Paulina Chełmińska
Urząd Miejski w Gdańsku
Data publikacji 14:30
Do Gdańska trafi 30 nowych autobusów elektrycznych
Do września przyszłego roku ulice Gdańska zasili 30 nowoczesnych, zeroemisyjnych autobusów elektrycznych. Inwestycja o wartości ponad 110 milionów złotych to największy dotąd krok miasta w stronę czystego i ekologicznego transportu publicznego.
Nowe autobusy nie tylko zastąpią najbardziej wysłużone pojazdy, ale przede wszystkim w widoczny sposób poprawią komfort podróżowania pasażerów i zmniejszą poziom hałasu oraz emisji spalin w mieście. To również kolejny dowód na to, że Gdańsk konsekwentnie realizuje swoją strategię zielonej transformacji.
- Komunikacja publiczna jest jednym z priorytetów polityki Miasta Gdańska, dlatego cieszę się, że dziś możemy podpisać umowę na dostawę 30 nowych autobusów marki Solaris, które w ciągu najbliższego roku zasilą naszą flotę. To ważny krok w kierunku nowoczesnego, ekologicznego i bezpiecznego transportu miejskiego, który zapewni mieszkańcom komfortowe podróże i przyczyni się do poprawy jakości życia w naszym mieście - mówi Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska. - Nowe autobusy będą nie tylko energooszczędne, ale także niezawodne, co potwierdza wieloletnie doświadczenie firmy Solaris w produkcji pojazdów komunikacji miejskiej. Zawsze staramy się, aby inwestycje w miejski transport były efektywne i odpowiedzialne finansowo – 100% wartości netto kosztów kwalifikowanych zamówienia pochodzi ze środków Unii Europejskiej w ramach Krajowego Planu Odbudowy, a pozostała część z budżetu miasta. Cieszy mnie także fakt, że zwycięzcą przetargu została polska firma, produkująca autobusy w Polsce, z wielkopolską solidnością i doświadczeniem. Wierzę, że współpraca z Solaris pozwoli nam utrzymać wysoki standard komunikacji miejskiej w Gdańsku i przyczyni się do dalszego rozwoju naszej floty w duchu nowoczesności i ekologii.
Rekordowa inwestycja w komunikację miejską
Podpisana umowa obejmuje zakup 18 autobusów 12-metrowych Solaris Urbino 12 electric oraz 12 przegubowych Solaris Urbino 18 electric. Wartość całego kontraktu to 110,7 mln zł brutto, z czego aż 90 mln zł netto pochodzi z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności w ramach programu „Zielony Transport Publiczny”. To ogólnopolski instrument, którego celem jest wspieranie samorządów w przechodzeniu na zeroemisyjny transport zbiorowy, poprzez zakup nowoczesnych pojazdów i rozbudowę infrastruktury ładowania. Dzięki temu dofinansowaniu możliwe jest nie tylko ograniczenie wkładu własnego miasta, ale też przyspieszenie procesu wymiany wysłużonych autobusów spalinowych na ekologiczne elektryki. Program „Zielony Transport Publiczny” to przykład, jak środki europejskie wprost przekładają się na jakość życia mieszkańców – czystsze powietrze, mniej hałasu i bardziej komfortowe podróże. Nowe pojazdy będą stanowić około 10 procent pracy przewozowej gdańskich autobusów i pozwolą wycofać z ruchu m.in. najstarsze Solarisy z 2006 roku, których przebiegi sięgają nawet 1,5 mln kilometrów.
- Konsekwentnie unowocześniamy flotę komunikacji miejskiej w Gdańsku. Dzisiaj jest ona jedną z najmłodszych i najbardziej nowoczesnych w całym kraju. Ponad 200 autobusów każdego dnia wyjeżdża na trasy, a ich średni wiek to niespełna 10 lat. Dzięki tej umowie obniżymy tą średnią jeszcze bardziej, bo nowe autobusy zastąpią te najstarsze, dwudziestoletnie pojazdy – mówi Piotr Borawski, zastępca prezydenta Gdańska. – Najdłuższe linie autobusowe w naszym mieście to nawet 320 km każdego dnia. Obecne autobusy elektryczne, które posiadamy, są w stanie taką trasę wykonać. Zasięgi pojazdów, które za rok będą jeździć w naszym mieście, znacząco te wymogi przewyższają. Jestem przekonany, że nawet w gorszych warunkach pogodowych, przy ujemnych temperaturach, nowe autobusy elektryczne będą mogły z nawiązką wykonywać wszystkie zadania w codziennym ruchu.
Co istotne, autobusy nie przyjadą do Gdańska jednocześnie – będą dostarczane w transzach. Dzięki temu mieszkańcy odczują poprawę jakości transportu już na etapie pierwszych dostaw, a nie dopiero po zakończeniu całego kontraktu.
Nowoczesne technologie i komfort pasażerów
Autobusy, które trafią do Gdańska, zostaną wyposażone w baterie o pojemności 600 kWh w wersjach 12-metrowych oraz 800 kWh w wersjach przegubowych. Takie parametry pozwolą im pokonywać do 320 kilometrów dziennie bez konieczności doładowania, a system plug-in ze złączami umieszczonymi po obu stronach pojazdu ułatwi codzienną obsługę w zajezdni.
- Jako radni Koalicji Obywatelskiej cieszymy się, że już niedługo mieszkanki i mieszkańcy Gdańska zyskają lepszą ofertę transportu zbiorowego i wyższą jakość komunikacji publicznej. Autobusy, których zakup potwierdzamy dzisiejszą umową, to efekt zarówno środków z KPO, jak i decyzji Rady Miasta Gdańska o przeznaczeniu wkładu własnego na ten cel - mówi Cezary Śpiewak-Dowbór, przewodniczący Koalicji Obywatelskiej w Radzie Miasta Gdańska. - Dzięki temu gdańszczanki i gdańszczanie będą mogli korzystać z nowoczesnego i bardziej ekologicznego taboru. To rozwiązanie korzystne nie tylko dla pasażerów, lecz także dla wszystkich uczestników ruchu – pieszych i rowerzystów, którzy nie będą musieli wdychać zanieczyszczeń generowanych przez pojazdy z silnikami spalinowymi. Szczególnie ważne jest też to, że autobusy elektryczne, które dotąd kojarzyliśmy głównie z Wrzeszczem czy Śródmieściem, już niedługo będą obsługiwały coraz więcej linii w różnych dzielnicach Gdańska.
Nowe Solarisy to pojazdy w pełni niskopodłogowe, klimatyzowane, dostosowane do potrzeb osób z ograniczoną mobilnością. Dzięki modułowemu systemowi napędowemu, który pozwala na umieszczenie komponentów na dachu pojazdu, zrezygnowano z tradycyjnej wieży silnika, co zwiększyło przestrzeń pasażerską. Autobusy 12-metrowe będą mogły przewieźć 70 osób, a przegubowe aż 107 pasażerów.
- Cieszę się, że Gdańsk konsekwentnie realizuje politykę zrównoważonej mobilności. W budżecie naszego miasta, który wynosi 6 miliardów złotych, aż 874 miliony przeznaczyliśmy na transport i łączność. To pokazuje, jak dużą wagę przykładamy do rozwoju komunikacji publicznej. Jesteśmy liderem nie tylko w regionie, ale też w całej Polsce, jeśli chodzi o pozyskiwanie środków unijnych - Marcin Makowski, radny Miasta Gdańska, przewodniczący Komisji Mobilności i Transportu. - Z 110 milionów złotych, które kosztować będzie zakup nowych autobusów, aż 90 milionów pochodzi z Krajowego Planu Odbudowy. Dzięki temu dajemy mieszkankom i mieszkańcom realną alternatywę wobec samochodu – stawiamy na komunikację ekologiczną i zieloną energię. Szczególnie cieszy nas to, że nowe autobusy będą obsługiwały nie tylko Śródmieście, gdzie emisja spalin jest najwyższa, ale także dynamicznie rozwijające się dzielnice Gdańska. Liczymy, że w przyszłości nasz tabor będzie się jeszcze powiększał.
Bezpieczeństwo w standardzie
Wszystkie pojazdy spełnią najnowsze normy bezpieczeństwa określone przez General Safety Regulation 2 (GSR2) oraz przepisy dotyczące cyberbezpieczeństwa. Zostaną wyposażone w systemy monitorujące poziom uwagi i zmęczenia kierowcy, ostrzegające pieszych i rowerzystów o zbliżającym się pojeździe czy sygnalizujące obecność rowerzystów w tzw. martwym polu. Dodatkowe wsparcie zapewnią m.in. inteligentny asystent prędkości, rejestratory zdarzeń, nowoczesne lusterka cyfrowe i systemy hamowania awaryjnego.
- Jest nam bardzo miło, że po 16 latach ponownie podpisujemy umowę na dostawę autobusów do Gdańska. Tym razem to 30 nowych autobusów elektrycznych. Pojazdy będą w pełni wyposażone, komfortowe i bezpieczne, z nowoczesnymi systemami dla pasażerów i kierowców. Autobusy przegubowe będą miały baterie o pojemności ponad 800 kWh, a dwunastometrowe – ponad 600 kWh, co pozwoli na pokonanie ponad 300 km w codziennej eksploatacji - Andrzej Sienkiewicz, dyrektor sprzedaży krajowej Solaris Bus & Coach. - Wnętrza zostaną starannie wykończone, z dedykowaną tapicerką i oznakowanymi miejscami dla osób z niepełnosprawnością. Chciałbym podkreślić, że Gdańsk od lat znajduje się w czołówce miast, w których mieszkańcy najwyżej oceniają jakość życia – a jednym z kluczowych parametrów jest właśnie komunikacja miejska. Życzę dalszych sukcesów w rozwoju miasta oraz w pozyskiwaniu środków unijnych, z myślą o dobru mieszkańców.
Rozbudowa infrastruktury ładowania
Wraz z rozwojem floty elektrycznej Gdańsk systematycznie inwestuje w infrastrukturę. Obecnie spółka Gdańskie Autobusy i Tramwaje dysponuje 18 punktami ładowania, jednak sieć jest już w trakcie rozbudowy i wkrótce zwiększy się do 24 stanowisk. Nowe punkty umożliwią sprawne, rotacyjne ładowanie pojazdów na terenie zajezdni. Rozbudowa infrastruktury jest kluczowym elementem powodzenia całego projektu – zapewni płynne funkcjonowanie floty bez ryzyka przerw w kursowaniu autobusów.
Kolejny krok – autobusy klasy MIDI
Kontrakt na 30 elektryków nie zamyka planów inwestycyjnych miasta. Już wkrótce, 15 września, zostanie otwarte postępowanie przetargowe na zakup kolejnych pięciu autobusów elektrycznych klasy MIDI, czyli pojazdów o długości poniżej 10 metrów. To mniejsze autobusy, które idealnie sprawdzą się na trasach o mniejszym natężeniu ruchu, węższych ulicach oraz w obsłudze osiedli, gdzie pełnowymiarowe autobusy nie mogą kursować. Jeśli postępowanie zakończy się zgodnie z planem, pojazdy te wyjadą na gdańskie ulice jeszcze przed końcem przyszłego roku.
Zielony Gdańsk dla mieszkańców
Nowe autobusy elektryczne będą obsługiwały zarówno linie w centrum miasta, jak i dynamicznie rozwijające się dzielnice, takie jak Gdańsk Południe czy Osowa. W ten sposób zapewnią lepszą dostępność komunikacyjną i jednocześnie ograniczą emisję spalin w miejscach o dużym natężeniu ruchu. To inwestycja w komfort pasażerów, zdrowie mieszkańców i przyszłość miasta, które chce być coraz bardziej przyjazne i nowoczesne.
fot. www.gdansk.pl