Przeglądarka IE 11 nie jest wspierana na witrynie. Proszę skorzystać z nowej przeglądarki Edge firmy Microsoft

Referat Prasowy Urzędu Miejskiego w Gdańsku

Podpisanie umowy na dofinansowanie tras rowerowych
Zdjęcie portretowe: Joanna Bieganowska

Joanna Bieganowska
Urząd Miejski w Gdańsku

Data publikacji 13:28

Gdańsk z unijnym dofinansowaniem na rozwój tras rowerowych

W trakcie konferencji VeloCity 2025 w Gdańsku podpisano umowę na dofinansowanie projektu budowy transportowych tras rowerowych w mieście. Inwestycja otrzyma wsparcie z funduszy europejskich i będzie realizowana w latach 2024–2029.

Łączny koszt projektu to ponad 112 milionów złotych, z czego 35 milionów pochodzi z dofinansowania unijnego. Pozostałe 77,75 miliona złotych pokryje miasto Gdańsk z własnych środków. Umowę w imieniu miasta podpisał prezydent Piotr Grzelak.

– Naszym celem jest lepsze połączenie górnego i dolnego tarasu Gdańska poprzez budowę nowoczesnych tras rowerowych – mówi Piotr Grzelak, zastępca prezydenta Gdańska ds. zrównoważonego rozwoju i gospodarki. – Wkrótce powstaną trzy ekostrady: wzdłuż Trasy Armii Krajowej, leśnego odcinka ul. Słowackiego oraz między Osową a Oliwą. To inwestycje, które ułatwią codzienne przemieszczanie się bez samochodu. Dzisiejsze podpisanie umowy zbiega się z konferencją VeloCity, co dodatkowo podkreśla znaczenie rozwoju mobilności rowerowej. Od lat stawiamy na alternatywne środki transportu, które realnie konkurują z autem – zarówno rowery, jak i hulajnogi elektryczne.

Celem projektu jest rozwój spójnej sieci tras rowerowych łączących różne dzielnice Gdańska, która umożliwi mieszkańcom codzienne przemieszczanie się rowerem w sposób szybki, bezpieczny i ekologiczny. Planowane trasy będą miały łączną długość ponad 12 kilometrów.

– Można śmiało powiedzieć, że Pomorze stoi rowerami. Tylko w ramach polityki mobilności inwestujemy blisko 350 milionów złotych w infrastrukturę rowerową, a dodatkowe 120 milionów przeznaczamy na trasy turystyczne, z których korzystają również mieszkańcy – podkreśla Marcin Skwierawski, wicemarszałek województwa pomorskiego. – To projekty, które otwierają nowe możliwości – zarówno komunikacyjne, jak i gospodarcze. Szacujemy, że tylko w otoczeniu dróg rowerowych przedsiębiorcy wygenerowali około 12 milionów złotych z podatku CIT, co zasila budżety samorządów. Rower to dziś nie tylko środek codziennego transportu, ale także silny impuls dla turystyki. Dobrym przykładem jest trasa R-10 koło Władysławowa, która w 2024 roku zanotowała rekord – prawie 285 tysięcy przejazdów.

Projekt obejmuje pięć zadań inwestycyjnych:

  1. Rozbudowa ul. Kartuskiej z trasą rowerową (3,43 km) – połączenie dzielnic Jasień i Kokoszki z centralnymi rejonami miasta. Inwestycja posiada już wszystkie niezbędne decyzje administracyjne.
  2. Budowa ekostrady wzdłuż ul. Słowackiego (3,4 km) – trasa przez teren leśny między Matarnią a Brętowem. Realizacja planowana jest na 2028 rok.
  3. Budowa łącznika rowerowego przy Węźle Groddecka (0,1 km) – ułatwi przejazd przez centrum i połączy nowe trasy z istniejącą infrastrukturą rowerową. Prace projektowe planowane na 2025 rok.
  4. Budowa trasy w ciągu al. Armii Krajowej – etap III (1,24 km) – połączenie Ujeściska i Wzgórza Mickiewicza z Chełmem. Uzyskanie zezwoleń planowane jest na 2026 rok.
  5. Budowa ekostrady wzdłuż ul. Spacerowej (4,7 km) – kontynuacja istniejącej trasy, z uwzględnieniem planów budowy ul. Nowej Kielnieńskiej. Prace planowane są na 2027 rok.

Nowe inwestycje rowerowe to odpowiedź na rosnące potrzeby mieszkańców w zakresie wygodnych i przyjaznych środowisku form transportu. Rozwój infrastruktury rowerowej przyczyni się do zmniejszenia liczby samochodów na ulicach, ograniczenia emisji spalin oraz poprawy jakości życia w mieście.

– Metropolia to współpraca – wspólna polityka mobilności, nowoczesny system roweru publicznego Mevo, a także sieć węzłów przesiadkowych, które integrują transport autobusowy, tramwajowy i kolejowy z centrami miast – mówi Michał Glaser, prezes zarządu OMGGS. – Dziś rozpoczynamy serię podpisywania aż 20 projektów europejskich o łącznej wartości 280 milionów złotych. Pierwsze dwa – w Gdańsku i Sopocie – właśnie startują. To konkretne efekty metropolitalnej współpracy i zapowiedź kolejnych, ambitnych inwestycji w zrównoważony transport.

fot. www.gdansk.pl