Przeglądarka IE 11 nie jest wspierana na witrynie. Proszę skorzystać z nowej przeglądarki Edge firmy Microsoft

Referat Prasowy Urzędu Miejskiego w Gdańsku

Festiwal ORGANy PLUS+ 2024 grafika, mat  organizatora
Zdjęcie portretowe: Marta Formella

Marta Formella
Urząd Miejski w Gdańsku

Data publikacji 11:15

Festiwal ORGANy PLUS+ ma już 10 lat

W tym roku Festiwal ORGANy PLUS+ świętuje swoje 10. urodziny. Wydarzenie odbędzie się w dniach 29 września - 6 października 2024 w trzech lokalizacjach: kościele św. Trójcy, Centrum św. Jana i kościele pw. Jana Bosko. Będzie tam można wysłuchać mistrzowskich wykonań 100 artystów z Polski, Hiszpanii, Czech, Niemiec, Belgii, Słowenii i Ukrainy. W programie jesiennej odsłony Festiwalu znalazły się światowe premiery dawnej muzyki gdańskiej i europejskiej. Bilety można kupić na godzinę przed rozpoczęciem koncertów lub na interticket.pl.

- Tak oto 10 lat z festiwalem ORGANy PLUS+® staje się faktem. Pośród niezliczonych wydarzeń organowych w Gdańsku, na Pomorzu, w Polsce i na świecie Festiwal stał się jedną z najważniejszych scen prezentujących żywe, nowe i pogłębione interpretacje muzyki dawnej, w której organy stanowią ważny komponent. Trudno w to uwierzyć, ale dziesięć lat festiwalu ORGANy PLUS+® to 90 autorskich koncertów z udziałem 905 artystów z 24 krajów, w tym 32 debiuty i 48 premier muzycznych, kursy, panele dyskusyjne, wykłady. Słowem udało nam się w Gdańsku stworzyć międzynarodowy format, który nie tylko jest atrakcyjny dla melomanów i adeptów sztuki muzycznej, ale również umożliwia artystom z wielu krajów realizację swoich marzeń twórczych – mówi prof. Andrzej Szadejko, dyrektor artystyczny Festiwalu. - Nie byłoby to możliwe, gdyby nie wspaniałe instrumenty, które w ostatnich latach zostały zrekonstruowane w gdańskich kościołach oraz życzliwość wielu parafii, zakonów i instytucji z gdańskimi franciszkanami na czele. Dziękujemy! Nie byłoby to również możliwe, gdyby nie wierna i uważna publiczność, która swoją liczną obecnością potwierdza, że pomysł tworzenia koncertów jako swoistych kapsuł czasu przenoszących nas w konkretne miejsce i epokę jest wyjątkowo atrakcyjną formułą obcowania ze sztuką.

29 września, Gdańscy mistrzowie baroku

Jesienna edycja festiwalu ORGANy PLUS+® 2024 rozpocznie się występem zespołu wokalno-instrumentalnego Wrocław Baroque Ensemble w międzynarodowym składzie pod dyrekcją Andrzeja Kosendiaka, który mimo swojej renomy jeszcze nigdy nie występował w Gdańsku. To zdobywcy wielu nagród fonograficznych koncertujący w wielu krajach europejskich, którzy specjalizują się w prezentacji mało znanego repertuaru muzyki siedemnastowiecznej ze środkowej Europy. Razem z muzykami z Wrocławia przyjeżdża hiszpańska sopranistka Alicia Amo, która zachwyca już swoim głosem melomanów na najważniejszych scenach operowych w Europie. Artyści do Gdańska przyjeżdżają z muzyką … gdańską. W trakcie koncertu pod prostą nazwą + FÖRSTER będzie można usłyszeć kunsztowne kompozycje jednego z najwybitniejszych siedemnastowiecznych kompozytorów europejskich, a jednocześnie kapelmistrza kościoła Mariackiego – gdańszczanina Kaspara Förstera młodszego. Jego Cantiones Sacrae uzupełnią dwa dzieła – kameralny koncert duchowy Jephte Giacomo Carissimiego, oraz przygotowana specjalnie na gdański festiwal ORGANy PLUS+® 2024 światowa prapremiera kompozycji innego gdańskiego kompozytora i organisty z początku siedemnastego wieku – Daniela Jacobiego. Wszystko to zabrzmi z jedynego w Polsce lektorium we franciszkańskim kościele św. Trójcy w niedzielę, 29 września o godz. 16.00.

2 października, Lipska Pasja z gdańskich zbiorów

Po niedzielnej uczcie z gdańską muzyką na festiwalu ORGANy PLUS+®+2024 czeka kolejne „danie” z menu gdańskich cymeliów. Pochodzący ze Zgorzelca Johann Gottlob Harrer był następcą Jana Sebastiana Bacha na stanowisku kapelmistrza w lipskim kościele św. Tomasza. Skomponował wielką ilość muzyki instrumentalnej i wokalno-instrumentalnej. Za swojego życia był z pewnością bardziej rozpoznawalny w Europie, niż jego poprzednik. Nigdy nie był w Gdańsku, ale i tutaj dotarła jego sława, a za nią jego twórczość. W zbiorach muzycznych Biblioteki Gdańskiej znajduje się jeden z dwóch rękopisów słynnej pasji Harrera (drugi znajduje się w Lipsku), która najprawdopodobniej była wykonywana w grodzie nad Motławą w drugiej połowie osiemnastego wieku. Po trzystu lipski zespół Gellert Ensemble pod wodzą Andreasa Mitschke wraz z solistami przypomni to niezwykłe dzieło mieszkańcom Gdańska na koncercie pod tytułem + PASSIO CHRISTI, który odbędzie się w środę, 2 października w prezbiterium franciszkańskiego kościoła św. Trójcy o godz. 19.00 m.in. dzięki wsparciu Fundacji Współpracy Polsko-Niemieckiej.

3 października, Trochę inny Bach

W osiemnastym wieku jednym z najbardziej popularnych instrumentów, niemal jak współczesny keyboard, były wielkie chromatyczne cymbały, które nosiły zgrabną nazwę Pantaleon. Wykonywano na nich nie tylko muzykę taneczną i ludową, ale również kompozycje poważne, oryginalnie pisane na ten instrument, ale przede wszystkim aranżowane z muzyki na instrumenty klawiszowe i szarpane. Za czasów Bacha na drezdeńskim dworze polskiego króla najlepiej opłacanym muzykiem był… właśnie cymbalista. A lipski mistrz z pewnością poznał tę praktykę w czasie swoich odwiedzin w stolicy Saksonii. Tego typu koncerty odbywały się bowiem tylko w salach muzycznych dworów królewskich, czy książęcych. Organizatorzy wydarzenia chcą, aby więcej chętnych osób miało możliwość posłuchania tego instrumentu, dlatego zapraszają koncert pod tytułem + PANTALEON do kaplicy św. Anny przy kościele św. Trójcy w czwartek, 3 października o godz. 20.00. Niemiecki Duet La Gioia Armonica, w skład którego wchodzą Jürgen Banholzer na organach i Margit Übellacker na pantaleonie to jedyni obecnie w Europie artyści, którzy prezentują profesjonalną muzykę na cymbały. Dla naszych melomanów przygotowali nie lada gratkę, program złożony z dzieł Bacha zaaranżowanych tak, jak mogło to mieć miejsce w osiemnastym wieku.

4 października, wstęp wolny, Wiele narodów, wspólne dziedzictwo

Odkąd neoromantyczne organy Eduarda Witteka w kościele salezjańskim na Oruni zostały zrekonstruowane i przywrócono im pierwotny kształt brzmieniowy, organizatorzy starają się na festiwalu ORGANy PLUS+® pokazywać także i to dziedzictwo gdańskiej kultury muzycznej. W trakcie koncertu pod tytułem + PIEŚNI BIBLIJNE w piątek 4 października o godz. 19.30 w kościele parafialnym pw. Jana Bosko na gdańskiej Oruni będzie można usłyszeć dwoje artystów z Belgii, organistę Petera Van de Velde oraz mezzosopranistkę Anastasiię Staroselską o ukraińskich korzeniach. Muzycy przygotowali specjalny program poświęcony Psalmom Dawida, które były opracowywane w stylistyce neoromantycznej w różnych krajach europejskich. Posłuchamy pieśni angielskich, polskich i ukraińskich. Niektóre z nich – po raz pierwszy.

5 października, Nieznane skarby gdańskiej kultury

Przedostatni koncert festiwalu ORGANy PLUS+® 2024 będzie poświęcony muzyce gdańskiej. Johann Daniel Pucklitz - to nazwisko powinno być już znane wszystkim, którzy interesują się kulturą muzyczną dawnego Gdańska. Zeszłoroczne wykonanie jego Oratorio Secondo w gdańskim Teatrze Szekspirowskim przyciągnęło setki melomanów i było jedynym gdańskim wydarzeniem muzycznym recenzowanym za granicą, a płyta z tą kompozycją zdobyła jedną z najważniejszych europejskich nagród muzycznych – Opus Klassik w roku 2022. Czas więc na przedstawienie innych jego utworów, które zachowały się w zbiorach Biblioteki Gdańskiej, a jest ich niemało. Skład wykonawczy najlepszy z możliwych – znany gdańskim melomanom i uznany przez krytyków – Sidonie Gudrun Otto (Niemcy) – sopran, Elvira Bill (Niemcy) – alt , Georg Poplutz (Niemcy) – tenor, Thilo Dahlmann (Niemcy) – bas, Andrzej Szadejko – dyrygent, kierownik artystyczny oraz gdańskie zespoły Goldberg Baroque Ensemble i Goldberg Vocal Ensemble. W programie koncertu + PUCKLITZ prapremiery dwóch mszy oraz czterech kantat gdańskiego twórcy. Wszystko to tym razem w przestrzeni, gdzie muzyka ta zabrzmiał po raz pierwszy trzysta lat temu, czyli w obecnym Centrum św. Jana w sobotę 5 października o godz. 19.00.

6 października, Europejskie dziedzictwo muzyczne

Tradycją festiwalową jest to, że ostatni koncert jest „wybrzmieniem”, kodą, która pozwoli wspomnieć wszystkie przeżycia estetyczne poprzednich koncertów i jednocześnie podsumować wrażenia festiwalowe. W tym roku na finałowy koncert festiwalu ORGANy PLUS+® 2024 zaproszony został jeden z najciekawszych muzyków-badaczy dawnej kultury muzycznej południowej Europy średniego pokolenia – Dalibora Miklavčiča ze Słowenii, który zaprezentuje odkrywaną przez siebie renesansową i wczesnobarokową muzykę znad Adriatyku, terenu, na którym mieszały się wpływy włoskie, niemieckie, austriackie i bałkańskie. Ten oryginalny melanż wybrzmi na koncercie pt. + DOLAR vs WECKMANN w niedzielę 6 października we franciszkańskim kościele św. Trójcy o godz. 15.30. Słoweńskiemu organiście towarzyszyć będą znani i lubiani członkowie gdańskiego zespołu Tubicinatores Gedanenses – Paweł Hulisz i Filip Pysz na trąbkach barokowych oraz na kotłach – Paweł Szewczyk. Kontrapunktem dla nowo odkrytej i nieznanej, lecz bardzo uroczystej muzyki Johannesa Batisty Dolara, czy Jacobusa Gallusa Carniolusa będą organowe utwory Matthiasa Weckmanna, jednego z najważniejszych siedemnastowiecznych kompozytorów muzyki organowej w Europie. W ten sposób w 350. rocznicę śmierci organizatorzy chcą przypomnieć postać wybitnego artysty, który wraz z Johannem Frobergerem wywarł ogromny wpływ na rozwój muzyki na instrumenty klawiszowe.

Światowej sławy wykonawcy, oryginalne dawne instrumenty, dawne techniki wykonawcze, nie zmieniona od stuleci akustyka gotyckiego kościoła św. Trójcy oraz neogotyckiego kościoła św. Jana Bosko, zrekonstruowane wnętrza Centrum Świętego Jana, oryginalne umiejscowienie muzyków na jedynym w Polsce Lektorium, wreszcie muzyka nie słyszana nigdzie indziej w Polsce sprawią, że wejdziemy w sytuację uczestnika wydarzeń muzycznych sprzed wieków, a nawet staniemy się świadkami zupełnie nowych zdarzeń muzycznych.

Szczegóły na stronie www.organyplus.com

Festiwal ORGANY PLUS+® 2024 dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego, w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca oraz ze środków Miasta Gdańska, Województwa Pomorskiego, Fundacji Współpracy Polsko-Niemieckiej i Wspólnoty Flamandzkiej – Flanders State of the Arts

Harmonogram Festiwalu

Festiwal ORGANy PLUS+® 2024 JESIEŃ: PREMIERY
 

  • 29.09.2024 + Förster, godz. 16.00, kościół Św. Trójcy, Gdańscy mistrzowie baroku
    Wykonawcy: Alicia Amo (Hiszpania) – sopran, Andrzej Kosendiak - dyrygent, kierownik artystyczny, Wrocław Baroque Ensemble

Partnerem koncertu jest PAN Biblioteka Gdańska i firma Mercor.

  • 2.10.2024 + Passio Christi, godz. 19.00, kościół Św. Trójcy, Lipska Pasja z gdańskich zbiorów
    Wykonawcy: Anna Kellnhofer (Niemcy) – sopran, Inga Jäger (Niemcy) – alt, Tobias Hunger (Niemcy) – tenor, Diego Mendes (Niemcy) – bas, Andreas Mitschke (Niemcy) - dyrygent, kierownik artystyczny, Gellert Ensemble (Niemcy)

Partnerem koncertu jest Fundacja Współpracy Polsko-Niemieckiej oraz instytut Goethego.

  • 3.10.2024 + Pantaleon, godz. 20.00, kościół Św. Trójcy, Trochę inny Bach
    Wykonawcy:  La Gioia Armonica: Jürgen Banholzer (Niemcy) - organy, Margit Übellacker (Niemcy) - pantaleon

Partnerem koncertu jest Fundacja Współpracy Polsko-Niemieckiej

  • 4.10.2024 + Pieśni Biblijne, godz. 19.30, kościół Św. Jana Bosko, Wiele narodów, wspólne dziedzictwo
    Wykonawcy: Peter Van de Velde (Belgia) – organy, Anastasiia Staroselska (Ukraina/Belgia) - mezzosopran

Partnerem koncertu jest Ambasada Belgii-Przedstawicielstwo Flandrii.

  • 5.10.2024 + Pucklitz I (premiera), godz. 19.00, Centrum Św. Jana, Nieznane skarby gdańskiej kultury
    wykonawcy:  Sidonie Gudrun Otto (Niemcy) – sopran, Elvira Bill (Niemcy) - alt, Georg Poplutz (Niemcy) – tenor, Thilo Dahlmann (Niemcy) - bas, Andrzej Szadejko - dyrygent, kierownik artystyczny, Goldberg Baroque Ensemble, Goldberg Vocal Ensemble

Partnerem koncertu jest PAN Biblioteka Gdańska oraz Fundacja Współpracy Polsko-Niemieckiej

  • 6.10.2024 + Weckmann vs. Dolar, godz. 15.30, kościół św. Trójcy, Europejskie dziedzictwo muzyczne
    Wykonawcy: Dalibor Miklavčič (Słowenia) - organy, Paweł Hulisz, Filip Pysz - trąbki naturalne, Paweł Szewczyk - kotły

Bilety

Bilety: 25 – 70 PLN (cena zależna od koncertu), dostępne w przedsprzedaży online na platformie interticket (link https://organyplus.interticket.pl/ ) i na miejscu przed wydarzeniem w miarę dostępności miejsc (na godzinę przed koncertem, płatność gotówką). Karnet pięciodniowy: ulgowy 150 PLN normalny 200 PLN. Więcej informacji o festiwalu oraz o tym, jak kupić bilety na stronie www.organyplus.com

  • 29.09 - 50/70 PLN
  • 2.10 - 40/60 PLN
  • 3.10 - 30/45 PLN
  • 4.10 -  wstęp wolny
  • 5.10 - 50/70 PLN
  • 6.10 - 25/35 PLN
  • karnet 150/200 PLN

Bilety ulgowe przysługują:

  • studentom (z ważną legitymacją)
  • posiadaczom Karty do Kultury
  • posiadaczom KARTY DUŻEJ RODZINY
  • Patronom Piszczałek

Wejście bezpłatne na podstawie wejściówki wydawanej na miejscu koncertu przysługuje:

  • uczniom i studentom szkół i uczelni artystycznych (z ważną legitymacją)
  • rencistom i emerytom (z ważną legitymacją)

*materiał na postawie informacji prasowej organizatora

fot. www.gdansk.pl