nad al. Pawła Adamowicza

W piątek, 12 września, rozpoczęły się prace na wiaduktach nad al. Pawła Adamowicza. Tutaj zakres robót jest o wiele mniejszy – wymieniona zostanie wyłącznie wierzchnia warstwa nawierzchni jezdni, odnowione zostanie też oznakowanie poziome. Utrudnienia w ruchu potrwają jedynie przez najbliższy - do poniedziałku, 15 września.

Zakładany harmonogram prac na najbliższe dni wygląda następująco:

  • 12.09 od godz. 10.00 – po porannym szczycie wprowadzono zwężenia na wiaduktach nad al. Pawła Adamowicza, 
  • 12.09/13.09 – frezowanie nawierzchni 2 lewych pasów (pasów szybkiego ruchu) na wiaduktach nad al. Pawła Adamowicza,  
  • 13.09 - układanie nawierzchni ścieralnej na 2 pasach szybkiego ruchu na wiaduktach nad al. Pawła Adamowicza,
  • 13.09 – układanie nawierzchni jezdni na wiaduktach nad ul. Źródlaną,
  • 15.09 od godz. 6.00 – likwidacja utrudnień w ruchu (zwężenia) na wiaduktach nad al. Pawła Adamowicza,
  • 17.09 – przygotowanie warstw bitumicznych w strefach przydalatacyjnych do wykonania nowej dylatacji przęsła obiektów na wiaduktach nad ul. Źródlaną,
  • 18.09 - przekładka ruchu z pasów wolnych na szybkie - wiadukt nad ul. Źródlaną.

Prace na wiadukcie – co trzeba wiedzieć? 

Z czego wynika przerwa w pracach na wiaduktach nad ul. Źródlaną między 13 a 17 września?

- Świeżo wylany beton musi – mówiąc językiem drogowców – „dojrzeć”, czyli uzyskać odpowiednią wytrzymałość, żeby można było wykonać kolejne etapy robót tłumaczy Mieczysław Kotłowski.

Czy to oznacza, że w tym czasie nie będzie pracowników wykonawcy na obiekcie?

- Pracownicy wykonawcy będą wykonywać przewidziane w tej technologii prace, czyli poddanie betonu kontrolowanemu działaniu wilgoci, a więc wody. Najprościej mówiąc, będą go polewać wodą do momentu, aż osiągnie swoją wymaganą wytrzymałośćwyjaśnia dyrektor GZDiZ. Brak pracowników na obiekcie wynika to przede wszystkim z warunków technologicznych: gdy warstwa ścieralna jest frezowana na obiekcie, to jest to proces w pełni zautomatyzowany i wówczas ilość pracowników jest ograniczona do minimum. Druga taka sytuacja – gdy położone warstwy bitumiczne muszą ostygnąć

Co z korkami?

- Prace wykonywane na obiektach w ciągu al. Armii Krajowej wymagają zwężenia pasów ruchu – w przeciwnym wypadku remont nie miałby szans realizacji. W tych zatorach drogowych stoimy również i my, ale pamiętajmy, że wymiana dylatacji i nawierzchni to nie jest nasz kaprys, lecz konieczność. Dodatkowo, podczas prac stwierdziliśmy zły stan izolacji na wiadukcie nad ul. Źródlaną, co wymaga wymiany izolacji na nową, a więc są wykonywane dodatkowe prace. Jednak pamiętajmy: taki remont, czyli przede wszystkim wymiana dylatacji, nie odbywa się co roku, lecz raz na wiele lat. Wszyscy chcemy jeździć bezpiecznym wiaduktem. Warto o tym pamiętać w trakcie trwania obecnych niedogodności wynikających właśnie z prowadzenia tych naprawczych prac podsumowuje Mieczysław Kotłowski. 

fot. www.gdansk.pl