Marta Formella
Urząd Miejski w Gdańsku
Data publikacji 10:30
Rusza Octopus Film Festival. Najlepsze kino gatunkowe powraca do Gdańska
Najbardziej nieokrzesany festiwal filmowy w Polsce wraca po raz ósmy. A ponieważ ośmiornica ma osiem macek, jest to edycja jubileuszowa. W dniach 5-10 sierpnia 2025 roku Octopus Film Festival zaserwuje kolejną podróż po niezwykłym kinie gatunkowym i zapewni przejażdżkę po najciekawszych miejscach Gdańska. Bilety są dostępne za pośrednictwem strony kicket.com oraz na stronie festiwalu www.octopusfilmfestival.com. Wydarzenie dofinansowano ze środków miasta.
Podczas ósmej edycji na widzów czekają między innymi polskie premiery filmów gatunkowych i Konkurs Główny, w którym będzie można wybrać te najlepsze, retrospektywy uznanych twórców, warsztaty i wyjątkowe spotkania, filmowe masterclassy w ramach sekcji Octopus Industry, oryginalne cykle tematyczne, zwiedzanie zakamarków Gdańska podczas wyjątkowych pokazów specjalnych, najbardziej obiecujące krótkie metraże w ramach cyklu Octopus Shorts oraz gratka dla najmłodszych - pokazy w ramach cyklu Ośmiorniczek.
Podczas tegorocznej, ósmej już edycji, widzów będzie czekać szereg atrakcji. Zaplanowano tradycyjny “seans ukryty”, dwa seanse z cyklu “VHS Hell”, blok zatytułowany "W blasku księżyca, poświęcony Tomaszowi Beksińskiemu, premierowe pokazy filmów walczących o nagrodę w konkursie głównym, pokazy głośnych produkcji, jak “Conan Barbarzyńca”, “Bone Tomahawk”, “Suspiria”, “Diuna” czy “Salo, 120 dni sodomy”.
Film otwarcia - Martwi Przed Świtem
„Martwi przed świtem” w reżyserii Dawida Torrone otworzą ósmą edycję Octopus Film Festival. Seans odbędzie się we wtorek, 5 sierpnia o godz. 18.30 w gdańskim Multikinie. Debiut reżyserski Dawida Torrone, to pierwszy w historii polskiego kina horror inspirowany kultowymi włoskimi filmami z lat siedemdziesiątych. To wysmakowane wizualnie kino grozy opowiada o grupie aktorów zaproszonych do mrocznego teatru. Podczas prób będą musieli zmierzyć się z zamaskowanym mordercą.
„Martwi przed świtem” prezentowani byli wcześniej w ramach sekcji Frontières Platform festiwalu w Cannes i na SXSW w Londynie. Seans na Octopusie będzie oficjalną polską premierą filmu, a widzowie będą mieli okazję spotkać się z reżyserem filmu – Dawidem Torrone.
Konkurs Główny
Najważniejszą częścią programu jest organizowany od 2020 roku Konkurs Główny, w ramach którego prezentowane są najciekawsze filmy łączące gatunkowe inspiracje z autorską wizją. Nagrodę Główną festiwalu co roku przyznają widzowie.
W tym roku tytuły walczące o wygraną to:
- „Błysk diamentu śmierci” („Reflet dans un diamant mort”, reż. Hélène Cattet, Bruno Forzani, na zdjęciu) – duet odpowiedzialny za „Amer” powraca z hołdem dla włoskiego kina szpiegowskiego lat siedemdziesiątych, w dodatku z Fabio Testim w roli głównej. Tego filmu się nie ogląda – jego się smakuje.
- „Together” (reż. Michael Shanks) – sto procent pozytywnych recenzji na Rotten Tomatoes i zasłużony tytuł najbardziej zaskakującego horroru roku; Dave Franco i Alison Brie w filmie o związku, którzy szybko przeradza się w koszmar. Brawurowa odpowiedź na pytanie, co by było, gdyby David Cronenberg zabrał się za komedię romantyczną.
- „Zza grobu” („The Shrouds”, reż. David Cronenberg) – POLSKA PREMIERA – skoro już o Cronenbergu mowa, to najnowszy film mistrza horroru cielesnego będzie miał swoją oficjalną polską premierę właśnie w Konkursie Głównym Octopusa!
- „Zwierzę” („Animale”, reż. Emma Benestan) – młoda dziewczyna zawodowo walcząca z bykami odkrywa, że jej ciało zmienia się po jednej z walk. Kino cielesnego rozpadu z feministycznym twistem.
- „Lesbijska księżniczka kosmosu” („Lesbian Space Princess”, reż. Emma Hough Hobbs, Leela Varghese) – POLSKA PREMIERA – odjechana australijska animacja LGBTQ+, która zachwyciła widzów festiwalu w Berlinie. Dla fanów „Ricka i Morty’ego” i „Pory na przygodę” seans obowiązkowy!
- „Good Boy” (reż. Ben Leonberg) – POLSKA PREMIERA – mroczny, duszny, mrożący krew w żyłach horror nakręcony z perspektywy... urokliwego psa. Odkrycie tegorocznego festiwalu SXSW.
- „Opowieść rybaka” („Un cuento de pescadores”, reż. Edgar Nito) – POLSKA PREMIERA – przebój festiwalu w Sitges i najbardziej oryginalny folk horror ostatnich lat, pochodzący w dodatku z gorącego Meksyku.
- „Dead Mail” (reż. Joe DeBoer, Kyle McConaghy) – niekonwencjonalny, upiornie pomysłowy horror lo-fi, który spowoduje, że inaczej spojrzycie na placówki pocztowe.
Octopus Shorts 2025
- Na tegoroczną edycję Octopus Shorts napłynęło blisko 300 filmów z całego świata – od Hong Kongu po Argentynę. Dzięki wprowadzeniu nowej kategorii LAB, skierowanej do twórców poszukujących i eksperymentujących z formą, różnorodność konkursu jeszcze bardziej się poszerzyła. Gatunki i opowiadane historie rozciągają się od abstrakcyjnych, niemal dadaistycznych wizji, przez czarne komedie i makabreski, aż po głębokie, doskonale ubrane w ramy kina gatunkowego tytuły. O rosnącym prestiżu wydarzenia niech świadczy obecność filmów, które miały już swoje premiery na prestiżowych festiwalach, takich jak Sundance, SXSW czy Rotterdam” – mówi Jarek Tokarski, koordynator konkursu.
W tym roku filmy będą prezentowane w 5 blokach:
- Jawa na śnie: Zniekształcone światy, logika snu i błędy percepcji. Tu wszystko może być prawdą – albo jej cieniem.
- Pod skórą: Ciało drży, pęka, przeobraża się, a emocje i lęki wypływają na powierzchnię. Kino, które się czuje – fizycznie.
- Nie bój się zmiany (na gorsze): Nie zawsze będzie piękne, ale zawsze będzie prawdziwe. Dojrzewanie, tożsamości i przekraczanie granic – nie tylko własnych.
- Fantazja jest od tego: Gdy rzeczywistość przestaje wystarczać – pojawia się fantazja. I nie zna granic.
- Śmiech przez zęby: Bawi cię to? Niech też zaboli. Czarne komedie i krzywe zwierciadła, w których się odbijamy.
Konkurs rozstrzygać będzie tegoroczne jury w składzie:
- Mike Chapman – agent sprzedaży i producent wykonawczy; współzałożyciel Blue Finch Films, firmy sprzedażowej i dystrybutora w Wielkiej Brytanii i Irlandii, który koncentruje się na odważnych, gatunkowych tytułach; odpowiadał za międzynarodową sprzedaż takich tytułów jak „Odludzie”, „Dom osobliwości” czy „Dobry piesek!”.
- Asia Najbor – krytyczka i dziennikarka filmowa, badaczka mediów. Pisuje o kinie na łamach Vogue.pl, Filmwebu, CzasKultury.pl, Noizz.pl, a także w magazynach „Kino” i „Ekrany”. Laureatka Grand Prix w Konkursie o Nagrodę im. Krzysztofa Mętraka.
- Maciej Satora – krytyk filmowy, redaktor portalu Filmweb. Wyróżniany i nagradzany w konkursie im. Krzysztofa Mętraka. Publikował też na łamach Czasu Kultury oraz „Ekranów”.
Informacja o biletach
Bilety są dostępne za pośrednictwem strony kicket.com oraz na stronie festiwalu www.octopusfilmfestival.com
- pojedyncze seanse w cenie 25 zł (+opłata serwisowa bileterii)
- bilety na seanse z cyklu Ośmiorniczki 16 zł (+opłata serwisowa bileterii)
- bilety na pokazy specjalne (w tym seans lektorski) 40 zł (+opłata serwisowa bileterii)
- bilety na Seans Ukryty 50 zł (+opłata serwisowa bileterii)
Skrócony program - więcej na octopusfilmfestival.com
5 sierpnia (wtorek)
- Film otwarcia: Dead by Dawn (Martwi przed świtem) – debiut Dawida Torrone, giallo‑pollo
- Konkurs Główny: pierwsze projekcje wybranych filmów (każdy pokaz powtórzony dwukrotnie)
6 sierpnia (środa)
- Projekcje filmów z Konkursu Głównego
- Seanse specjalne site‑specific: m.in. Egzorcysta w Centrum Św. Jana, Climax w bunkrze, Kruk w dawnej fabryce, Rambo II w ogrodzie botanicznym (Olivia Garden)
7 sierpnia (czwartek)
- Dalej: Konkurs Główny
- Sekcje tematyczne: Potwory z Szafy (Greg Araki), Klasyki w 4K (Donnie Darko, Suspiria)
- Seans z lektorem na żywo (Dzień świstaka interpretowany przez Macieja Orłosia) oraz VHS Hell LIVE
8 sierpnia (piątek)
- Retrospektywa Satoshiego Kona (Paprika, Perfect Blue, Rodzice chrzestni z Tokio)
- Sekcja „W blasku księżyca” z filmami w tłumaczeniu Tomasza Beksińskiego, dokumentem Z wnętrza, spotkaniami i gotycką potańcówką
9 sierpnia (sobota)
- Konkurs Główny – wieczorne powtórzenia pokazów
- „Nigdy więcej” – kontrowersyjne i mocno doświadczające tytuły (np. Salo…, Palacz zwłok)
- Midnight Movies – pokazy o północy: Ballada piłą mechaniczną, Amputacja, Oko za oko, Niebezpieczne zwierzęta
- Seans ukryty – tajemnicza projekcja z nieznanym wcześniej tytułem i lokalizacją
10 sierpnia (niedziela)
- Ostatnie popołudniowe seanse Konkursu Głównego
- Octopus Shorts – finał konkursu filmów krótkometrażowych (ponad 300 zgłoszeń), ogłoszenie zwycięzców
- Ośmiorniczki – pokazy dla dzieci i rodzin: Benjamin Bat, Falcon Lake oraz krótkometraże dla widzów 4+
- Branżowo‑edukacyjne wydarzenia Octopus Industry: warsztaty (np. charakteryzacja filmowa Katarzyny Foltyńskiej), masterclassy, prelekcje (np. Mariusz Szczygieł, Olga Drenda, Grzegorz Bryszewski)
- Wręczenie nagrody Atramentowej Macki (Barbara Bouchet)
Więcej informacji
Komunikat na podstawie informacji organizatora. Więcej szczegółów w można znaleźć w festiwalowej zakładce „dla mediów”.
Mecenat: Miasto Gdańsk, Województwo Pomorskie, Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego,
Polski Instytut Sztuki Filmowej
Organizator: Velvet Spoon, dystrybutor kina gatunkowego (www.velvetspoon.pl)
Autorem identyfikacji wizualnej Octopus Film Festival 2025 jest Patryk Hardziej, międzynarodowy ilustrator, projektant grafik i researcher.
fot. www.gdansk.pl