Marta Formella
Urząd Miejski w Gdańsku
Data publikacji 10:55
O potrzebach dzielnicy Ujeścisko-Łostowice
Pierwszy w tym roku spacer po gdańskich dzielnicach dotyczył potrzeb i problemów mieszkańców Ujeściska-Łostowic. Rozmowy obejmowały m.in. przeznaczenie i plany dotyczące miejskiego skweru pomiędzy ulicami Kielecką i Warszawską, modernizację jezdni i budowę chodnika w ulicy Kieleckiej i organizację ruchu przy nowym centrum handlowym u zbiegu ulic Łódzkiej i Przemyskiej.
W czwartkowe popołudnie, 10 kwietnia, w pierwszym w bieżącym roku spacerze z udziałem prezydent Aleksandry Dulkiewicz wzięli udział: Przemysław Majewski, radny miasta Gdańska radni dzielnicy, Prezes Zarządu Spółdzielni Mieszkaniowej „Ujeścisko”, Wiceprezes Zarządu Gdańskiego Towarzystwa Budownictwa Społecznego, Pełnomocnik Prezydenta Miasta Gdańska ds. Pieszych, przedstawiciele Urzędu i miejskich jednostek m.in. Wydziału Projektów Inwestycyjnych, Wydziału Skarbu, Wydziału Rozwoju Społecznego, Wydziału Edukacji, Wydziału Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego, Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni, Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska, Biura Rozwoju Gdańska, Biura Zarządzania Ruchem Drogowym, Straży Miejskiej oraz Biura ds. Rad Dzielnic i Współpracy z Mieszkańcami.
Spotkanie rozpoczęło się w rejonie gminnego skweru przy ulicy Kieleckiej, gdzie Rada Dzielnicy dopytywała o możliwość rewitalizacji tego terenu na cele sportowo – rekreacyjne. Wyjaśniono, że zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego przedmiotowa działka znajduje się na terenie zabudowy usługowej o funkcji usług administracji publicznej, kultury, oświaty, nauki, zdrowia, sportu, rekreacji i gastronomii,
a obszar, objęty jest strefą ochrony konserwatorskiej - teren dawnej osady Wonneberg. Zagospodarowanie działki w ramach projektów Budżetu Obywatelskiego czy środków Rady Dzielnicy należy zintegrować z zagospodarowaniem pozostałej części terenu, by nie wykluczyć możliwości realizacji dopuszczonej tam zabudowy usługowej. W tym miejscu także Gdański Zarząd Dróg i Zieleni wraz ze Strażą Miejską przeprowadzą analizy możliwości organizacji ruchu i zabezpieczenia terenu, by wyeliminować parkujące na dziko ciężarówki.
Na skrzyżowaniu ulic Kieleckiej i Łódzkiej wskazano potrzebę oznakowania nowo wybudowanego sugerowanego przejścia dla pieszych. Oznakowanie pionowe i poziome pojawi się tam wkrótce. Przy okazji wspomniano o potrzebie oznakowania wyniesionego przejścia dla pieszych na skrzyżowaniu ulic Człuchowskiej i Bramińskiego. W tej kwestii Biuro Zarządzania Ruchem Drogowym i Rada Dzielnicy zorganizują spotkanie i podjęte zostaną decyzje co do ostatecznych rozwiązań.
W rejonie nowo wybudowanego centrum handlowego u zbiegu ulic Łódzkiej i Przemyskiej poruszono temat organizacji ruchu, wskazując na obawy korkowania się skrzyżowania Nowej Warszawskiej i Przemyskiej po otwarciu sklepów. Radni dzielnicowi proponowali powrót do technicznego zjazdu przez pas zieleni z ulicy Przemyskiej w Havla. Wyjaśniono, że dla zwiększenia przepustowości skrzyżowania, uruchomiona została tzw. „zielona strzałka” na wyjeździe z ul. Łódzkiej w Nową Warszawską oraz wprowadzono korektę w programie sygnalizacji świetlnej, a sytuacja na skrzyżowaniu będzie monitorowana. Natomiast rozwiązanie proponowane przez radnych byłoby niebezpieczne z uwagi na prędkość pojazdów i natężenie ruchu w ulicy Havla.
W dalszej części spaceru dyskutowano na temat potrzeby połączenia ulic Płockiej i Wilanowskiej. Obecnie samochody muszą jeździć dookoła, a to połączenie i przywrócenie dwukierunkowego połączenia między ul. Łódzką i Świętokrzyską, znacznie ułatwiłoby przemieszczanie się mieszkańców. Wyjaśniono, że biorąc pod uwagę obecne natężenia ruchu występujące w ciągu al. Havla oraz konieczność zapewnienia sprawnej obsługi komunikacji miejskiej w ciągu al. Havla, nie ma takiej możliwości.
W kwestii potrzeby budowy ronda u zbiegu ulic Przemyskiej z Przemyską poinformowano, że rondo będzie zrealizowane jeszcze w tym roku z elementów prefabrykowanych. W kwestii poprawy oznakowania wyniesionego przejścia dla pieszych na ul. Wadowickiej, Biuro Zarządzania Ruchem Drogowym poinformowało, że przejście zostanie odmalowane oznakowane w sposób bardziej widoczny dla kierowców.
W obrębie skrzyżowania ulic Piotrkowskiej, Jeleniogórskiej i Częstochowskiej wskazano pilną potrzebę budowy ronda. Biuro Zarządzania Ruchem Drogowym wyjaśniło, że zaprojektowana została wstępna koncepcja zmiany organizacji ruchu na tymczasowe rondo. Zdecydowano o wcześniejszym wykonaniu automatycznych pomiarów ruchu natężeń pojazdów, które zweryfikują zasadność oraz efektywność wprowadzenia tej organizacji ruchu drogowego i będą podstawą do ewentualnego wdrożenia przedmiotowego rozwiązania. Poruszono również kwestię możliwości budowy prawoskrętu z ul. Piotrkowskiej w ul. Warszawską, gdyż kierowcy skracając drogę jeżdżą w lewo pod prąd. Propozycja podana zostanie analizie w najbliższym czasie.
W ostatniej części spaceru dyskutowano o problemie parkowania na chodnikach po dwóch stronach ulicy Wadowickiej na wysokości Centrum Aktywności Lokalnej, co utrudnia ruch zarówno pojazdów jak i pieszych. Rada Dzielnicy zaproponowała wyznaczenie parkingu po jednej stronie częściowo na chodniku. Dla wypracowania odpowiedniego rozwiązania zostanie zorganizowane spotkanie w tej sprawie jednostek miejskich i Rady Dzielnicy.
Spacer w Dzielnicy Orunia Górna-Gdańsk Południe był pierwszym z zaplanowanych w roku bieżącym. Kolejne spacery zaplanowane są w dzielnicach: Piecki-Migowo, Przymorze Wielkie, Jasień i Rudniki.
Ujeścisko-Łostowice. Potrzebne nowe ronda i rozwiązania dla bezpieczeństwa pieszych - szczegółową relację ze spaceru można znaleźć na portalu gdansk.pl.
fot. www.gdansk.pl