Paulina Chełmińska
Urząd Miejski w Gdańsku
Data publikacji 10:41
Armii Krajowej dla rowerzystów i kierowców
Nowa droga rowerowa ze Śródmieścia na Chełm wkrótce stanie się rzeczywistością. W ramach inwestycji wyremontowany zostanie również odcinek al. Armii Krajowej aż do al. Sikorskiego. Nowo powstająca ekostrada połączy istniejący fragment drogi rowerowej na ul. Rogaczewskiego z tą już funkcjonującą na Chełmie. Całość zadania pochłonie ponad 18 mln złotych.
Miasto Gdańsk konsekwentnie dąży do poprawy warunków komunikacyjnych, szczególnie dla południowych dzielnic miasta. W odpowiedzi na liczne wnioski mieszkańców, w tym te zgłaszane w Budżecie Obywatelskim, już wkrótce rozpocznie się budowa nowej trasy rowerowej łączącej Śródmieście i Chełm. Dzięki wytyczeniu wzdłuż al. Armii Krajowej drogi rowerowej mieszkańcy mają możliwość wyboru różnych sposobów przemieszczania się w obrębie jednej ulicy.
- Pierwszym etapem zadania, które planujemy zrealizować, jest wyremontowanie wszystkich trzech pasów ruchu al. Armii Krajowej, od Węzła Groddecka aż do al. Sikorskiego. Przy realizacji prac wykończeniowych, w śladzie tej trasy wytyczona zostanie droga rowerowa - mówi Piotr Borawski, zastępca prezydenta ds. mobilności i bezpieczeństwa. - Całość zostanie oddzielona betonowymi barierami, tak by zapewnić pełne bezpieczeństwo wszystkich użytkowników ruchu. Co ważne, to inwestycja, która będzie miała swoją kontynuację – już dziś ogłaszamy przetarg na przygotowanie dokumentacji projektowej dla kolejnego etapu drogi rowerowej – od al. Sikorskiego aż do skrzyżowania z ul. Łostowicką.
Skąd i dokąd pojedziemy nową drogą rowerową?
W marcu 2025 roku rozpocznie się remont al. Armii Krajowej na całym odcinku, aż do al. Sikorskiego. Prace będą realizowane etapami, tak by przez cały okres remontu były dostępne dwa pasy ruchu dla samochodów. Przy realizacji prac wykończeniowych w śladzie Armii Krajowej, skrajny prawy pas ruchu zostanie przeznaczony na wytyczenie drogi rowerowej. Poprowadzi ona aż do al. Sikorskiego i tam włączy się w istniejącą drogę przy skrzyżowaniu z ul. Chałubińskiego. Przy okazji realizacji tego zadania łącznik na ul. Rogaczewskiego, który został już wykonany w ramach Budżetu Obywatelskiego, zostanie przedłużony do ul. 3-go Maja i tam z jednej strony włączy się w istniejącą drogę rowerową przy Węźle Groddecka, a z drugiej zostanie wydłużony aż do budynku Urzędu Miejskiego. Zintegrowanie tej trasy z już istniejącymi ścieżkami rowerowymi stworzy spójną sieć komunikacyjną dla rowerzystów.
- Chciałbym obalić również mit, mówiący, że wyznaczenie ekostrady i zawężenie Armii Krajowej do dwóch pasów ruchu wpłynie na korki. Zdecydowanie nie, ponieważ to przepustowość skrzyżowania z ul. Łostowicką decyduje o płynności ruchu – mówi Piotr Borawski, zastępca prezydenta ds. mobilności i bezpieczeństwa. - Prowadzone przez nas badania natężenia ruchu na jezdni w kierunku al. Sikorskiego dokładnie pokazują, że w godzinach największego szczytu komunikacyjnego, przy dwóch pasach ruchu, przepustowość tego skrzyżowania zostaje wykorzystana w 70%.
- Oficjalne statystyki wynikające z badań ruchu pokazują, że obawy mieszkańców wydają się nieuzasadnione i przepustowość na al. Armii Krajowej w zasadzie nie spadnie – mówi Karol Ważny, radny Miasta Gdańska. - Osobiście bardzo często tamtędy jeżdżę i rzeczywiście korki pojawiają się w okolicach skrzyżowania z ulicą Łostowicką, natomiast na dolnym odcinku właściwie nie występują. Tym, co jest tu szczególnie istotne to ta fantastyczna ekostrada, która jest kolejnym elementem układanki dróg rowerowych w naszym mieście. Bardzo liczę na to, że projekt ekostrad będzie się rozwijał. W naszej strategii dróg rowerowych dla Gdańska mamy przewidziane kolejne tego typu trasy m.in. wzdłuż ul. Spacerowej.
Przedłużenie ekostrady
Inwestycja w nowo powstającą ekostradę nie zakończy się jednak tylko na tym etapie. W czwartek, 3 października Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska ogłosiła przetarg na przygotowanie dokumentacji projektowej dla dalszego etapu trasy, który będzie prowadził aż do skrzyżowania z ulicą Łostowicką. Zostanie on wyznaczony wzdłuż al. Armii Krajowej, ale za ekranami dźwiękoszczelnymi. Na wykonanie dokumentacji wykonawca będzie miał rok od podpisania umowy. Możemy się wobec tego spodziewać, że na koniec 2025 roku projekt drugiego etapu inwestycji będzie już gotowy.
- Dla miasta bardzo ważny jest zrównoważony transport i widać to na przykładzie tej inwestycji. Budujemy trasę rowerową, o którą wnioskowali mieszkańcy. Zabiegali o to szczególnie mieszkańcy Chełmu i Ujeściska-Łostowic, ponieważ te dzielnice są już połączone trasami rowerowymi, a potrzebne jest połączenie Chełmu ze Śródmieściem – mówił Maximilian Kieturakis, radny Miasta Gdańska. - Patrzymy na to kompleksowo. Inwestycja nie obejmuje tylko wybudowania ekostrady, ale także remont Armii Krajowej. Jest ona bardzo potrzebna i zadziała na korzyść mieszkańców
Harmonogram prac remontowych
Remont Armii Krajowej zostanie zrealizowany etapami. W trakcie trwania prac, przez cały okres remontu, zachowane zostaną dwa pasy ruchu dla samochodów. Szczegółowy harmonogram:
- Marzec - maj 2025: prace remontowe na prawej jezdni al. Armii Krajowej
- Maj - czerwiec 2025: prace remontowe na środkowym pasie al. Armii Krajowej (po zakończeniu pierwszego etapu)
- Czerwiec - sierpień: prace remontowe na lewym pasie al. Armii Krajowej (po zakończeniu drugiego etapu)
- Wrzesień - październik 2025: prace dodatkowe, tzw. około inwestycyjne, nie wpływające na ruch samochodowy
Przy realizacji prac wykończeniowych, w śladzie Armii Krajowej, zostanie wytyczona droga rowerowa. Ruch samochodowy i rowerowy zostanie oddzielony betonowymi dżersejami, tak by zachować pełne bezpieczeństwo wszystkich użytkowników ruchu.
Całość zadania, czyli remont całego odcinka al. Armii Krajowej do al. Sikorskiego, wytyczenie drogi rowerowej w jej śladzie oraz na ul. Rogaczewskiego i 3-go Maja, aż do Urzędu Miejskiego, wyniesie około 18 milionów złotych. Inwestycja powinna zakończyć się jesienią przyszłego roku.
fot. www.gdansk.pl