Przeglądarka IE 11 nie jest wspierana na witrynie. Proszę skorzystać z nowej przeglądarki Edge firmy Microsoft

Referat Prasowy Urzędu Miejskiego w Gdańsku

Kino na Szekspirowskim 2025, mat  organizatora
Zdjęcie portretowe: Marta Formella

Marta Formella
Urząd Miejski w Gdańsku

Data publikacji 08:40

Wraca kino na dachu Teatru Szekspirowskiego

Pod koniec maja wystartuje po raz 10. najpiękniejsze kino plenerowe w Gdańsku – na dachu Teatru Szekspirowskiego. Pokazy inspirowane są słynnymi projekcjami filmowymi „Rooftop cinema”, które odbywają się od wielu lat na dachach budynków Nowego Jorku. W programie tegorocznej edycji znalazły się filmy z najwyżej półki – najciekawsze pozycje, które zdobyły nagrody i wyróżnienia na najważniejszych światowych festiwalach filmowych, takich jak Berlinale, Cannes, Sundance czy Wenecja. Pojawią się filmy Oskarowe, laureaci Europejskich Nagród Filmowych, Złotych Globów czy BAFTY. Przez cały sezon odbędą się 43 seanse w wyjątkowej scenerii – z widokiem na dachy gdańskich kamienic. Pokazy odbywają się w środy, piątki i soboty tuż po zmroku. Inauguracja 10. sezonu: 28 maja po zachodzie słońca.

Od maja do września zobaczymy w sumie 25 wyjątkowych filmów, z których część będzie wyświetlana dwu lub trzykrotnie. Będą to komedie, dramaty, thrillery i najlepsze kino autorskie ostatniego sezonu kinowo-festiwalowego. Dodatkowo pojawi się osobne pasmo Animafest Latem, przygotowane we współpracy z Międzynarodowym Festiwalem Filmów Animowanych w Gdańsku.

Tegoroczną edycję zainauguruje jeden z najgłośniejszych i najbardziej kontrowersyjnych tytułów ostatnich miesięcy Emilia Pérez”, najnowszy film francuskiego reżysera Jacquesa Audiarda. To niezwykła mieszanka musicalu, thrillera i dramatu, opowiadająca historię meksykańskiego bossa narkotykowego. W filmie wystąpiły Selena Gomez, Zoe Saldaña i Karla Sofía Gascón, które odebrały na ubiegłorocznym festiwalu w Cannes zbiorową nagrodę za pierwszoplanową rolę kobiecą.

Z nowości zobaczyć będzie można tak mocne tytuły jak dramat erotyczny „Babygirl” Haliny Reinj opowiadający o dojrzałej kobiecie sukcesu, z fenomenalną Nicole Kidman, która odebrała za tę rolę nagrodę główną na Festiwalu w Wenecji. Towarzyszą jej na ekranie Harris Dickinson i Antonio Banderas. Kolejne tytuły, to jeden z najgłośniejszych tytułów roku „Substancja” w reżyserii Francuzki Coralie Fargeant, artystyczny body horror, który zdobył Złotą Palmę za scenariusz, 5 nominacji do Złotych Globów i 7 do nagród Critic’s Choice, a odtwórczyni głównej roli Demi Moore za swoją fenomenalną rolę zdobyła m.in. nominację do Oskara.

O kobietach i przemijającym pięknie opowiada też mistrz włoskiego kina i wizualnego nastroju, Paolo Sorrentino, w filmie „Bogini Partenope”. Film można potraktować jak wizualny manifest o pięknie. Reżyser zabiera swoich widzów tym razem do ukochanego Neapolu, urzekając kadrami Włoch i tytułowej bogini, której imię pierwotnie było nazwą miasta.

Zobaczyć będzie również można zdobywcę Nagrody Specjalnej w Cannes i FIPRESCI – Międzynarodowej Federacji Krytyki Filmowej, „Nasienie świętej figi” irańskiego reżysera Mohammada Rasoulofa, którego filmy słyną z krytycznego podejścia do reżimu politycznego panującego w jego kraju. Film stał się ważnym głosem przeciwko cenzurze i represjom oraz walce o prawa kobiet, przyciągając uwagę zarówno krytyków, jak i szerokiej publiczności.

O wyzwalających się kobietach i drodze do zdobywania swoich podstawowych praw społecznych opowiada też włoski obraz „Jutro będzie nasze”, debiut reżyserski odtwórczyni głównej roli, Paoli Cortellesi. Ten film okazał się we Włoszech wielkim hitem frekwencyjnym, prześcigając nawet „Barbie” Grety Gerwig.

W programie nie zabrakło tradycyjnie filmów wielkomiejskich z Nowym Jorkiem w tle, skąd zaczerpnięta jest inspiracja pokazami filmowymi na dachach. Takim tytułem, który kilkukrotnie zostanie zaprezentowany gdańskiej publiczności będzie „Apetyt na więcej. La cocina”, w reżyserii Alonso Ruizpalacios, z Ronney Marą w roli głównej. Jest to adaptacja sztuki teatralnej Arnolda Weskera przedstawiająca współczesny Nowy Jork i jego multikulturową społeczność, opowiedziana z perspektywy pracowników restauracji.

Tematy kulinarne pojawią się również w produkcji „Bulion i inne namiętności” w reżyserii wietnamsko-francuskiego reżysera Tran Anh Hung, przepięknie sfotografowanym filmie o pasji i namiętności do gotowania. Jest to połączenie romansu z poetyckim kinem kulinarnym, które wciąga w świat doskonałej francuskiej kuchni i pokazuje, że poprzez potrawy, smaki i aromaty można wyrazić najgłębsze uczucia.

Na miłośników kina gatunkowego oprócz wspomnianej wcześniej „Substancji” czekają dwa filmy z wampirami na pierwszym planie. Pierwszy to „Humanitarna wampirzyca poszukuje osób chcących popełnić samobójstwo” w reżyserii Ariane Louis-Seize, pełen czarnego humor francuski film grozy o młodej wampirzycy, która wbrew swej naturze nie chce zabijać. Drugi tytuł to kultowy film kultowego reżysera - „Tylko kochankowie przeżyją” Jima Jarmuscha, hipnotyczna opowieść o zamieszkałych w Detroit wampirach, w które wcielili się niezastąpiona Tilda Swinton, Tom Hiddleston i Mia Wasikowski.

Kino gatunkowe w tegorocznym programie to również pełna czarnego humoru francuska komedia „Killing Blues – Depresja Kilera” o płatnym zabójcy, który mdleje na widok krwi, kultowa „Zagubiona Autostrada” Davida Lyncha oraz najnowszy thriller z fenomenalną rolą Nicolasa Cage’a „Surfer”, reż. Lorcan Finnegan.

Po raz drugi w Kinie na Szekspirowskim zaprezentowane zostanie pasmo Animafest Latem, przygotowane we współpracy z Międzynarodowym Festiwalem Filmów Animowanych w Gdańsku. Zaprezentowana zostanie najlepsza animacja ubiegłego roku „Flow”, reż. Gints Zilbalodis, która nie tylko wygrała gdański festiwal, ale zdobyła Oscara i Europejskie Nagrody Filmowe za najlepszy film animowany. W pasmie wyświetlimy również dwie klasyczne propozycje, czyli „Spirited Away – w krainie bogów” oraz wspaniały „Mój sąsiad Totoro”, oba tytuły w reżyserii wyjątkowego mistrza japońskiego kina Hayao Miyazakiego.

To tylko wybrane pozycje z bogatego i różnorodnego programu 10. sezonu Kina na Szekspirowskim, w którym każdy widz może znaleźć coś dla siebie. Projekcje odbywać się będą 3 razy w tygodniu przez cały sezon, od 28 maja do 13 września. W przypadku niesprzyjających warunków atmosferycznych (silny wiatr, deszcz) wybrane seanse będą przekładane na nowy termin.

Bilety w cenie 20 zł w przedsprzedaży / 22 zł w dniu pokazu, do nabycia wyłącznie online przez stronę Kina na Szekspirowskim.

Miejsce projekcji: Dach / Taras Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego (taras na 1 piętrze nad częścią administracyjną Teatru).

Więcej informacji i zakup biletów: www.KinoNaSzekspirowskim.pl

 

Program Kina na Szekspirowskim 2025

28.maj / śr / 21:30 / Emilia Pérez

reż. Jacques Audiard, 2024, Francja, USA, 2h 10m, napisy

 

30.maj / pt / 21:30 / Substancja 

reż. Coralie Fargeat, The Substance, 2024, USA, 2h 20m, napisy

 

31.maj / sb / 21:30 / Babygirl

reż. Halina Reijn, 2024, USA, 1h 54m, napisy

 

4.cze / śr / 21:30 / Konklawe

reż. Edward Berger, Conclave, 2024, USA, Wlk. Brytania, 2h, napisy

 

6.cze / pt / 21:30 / Nasienie świętej figi

reż. Mohammad Rasoulof, 2024, Iran, Francja, 2h 48m, napisy

 

7.cze / sb / 21:30 / Jutro będzie nasze

reż. Paola Cortellesi, C'è ancora domani, 2023, Włochy, 1h 58m, napisy

 

11.cze / śr / 21:30 / Killing Blues – Depresja kilera

reż. Cécilia Rouaud, Les complices, 2023, Francja, 1h 38m, napisy

 

13.cze / pt / 21:30 / Dziewczyna z igłą

reż. Magnus von Horn, 2024, Polska, Dania, Szwecja, 1h 55m, napisy

 

14.cze / sb / 21:30 / Do granic

reż. Alejandro Rojas, Juan Sebastián Vasquez, Upon Entry (La llegada), 2022, Hiszpania, 1h 17m, napisy

 

18.cze / śr / 21:45 / Bulion i inne namiętności

reż. Anh Hung Tran, La passion de Dodin Bouffant, 2023, Francja, 2h 25m, napisy

 

19.cze / cz / 21:45 / Emilia Pérez

reż. Jacques Audiard, 2024, Francja, USA, 2h 10m, napisy

 

20.cze / pt / 21:45 / Substancja 

reż. Coralie Fargeat, The Substance, 2024, USA, 2h 20m, napisy

 

21.cze / sb / 22:00 / Babygirl

reż. Halina Reijn, 2024, USA, 1h 54m, napisy

 

25.cze / śr / 22:00 / Humanitarna wampirzyca poszukuje osób chcących popełnić samobójstwo

reż. Ariane Louis-Seize, Vampire humaniste cherche suicidaire consentant, 2023, Francja, 1h 30m, napisy

 

27.cze / pt / 22:00 / W pokoju obok         

reż. Pedro Almodóvar, La habitación de al lado, 2024, Hiszpania, USA, 1h 50m, napisy

 

28.cze / sb / 21:45 / Zagubiona autostrada

reż. David Lynch, Lost Highway, 1997, USA, 2h 15m, napisy

 

2.lip / śr / 21:45 / Killing Blues – Depresja kilera

reż. Cécilia Rouaud, Les complices, 2023, Francja, 1h 38m, napisy

 

4.lip / pt / 21:45 / Apetyt na więcej. La Cocina

reż. Alonso Ruizpalacios, La Cocina, 2024, USA, Meksyk, 2h 19m, napisy

 

5.lip / sb / 21:45 / Perfect Days

reż. Wim Wenders, 2023, Niemcy, Japonia, 2h 3m, napisy

 

9.lip / śr / 21:30 / Dziewczyna z igłą

reż. Magnus von Horn, 2024, Polska, Dania, Szwecja, 1h 55m, napisy

 

11.lip / pt / 21:30 / Bogini Partenope

reż. Paolo Sorrentino, Parthenope, 2024, Włochy, 2h 16m, napisy

 

12.lip / sb / 21:30 / Spirited Away: W krainie bogów

reż. Hayao Miyazaki, Sen to Chihiro no Kamikakushi, 2001, 2h 5m, napisy

 

16.lip / śr / 21:30 / The Last Showgirl

reż. Gia Coppola, 2024, USA, 1h 25m, napisy

 

18.lip / pt / 21:30 / Emilia Pérez

reż. Jacques Audiard, 2024, Francja, USA, 2h 10m, napisy

 

19.lip / sb / 21:30 / Nasienie świętej figi

reż. Mohammad Rasoulof, 2024, Iran, Francja, 2h 48m, napisy

 

23.lip / śr / 21:30 / Konklawe

reż. Edward Berger, Conclave, 2024, USA, Wlk. Brytania, 2h, napisy

 

6.sie / śr / 21:00 / Substancja 

reż. Coralie Fargeat, The Substance, 2024, USA, 2h 20m, napisy

 

8.sie / pt / 21:00 / Diva Futura

Reż. Giulia Steigerwalt, 2024, Włochy, 2h 8m, napisy

 

9.sie / sb / 21:00 / Babygirl

reż. Halina Reijn, 2024, USA, 1h 54m, napisy

13.sie / śr / 21:00 / Wybraniec

reż. Ali Abbasi, The Apprentice, 2024, USA, 2h 2m, napisy

 

15.sie / pt / 20:45 / Flow

reż. Gints Zilbalodis, Straume, 2024, Łotwa, Francja, 1h 24m, bez dialogów

 

16.sie / sb / 20:45 / Bogini Partenope

reż. Paolo Sorrentino, Parthenope, 2024, Włochy, 2h 16m, napisy

 

20.sie / śr / 20:30 / Love Lies Bleeding

reż. Rose Glass, 2024, USA, 1h 44m, napisy

 

22.sie / pt / 20:30 / Killing Blues – Depresja kilera

reż. Cécilia Rouaud, Les complices, 2023, Francja, 1h 38m, napisy

 

23.sie / sb / 20:30 / The Last Showgirl

reż. Gia Coppola, 2024, USA, 1h 25m, napisy

 

25.sie / pn / 20:30 / Mój sąsiad Totoro

reż. Hayao Miyazaki, 1988, Japonia, 1h 25m, polski dubbing

 

27.sie / śr / 20:30 / Tylko kochankowie przeżyją

reż. Jim Jarmusch, Only Lovers Left Alive, 2013, USA, 2h 2m, napisy

 

29.sie / pt / 20:30 / Apetyt na więcej. La Cocina

reż. Alonso Ruizpalacios, La Cocina, 2024, USA, Meksyk, 2h 19m, napisy

 

30.sie / sb / 20:30 / Nasienie świętej figi

reż. Mohammad Rasoulof, 2024, Iran, Francja, 2h 48m, napisy


5.wrz / pt / 20:00 / Surfer

reż. Lorcan Finnegan, The Surfer, 2024, 1h 39m

 

6.wrz / sb / 20:00 / Substancja 

reż. Coralie Fargeat, The Substance, 2024, USA, 2h 20m, napisy

 

12.wrz / pt / 20:00 / The Last Showgirl

reż. Gia Coppola, 2024, USA, 1h 25m, napisy

 

13.wrz / sb / 20:00 / Emilia Pérez

reż. Jacques Audiard, 2024, Francja, USA, 2h 10m, napisy

 

Organizatorem i pomysłodawcą kina jest Stowarzyszenie Kulturalne Hamulec Bezpieczeństwa.

Główni partnerzy: Gdański Teatr Szekspirowski, KINO PRO, Fundacja Nowa Strefa Kultury, Miasto Gdańsk.

informacja na podstawie materiałów organizatora

fot. www.gdansk.pl