Marta Formella
Urząd Miejski w Gdańsku
Data publikacji 14:02
Szekspir w alternatywnym wydaniu podczas 29. Festiwalu Szekspirowskiego
Gdańsk po raz kolejny staje się sceną dla nowatorskich interpretacji twórczości Williama Szekspira. W ramach 29. Festiwalu Szekspirowskiego zapraszamy do Klubu Żak i Starej Apteki na spektakle konkursowego nurtu SzekspirOFF – przestrzeni twórczej wolności, gdzie niezależne zespoły teatralne prezentują autorskie projekty inspirowane dziełami wielkiego dramaturga. Bilety wciąż są dostępne.
SzekspirOFF to nie tylko pasmo towarzyszące Festiwalowi, ale również konkurs produkcyjny, którego celem jest finansowe i promocyjne wsparcie najbardziej wartościowych, oryginalnych inicjatyw teatralnych. W tym roku finaliści otrzymali po 25 000 zł na realizację premier, które zostaną ocenione przez międzynarodowe jury. Pula nagród wynosi 15 000 zł.
Kuratorzy nurtu – Katarzyna Knychalska oraz organizatorzy Festiwalu Szekspirowskiego – wyłonili pięć wyjątkowych projektów, które zostaną pokazane w dniach 26 lipca – 1 sierpnia 2025 r. w Klubie Żak oraz Starej Aptece Teatru Wybrzeże.
SzekspirOFF: Ryszardzie!
- 26 lipca, 17.00 20.00, Klub Żak
Marcin Tomkiel i Daria Holovchanska / Polska
„Ryszardzie!” to spektakl lalkowy dla dorosłych, który reinterpretuje „Ryszarda III” jako alegorię wiecznego cyklu destrukcji. Wojna, ukazana jako autonomiczny i nieuchronny byt, staje się równorzędnym bohaterem historii, towarzysząc Ryszardowi w jego drodze ku zagładzie. Całość rozgrywa się w świecie pokrytym popiołem, który na nowo przypomina o kosztach ludzkiego pragnienia władzy.
Zanim rozpoczął się proces tworzenia lalek do spektaklu „Ryszardzie!”, Daria Holovchanska była rezydentką w Théâtre de la Massue (Nicea, Francja), gdzie poznawała nowe techniki i metody konstruowania lalek, pracowała ze scenografią i przestrzenią. Pod okiem dyrektora artystycznego teatru, wybitnego lalkarz, Ezequiel Garcia-Romeu, którego produkcje pokazywały najważniejsze festiwale teatralne świata. Rezydencja ta pozwoliła Darii odkryć nowe możliwości i formy. Te odkrycia zostaną zaimplementowane w pracę nad spektaklem „Ryszardzie!”.
wiek: 14+
czas trwania: 1 h 20 min
spektakl w języku polskim, tłumaczony na angielski
Na podstawie „Króla Ryszarda III” Williama Szekspira w tłumaczeniu Józefa Paszkowskiego oraz Leona Ulricha.
SzekspirOFF: Wszyscy jesteśmy Ryszardami. Ekshumacja 2000
AZBEST / Polska
- 27 lipca, 16.00 i 20.30, Stara Apteka, Teatr Wybrzeże
Filipa to postać nietuzinkowa – takich jak ona już prawie nie ma. Kotłuje się w niej mieszanka wybuchowa: poczucie niesprawiedliwości dziejów, determinacja do zrealizowania wielkiego marzenia, a przede wszystkim wyjątkowe przeczucie, że odkrycie prawdy jest tuż przed nią. A w zasadzie pod nią, bo Filipa chce odnaleźć grób Ryszarda III, zapomnianego króla, który zginął w walce i historii na 500 lat. Filipa znajduje sprzymierzeńców planu odnalezienia trupa z „powiksowanym” kręgosłupem. Po pertraktacjach i obietnicach złożonych przez odkopane zombie, kwartet rusza w fazową podróż przez piętnastowieczne życie króla, żeby naprostować to, co „paszkwilował” Szekspira. Tekst sztuki „Ryszard III” zostanie skonfrontowany z faktami historycznymi.
wiek: b.o.
czas trwania: 1 h 20 min
spektakl w języku polskim, tłumaczony na angielski
SzekspirOFF: Macbeth - studium snu
Walny-Teatr / Polska
- 29 lipca, 17.00, Stara Apteka, Teatr Wybrzeże
- 30 lipca, 17.00 Stara Apteka, Teatr Wybrzeże
„Makbet” to studium zatracenia w namiętności władzy, zbrodni. Lecz kto je i w jaki sposób stworzył, skąd się wzięły, z jakiej ludzkiej, a może nie tylko ludzkiej słabości? Co było u ich zarania? Czy namiętność i zniszczenia są skutkami ubocznymi pasji tworzenia świata, czy stoi za nimi podłoże metafizyczne, zdecydowanie wykraczające poza racje umysłu i ludzkiego istnienia w tym świecie? Te dylematy zgłębia spektakl. Jest o naturze tworzenia. I żądzy destrukcji. I jedno i drugie może, a nawet powinno zdarzyć się w teatrze. W tym przypadku jest to teatr materii i figury. Materii gliny surowej i figury z tej gliny wypalonej. I ich cieni. Figurami gra Adam Walny, cieniami Krzysztof Zemło.
wiek: 10+
czas trwania: 55 min
spektakl w języku polskim, tłumaczony na angielski
SzekspirOFF: Wesołe kumoszki
Kolektyw Dębska & Kijewska & Michnacka / Polska
- 29 lipca, 16.00 i 21.30, Klub Żak
Spotkanie bohaterek „Wesołych kumoszek z Windsoru” Szekspira ze współczesnymi dziewczynami. Bohaterki są jak Thelma i Louise – błyskotliwe, odważne, wychodzące poza normy, ich siłą jest śmiech i wzajemne zrozumienie. Inspiracją był też podcast Joanny Okuniewskiej „Ja i moje przyjaciółki idiotki”. Spektakl jest rytuałem przyjaźni – pełnym marzeń, lęków i nieidealnych uczuć.
wiek: 16+
czas trwania: 1h
spektakl w języku polskim, tłumaczony na angielski
SzekspirOFF: Pieśni Mirandy
Krzysztof Cicheński / Polska
- 31 lipca, 21.00 i 1.08 sierpnia, 18.00, Klub Żak
W szekspirowskiej „Burzy” córka Prospera zyskała zbędną z punktu widzenia swojego przeznaczenia mądrość – została wychowana w izolacji, żyła w teoretycznym świecie, a następnie wpadła w scenariusz szczęśliwego zakończenia, na który nie była gotowa.
W alternatywnej, współczesnej rzeczywistości, Miranda od wielu lat żyje sama na wyspie (w domu, w którym dawniej mieszkała z ojcem), porzucona przez Ferdynanda i Prospera, którzy odpłynęli dawno temu, zajęci swoimi sprawami. Kobieta, otoczona księgami (których treść zna na pamięć), codziennie wstaje z łóżka, zarzuca na koszulę nocną płaszcz maga i dba o swoje królestwo. Towarzyszą jej Kaliban i Ariel, z którymi żyje w fizjologiczno-psychologicznej symbiozie. Wyspa jest ziemią niczyją, z którą Miranda wchodzi w harmonijne interakcje. Nikt nie jest niewolnikiem, nie domaga się uwolnienia i nie dąży do zniewolenia czy posiadania. Czasem zdarza się burza, która jednak nikomu nie zagraża. Czas, jak morska woda, otacza wyspę, zamknięty w cyklu przypływów i odpływów, zależnych od faz księżyca. Miranda jest księżycem. Wszystko dzieje się jednocześnie i nie dzieje się wcale.
wiek: 16+
czas trwania: 1h
spektakl w języku polskim, tłumaczony na angielski