Referat Prasowy
Urząd Miejski w Gdańsku
Data publikacji 14:27
W Porcie Gdańsk powstanie terminal agro
Port Gdański Eksploatacja (PGE) z Grupy Kapitałowej Zarządu Morskiego Portu Gdańsk S.A. (ZMPG), wiodąca spółka w zakresie przeładunku zbóż w Porcie Gdańsk, zainwestuje w 9 dodatkowych magazynów zbożowych. Tym samym podniesie swoje zdolności magazynowe aż pięciokrotnie – do 152 tys. ton rocznie. Zdolność przeładunkowa spółki docelowo wzrośnie z 0,7 mln ton do 2,9 mln ton rocznie.
- Powstanie kolejny terminal zbożowy, będący w dyspozycji państwa polskiego, który będzie pełnił funkcję nie tylko komercyjną. Będzie instrumentem w rękach polskiego państwa na rzecz ochrony naszych narodowych interesów, w tym bezpieczeństwa polskich rolników – zaznaczył podczas spotkania z dziennikarzami premier Donald Tusk.
Projekt ten PGE będzie realizować wspólnie z ZMPG, co pozwoli na utrzymanie kontroli państwa nad rozwojem warunków i zdolności przeładunkowych oraz magazynowania zbóż.
– Wartość całego projektu inwestycyjnego PGE na obszarze Nabrzeży Wiślanego i Szczecińskiego to ok. 400 mln zł. Obejmie on budowę i przebudowę infrastruktury od strony lądu (kolej, drogi powierzchnie składowo magazynowe) i wody (przebudowa nabrzeży, umocnienia i pogłębienia dna na potrzeby obsługi większych statków), a także zakup dźwigów, urządzeń przeładunkowych. Inwestycjom towarzyszyć będzie poprawa organizacji i obsługi kontrahentów z sektora zbożowo-paszowego, w tym systemów informatycznych, awizacji, kontroli, inspekcji. Mocną stroną tego projektu jest czas realizacji. Część inwestycji infrastrukturalnych i zakupów urządzeń przeładunkowych jest już realizowana – wyjaśnia Dorota Pyć, prezes Portu Gdańsk.
Dzięki tej inwestycji Port Gdański Eksploatacja zwiększy swój potencjał i stanie się kluczowym podmiotem dla polskiego eksportu zbóż.
Spółka PGE prowadzi działalność na pięciu nabrzeżach, ale przeładunki zbóż realizuje na nabrzeżach Szczecińskim i Wiślanym. Tam też planuje budowę nowych magazynów z możliwością obsługi statków z ładunkiem do 36 tys. ton, przy maksymalnym zanurzeniu do 10,6 m.
Na Nabrzeżu Wiślanym powstanie 5 magazynów zbożowych. Z kolei na Nabrzeżu Szczecińskim, w miejscu byłego terminalu kontenerowego przy ul. Chodackiego, zostaną postawione 4 magazyny. Łączna długość obu nabrzeży to 1,9 km.
– Terminal, który już funkcjonuje, posiada rozwinięte zaplecze techniczne, takie jak: drogi dojazdowe, tory kolejowe, urządzenia przeładunkowe, place utwardzone czy magazyny. Planowana modernizacja i rozbudowa pozwala na zwiększenie przepustowości bez konieczności budowy tych elementów od podstaw, co zmniejsza koszty i czas realizacji inwestycji – podkreśla Andrzej Kuźmicz, prezes PGE. – W przypadku rosnącego popytu na przeładunek zbóż w Porcie Gdańsk, rozbudowa istniejącego terminalu PGE umożliwia szybsze dostosowanie się do potrzeb klientów.
PGE sukcesywnie inwestuje w nowoczesny sprzęt przeładunkowy. Na zakup urządzeń przeładunkowych, jak też na budowę placów składowych i magazynów, w ciągu 3 lat spółka przeznaczyła ponad 153 mln zł. Nabyła m.in.: trzy żurawie samojezdne nabrzeżowe Liebherr LHM 550, o udźwigu 124 ton każdy, dwa mniejsze dźwigi Liebherr LHM 280, o udźwigu 80 ton każdy, taśmociąg REMO 1400 o długości 50 m do załadunku materiałów sypkich w relacji bezpośredniej na statek. Dzięki takim inwestycjom stała się istotnym graczem na rynku.
- Należy podkreślić, że port jest częścią naszego miasta, dlatego w Gdańsku, z punktu widzenia miasta, potrzebujemy współpracy w obszarze transportu i cieszymy się, że zboże będzie transportowane koleją. To ważne także dla naszej przyszłości. Nadal liczymy na owocną współpracę – powiedziała podczas konferencji Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska.
Zboża w Porcie Gdańsk
W Gdańsku w porcie wewnętrznym zboża są obsługiwane przez ośmiu operatorów. Dzięki inwestycjom własnym, jak i kontrahentów, Port Gdańsk w ciągu ostatnich pięciu lat podwoił swoje zdolności przeładunkowe w zakresie zbóż z 2 mln ton (2019 r.) do 4,3 mln ton (obecnie). W ub.r. przeładunki zbóż podskoczyły do 3,1 mln ton, głównie w relacji eksportowej. W okresie styczeń – październik br. obsłużono 2,4 mln ton ziarna.
Zarząd Morskiego Portu Gdańsk na przebudowę nabrzeży i linii kolejowych w porcie wewnętrznym w ciągu najbliższych trzech lat przeznaczy ponad pół miliarda złotych.
fot. www.gdansk.pl/P. Wittman