Przeglądarka IE 11 nie jest wspierana na witrynie. Proszę skorzystać z nowej przeglądarki Edge firmy Microsoft

Referat Prasowy Urzędu Miejskiego w Gdańsku

Rowerowy Maj 2025, fot  Dominik Paszliński (1)
Zdjęcie portretowe: Paulina Chełmińska

Paulina Chełmińska
Urząd Miejski w Gdańsku

Data publikacji 13:49

XI edycja Rowerowego Maja zakończona – ponad milion aktywnych podróży!

Dobiegła końca 11. edycja kampanii Rowerowy Maj, największej w Polsce inicjatywy promującej aktywność fizyczną i ekologiczne środki transportu wśród dzieci i młodzieży. Pomysł, który zrodził się w Gdańsku, dziś łączy szkoły i przedszkola w całym kraju – w tegorocznej edycji udział wzięły aż 32 gminy, a liczba aktywnych uczestników przekroczyła 283 tysiące!

W środę, 11 czerwca na terenie Targu Węglowego przedstawiciele zwycięskich szkół i klas odebrali nagrody z rąk Aleksandry Dulkiewicz, prezydent Gdańska oraz wiceprezydenta Piotra Borawskiego.

- Codzienne podróże dzieci do szkoły i przedszkola to nie tylko droga po wiedzę, ale też szansa na zdrowy start każdego dnia. Chcemy, żeby aktywność fizyczna była naturalną częścią codzienności, a nie tylko wyjątkowym wydarzeniem - mówiła Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska. - Dlatego gratuluję wszystkim uczestnikom Rowerowego Maja – dzieciom, rodzicom, nauczycielom i koordynatorom – za zaangażowanie, energię i radość, jaką wnosicie na nasze gdańskie ulice. Dzięki Wam pokazujemy, jak można zmieniać miasto na lepsze, zaczynając od najmłodszych.

W wyzwaniu uczestniczyli uczniowie i przedszkolaki, którzy za każdy aktywny dojazd do szkoły lub przedszkola na rowerze, hulajnodze, rolkach czy deskorolce zdobywali punkty. W Gdańsku do zabawy zgłosiło się aż 227 placówek (131 przedszkoli i 96 szkół podstawowych).

Frekwencja w skali kraju wyniosła 43% - na ten wynik złożyło się 283 831 aktywnych uczestników z 1514 placówek z 32 miast i gmin biorących udział w kampanii.

Tylko w Gdańsku o tytuł najlepszej szkoły, przedszkola i klasy walczyło aż 39 681 uczestników. Frekwencja wyniosła 55%, a uczniowie i nauczyciele odbyli ponad – milion aktywnych podróży do szkół i przedszkoli! To o 110 836 przejazdów więcej niż w ubiegłorocznej edycji!

- Rowerowy Maj to więcej niż kampania – to styl życia, który promujemy wśród najmłodszych od ponad dekady – mówi Piotr Borawski, zastępca prezydenta Gdańska ds. mobilności i bezpieczeństwa. - Pomysł narodził się właśnie tutaj, w Gdańsku, i pokazuje, jak lokalna inicjatywa może zyskać ogólnopolski wymiar. Cieszymy się, że coraz więcej miast dostrzega, jak ważna jest aktywność fizyczna wśród dzieci i młodzieży oraz wspieranie projektów, które angażują ich w mądry i atrakcyjny sposób.

Rowerowy Maj 2025: Aktywność, radość i wyjątkowe nagrody!

Nagrody od partnerów kampanii – wsparcie, które napędza Rowerowy Maj

Tegoroczna edycja kampanii Rowerowy Maj trwała od 5 do 30 maja i po raz kolejny udowodniła, że droga do szkoły czy przedszkola może być nie tylko środkiem do celu, ale i świetną zabawą. Zasady były proste – każdy uczeń i przedszkolak, który dotarł na lekcje na rowerze, hulajnodze, rolkach lub deskorolce, zdobywał naklejki do rowerowego dzienniczka oraz na wspólny plakat klasowy. Ale najważniejsza była regularność i zaangażowanie – bo właśnie one prowadziły do zwycięstwa!

Dla najbardziej aktywnych klas i placówek przygotowano szeroki wachlarz nagród – zarówno o charakterze edukacyjnym, jak i rekreacyjnym. Wśród atrakcji znalazły się m.in. wycieczki do Bajkowego Labiryntu i kina Cinema, sponsorowane przez Galerię Morena, wizyta w Papugarni, zajęcia sportowe z trenerem ufundowane przez firmę PadBox, wyjście na kręgle dzięki Centrum U7, a także warsztaty oraz bilety na wydarzenia kulturalne i edukacyjne.

Wyróżnienia trafiły także do uczniów z najwyższą frekwencją – otrzymali oni m.in. personalizowane gry „Ale pary” i bilety do kina ufundowane przez Miasto Gdańsk, a także akcesoria rowerowe od firmy KROSS oraz kolorowe skarpetki i frutolinę – również od Miasta.

W gronie sponsorów, którzy szczególnie wyróżnili się w tym roku, znaleźli się:

  • Ziaja – fundator zestawów kosmetycznych dla zwycięskich placówek oraz organizator warsztatów i wycieczki do swojej siedziby dla najlepszej klasy siódmej.
  • Gdańska Infrastruktura Wodno-Kanalizacyjna – fundator nagrody finansowej w wysokości 5000 zł dla klasy, która osiągnęła 100% frekwencję.
  • Zielona Sowa – sponsor voucherów o wartości 1000 zł na zakupy w księgarni internetowej dla najlepszej szkoły podstawowej i najlepszego przedszkola.
  • Port Czystej Energii – fundator wyjazdu studyjnego do instalacji odzysku energii z odpadów w Wiedniu dla koordynatorów z najlepszych placówek.
  • MEVO i Miasto Gdańsk – fundatorzy voucherów na miesięczny abonament na rowery miejskie oraz gdańskich zestawów prezentowych dla wszystkich szkolnych koordynatorów kampanii.

W tegorocznej edycji kampanii w Gdańsku pojawili się także nowi sponsorzy nagród finansowych:

  • Volvo Drywa, który przekazał 50 000 zł dla trzech najbardziej rowerowych szkół w kategorii dużych i małych,
  • oraz Balcia Insurance SE, fundator nagrody w wysokości 30 000 zł dla trzech najlepszych szkół średnich i przedszkoli.

Dzięki ogromnemu zaangażowaniu partnerów oraz nauczycieli, uczniów i ich rodziców, Rowerowy Maj to nie tylko kampania promująca zdrowy styl życia, ale też przykład współpracy lokalnych społeczności, firm i instytucji. Wszystkim serdecznie dziękujemy za udział i wsparcie – do zobaczenia w kolejnej edycji!

Wyniki z podziałem na kategorie: 

Kategoria szkół dużych 

  • SP 92 - 88,8%  frekwencji (Zaspa - Młyniec)
  • SP 80 - 83,5%  frekwencji (Przymorze Wielkie)
  • SP 12 - 71,4%  frekwencji (Ujeścisko – Łostowice)

Kategoria szkół średnich 

  • SP 72 - 74,5% frekwencji (Stogi)       
  • SP 23 - 68,7%  frekwencji (Oliwa)
  • SP 77 - 68,3%  frekwencji (Żabianka– Wejhera – Jelitkowo – 1000lecia)

Kategoria szkół małych 

  • SP 88 - 73,2% frekwencji (Wyspa Sobieszewska)
  • SP 83 - 70,4% frekwencji (Kokoszki)
  • SP "Octoschool" - 66,6% frekwencji (Chełm)

Przedszkola 

  • P-le Morska Przygoda - 98,4% frekwencji (Letnica)
  • P-le Kota Edwarda - 91,7% frekwencji (Wrzeszcz Górny)
  • P-le 54 - 87,6% frekwencji (Przymorze Wielkie)

Klasa ze 100% frekwencją 

  • SP 63: VI c (Wrzeszcz Górny)

Partnerzy: Helios, Ziaja, Volvo, Port Czystej Energii, Balcia Insurance, Movement Arena, Skate Arena, Kross, Teatr Miniatura, Galeria Morena, Kart Center, GIWK, Port Brzeźno, Zielona Sowa, Centrum U7, PadBox, Mevo

Partnerzy medialni: www.gdansk.pl, www.trojmiasto.pl, www.rowerowygdansk.pl

Organizator główny: Miasto Gdańsk, Zarząd Transportu Miejskiego w Gdańsku

fot. www.gdansk.pl

Załączniki