Agnieszka Kochanowska
Miejski Teatr Miniatura
Data publikacji 13:30
„Gang godziny duchów” ‒ światowa prapremiera powieści znanego komika i aktora Davida Walliamsa
Pierwsza premiera sezonu pod hasłem #chłopaki w Teatrze Miniatura dzieje się w… szpitalu. Jest to jednak osobliwy szpital i dzieją się w nim osobliwe rzeczy. Jesteście ciekawi tej historii? Prapremiera już 17 listopada, a kolejne spektakle do 26 listopada.
– Dla mnie ta historia jest przede wszystkim o kontestowaniu „oficjalnej” rzeczywistości poprzez bunt. Nie chodzi przy tym o negowanie dla negowania, ale robienie tego, co wydaje się sensowne, wbrew bezsensownym zakazom. Ekipa Gangu Godziny Duchó(1)w spełnia życzenia małych pacjentów szpitala. Im bardziej niemożliwe życzenia, tym lepiej, bo dziecięca wyobraźnia nie zna ograniczeń. Znają je za to dorośli i specjalizują się w takim urządzaniu wszystkiego, aby nic się nie dało. Dlatego gang musi pozostać ściśle tajny i działać o północy, kiedy większość dorosłych śpi i jest poza szpitalem – opowiada reżyser Andrzej Bartnikowski.
Spektakl jest adaptacją powieści znanego m.in. z brytyjskiego Mam Talent i serialu „Mała Brytania” aktora i komika Davida Walliamsa. Walliams jest też bardzo popularnym autorem książek dla dzieci, ma ich na koncie ponad 30, przetłumaczonych na 54 języki. Gdańska adaptacja będzie teatralną prapremierą światową, choć „Gang godziny duchów” doczekał się już ekranizacji telewizyjnej w 2018 roku.
Prapremiera odbywa się w ramach sezonu pod hasłem #chłopaki, podczas którego Miniatura chce rozmawiać z widzami o tym, jak to jest być chłopakiem we współczesnych czasach.
- Poznajemy tę historię z perspektywy Toma. Jest chłopakiem wrażliwym i niemieszczącym się do końca w ciasnym stereotypie (ale kto się w nim mieści tak naprawdę?), więc musi ciągle udowadniać swoją „chłopackość”, którą neguje szczególnie Siostra Przełożona, dając mu zamiast piżamy różową koszulę nocną po jakiejś dziewczynie. Dla Toma ta historia jest także podróżą, w trakcie której odnajduje swoją chłopacką tożsamość, bo okazuje się, że nie w każdej grupie chłopaka czynią mięśnie, sprawność fizyczna i dokuczanie innym. Co za ulga! – dodaje reżyser.
Scenografię przygotowuje absolwentka gdańskiej Akademii Sztuk Pięknych Monika Wójcik, scenografka, malarka, projektantka wnętrz, designerka, a muzykę znany ze znakomitej muzyki teatralnej, wielokrotnie nagradzany Piotr Klimek. Reżyserią świateł zajmie się po raz kolejny w Miniaturze Michał Cyran.
Premiera odbędzie się 17 listopada o godz. 17.00, a spektakl będzie można oglądać do 26 listopada. Kolejne spektakle już w Nowym Roku.
Bilety na spektakl w cenie 40 zł normalny, 38 zł ulgowy, do nabycia elektronicznie na stronie www.teatrminiatura.pl. Rezerwacja i sprzedaż: 58 341 94 83, 601 628 377, bilety@teatrminiatura.pl
Gang godziny duchów
- na podstawie powieści Davida Walliamsa
- adaptacja i reżyseria: Andrzej Bartnikowski
- scenografia i kostiumy: Monika Wójcik
- muzyka: Piotr Klimek
- reżyseria świateł: Michał Cyran
obsada:
- Tom | Kamil Marek Kowalski
- George | Piotr Kłudka
Amber | Magdalena Gładysiewicz - Noszowy | Krystian Wieczyński
- Sally | Magdalena Bednarek/Dominika Budzianowska (gościnnie)
Nelly | Hanna Miśkiewicz - Siostra Przełożona | Edyta Janusz-Ehrlich
- Snuja, Tootsie, sir Quentin Strillers | Andrzej Żak
Spektakl GANG GODZINY DUCHÓW jest zaadaptowany i wystawiany za zgodą Davida Walliamsa. Copyright ©2016 by David Walliams. Wszystkie prawa zastrzeżone.
premiera: 17 listopada 2024, godz. 17.00 | Duża Scena Teatru Miniatura
Dla widzów 6+
Spektakl w ramach sezonu pod hasłem #chłopaki
Projekt „Ekologiczna produkcja spektaklu Gang godziny duchów” został dofinansowany z Programu wspierania działalności podmiotów sektora kultury i przemysłów kreatywnych na rzecz stymulowania ich rozwoju w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (Inwestycja A2.5.1).
Światowa prapremiera teatralnej adaptacji książki Davida Walliamsa, która dzieje się w… szpitalu. Grupa dziecięcych pacjentów przeżywa różne przygody i w kreatywny sposób spełnia nawzajem swoje marzenia. David Walliams jest znanym brytyjskim komikiem, aktorem i pisarzem. Jego styl pisarski bywa często porównywany do Roalda Dahla z wyrazistymi, często przerysowanymi postaciami dorosłych.
O artystkach i artystach
Andrzej Bartnikowski
Reżyser, dramaturg, pisarz. Absolwent polonistyki na Uniwersytecie Warmińsko-Mazurskim oraz reżyserii dramatu warszawskiej Akademii Teatralnej. Początkowo związany z teatrem wywodzącym się z tradycji Jerzego Grotowskiego (m. in. udział w Projekcie Gildia prowadzonym przez Jamesa Slowiaka i Jaro Cuestę z New World Perfomance Laboratory). Laureat konkursów dramaturgicznych, założyciel Pracowni Dramatu, która działała przy Olsztyńskim Teatrze Lalek w latach 2016–2022. Reżyserował w wielu teatrach w Polsce. W latach 2015–2024 dyrektor Olsztyńskiego Teatru Lalek. Porusza się między konwencjami teatru formy i teatru psychologicznego, nie czując się w pełni przynależnym do żadnej z nich.
Monika Wójcik
Scenografka, malarka, projektantka wnętrz, designerka. Ukończyła Akademię Sztuk Pięknych w Gdańsku z wyróżnieniem oraz Studium Architektoniczno-Budowlane – dyplom pod kierunkiem prof. arch. W. Klikowicza. Swoje umiejętności doskonaliła pod kierunkiem profesorów z Massachusetts College of Art w Bostonie; architekta i rzeźbiarza R. Browna - Master of Fine Arts from Washington University School of Fine Arts, and a Bachelor of Fine Arts from the University of Georgia, i arch.designer Laury Brown - Fine Arts from the Massachusetts College of Art & the University of Massachusetts. Autorka ponad stu projektów wnętrz; dla klientów indywidualnych, wnętrz publicznych, wystaw, projektów lamp, mebli, przedmiotów użytkowych, scenografii teatralnych, widowiskowych i eventowych. Właścicielka „Ikadesign studio”, autorka publikacji w magazynie o wnętrzach i designie „Brakujący element”, współautorka magazynu o wnętrzach, sztuce i designie „Because design”. Autorka wielu wystaw malarskich, indywidualnych i zbiorowych, nierzadko połączonych ze sztuką performance, w wielu miejscach w całej Polsce (Galerie, Ratusz Miejski w Gdańsku, Zamek Królewski w Warszawie i inne). Jej prace znajdują się w zbiorach prywatnych w kraju i zagranicą.
Piotr Klimek
Kompozytor, wykładowca, producent muzyczny. Absolwent Królewskiego Konserwatorium w Hadze (Kompozycja w klasie Giliusa van Bergeijk'a i Diderika Haakmy Wagenaar'a – 1997) oraz Akademii Muzycznej w Poznaniu (Kompozycja w klasie Grażyny Pstrokońskiej-Navratil). Tytuł doktora sztuk muzycznych w dziedzinie kompozycji uzyskał w roku 2003 (A.M. w Poznaniu). Dodatkowe konsultacje mistrzowskie pobierał u prof. Marka Jasińskiego i prof. Włodzimierza Kotońskiego. Od 1998 r. wykłada przedmioty muzyczne na Uniwersytecie Szczecińskim i Akademii Sztuki w Szczecinie. Gościnny wykładowca kompozycji w Królewskim Konserwatorium w Hadze w 2003 r. oraz Uniwersytecie Sztuki w Zurichu w 2009 r. Współpracuje również z Akademiami Teatralnymi w Warszawie i Krakowie. Konsultant muzyczny instytucji kultury w Szczecinie. Dyrektor Centrum Promocji i Rozwoju Akademii Sztuki w Szczecinie w latach 2010–2011, a w roku 2012 prorektor ds. Artystycznych i Współpracy z Zagranicą tej uczelni. Od 2017 roku dyrektor Teatru Animacji w Poznaniu. Stypendysta Towarzystwa Przyjaciół Szczecina, Burgemeester van Kolfschotenfonds, Fundacji Batorego, Stiftung Kulturfonds Berlin oraz Amsterdams Fonds voor de Kunst. Pisze muzykę symfoniczną, chóralną, kameralną i elektroniczną. Od 1991 r. silnie związany z teatrem, napisał muzykę do ponad 200 realizacji scenicznych w Polsce i poza granicami kraju. Tworzy instalacje i obiekty dźwiękowe oraz bierze udział w projektach z pogranicza różnych dziedzin sztuki. Pilotuje również autorski, eksperymentalny program edukacji muzycznej dla osób niesłyszących.
fot. www.gdansk.pl