Przeglądarka IE 11 nie jest wspierana na witrynie. Proszę skorzystać z nowej przeglądarki Edge firmy Microsoft

Referat Prasowy Urzędu Miejskiego w Gdańsku

Konferencja prasowa, fot. Grzegorz Mehring
Zdjęcie portretowe: Joanna Bieganowska

Joanna Bieganowska
Urząd Miejski w Gdańsku

Zdjęcie portretowe: Paulina Chełmińska

Paulina Chełmińska
Urząd Miejski w Gdańsku

Data publikacji 15:33

Miasto przyjazne pieszym i dbające o jakość transportu publicznego

Miasto kontynuuje działania mające na celu poprawę komunikacji pieszej oraz transportu publicznego. W najbliższych tygodniach, w dwóch kluczowych miejscach Gdańska rozpoczną się inwestycje mające na celu poprawę ruchu pieszego w obszarze Śródmieścia i poprawę przejazdów autobusów na ulicy Grunwaldzkiej od Oliwy w kierunku ulicy Słowackiego.

Budowa przejścia przy Dworcu PKP Gdańsk Główny

Budowa przejścia naziemnego przy stacji Gdańsk Główny to kolejny element polityki pieszej w Gdańsku. Ułatwi ono poruszanie się po okolicy pieszym, a w szczególności osobom z ograniczeniami ruchowymi, opiekunom z małymi dziećmi w wózkach, czy turystom z bagażami.

- Lato to zawsze czas remontów, które staramy się wykonywać tak, by były jak najmniej uciążliwe. Już w poniedziałek, 29 lipca w okolicy byłego kina Krwetka ruszą pracę nad budową przejścia naziemnego prowadzącego od Dworca Głównego oraz przystanków tramwajowych i autobusowych, z których tak licznie korzystają mieszkańcy Gdańska i turyści – mówi Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska. - Nie będzie trzeba schodzić pod ziemię i korzystać ze schodów. To duże ułatwienie dla osób, które mają problemy z poruszaniem się, prowadzą wózki dziecięce czy walizki. Wcześniej przejścia powstały na wysokości Bramy Wyżynnej i Akademii Medycznej w Gdańsku. Obserwujemy, że piesi bardzo chętnie z nich korzystają, bo jest bezpieczniej i sprawniej. Prace przy dworcu będą się wiązały z czasowymi utrudnieniami i zmianami w ruchu.

To także element polityki równościowej, zakładającej, że wszyscy powinni mieć zapewniony komfort i bezpieczeństwo poruszania się po mieście.

Przejście zapewni wygodniejsze dojście do peronów tramwajowych z obu stron Podwala Grodzkiego. Budowa ścieżki rowerowej pozwoli komfortowo przemieszczać się także rowerzystom i użytkownikom hulajnóg, których w Gdańsku jest wielu.

Przykład przejścia przy Locie czy przy ulicy Chmielnej pokazał, że w kluczowych punktach, z których korzystają turyści, piesi i rowerzyści, takie inwestycje są bardzo oczekiwane.

- Rozwiązania, które krok po kroku są w Gdańsku wprowadzane, czyli uspokajanie ruchu, czy strefy skrzyżowań równorzędnych nie wpływają na zmniejszenie płynności ruchu samochodowego – mówi Piotr Grzelak, zastępca prezydenta ds. zrównoważonego rozwoju i gospodarki. - Ten projekt wpisuje się w tę strategię. Kojarzymy go przede wszystkim z ruchem pieszym, także osób z niepełnosprawnościami, bo odpowiada na te potrzeby. Jest to także projekt nakierowany na komunikację publiczną. W trakcie jego realizacji mamy jednak spore wyzwania inwestycyjne - zamierzamy przedłużyć przystanki tramwajowe i wymienić wiaty na bardziej dogodne, w których zadaszenie będzie wynosiło do trzech metrów.

Budowa potrwa cztery miesiące, a rozpocznie się w poniedziałek 29 lipca. Prace to nie tylko wymalowanie pasów i ustawienie sygnalizatorów. Na obu peronach tramwajowych przy dworcu zamontowane zostaną wiaty, o szerokości ok. 3 metrów, podobne do tych z przystanków Warneńska na Morenie czy Jaśkowa Dolina we Wrzeszczu. W ramach budowy nastąpi także wydłużenie peronów. Przebudowane zostanie również torowisko, te prace prowadzone będą w godzinach nocnych, aby nie zakłócać kursowania tramwajów.

-  Postaramy się, aby roboty nie wpływały negatywnie na ruch w tym otoczeniu. Będziemy zamykać tylko skrajne pasy od strony peronów, aby prace odbywały się bezpiecznie, ale też by skrócić czas wykonywania robót – mówił Krzysztof Małkowski, dyrektor Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska. - W zakresie inwestycji mieści się także przebudowa peronów. Oprócz wiat perony zostaną przedłużone - do wysokości przejścia dla pieszych, by była możliwa komunikacja pomiędzy przejściem a tunelem podziemnym. W zakresie inwestycji znajduje się również korekta konstrukcji torów, jak również zlecone przez Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków wypełnienie przestrzeni między torami odpowiednią kostką.  

Prace podzielone na etapy

Prace zostały podzielone na cztery etapy, tak by maksymalnie ograniczyć utrudnienia w ruchu samochodów osobowych i zachować stały ruch tramwajów na tej trasie.

    I etap prac (kierunek Sopot):

Koniec lipca

  • Zamknięcie skrajnego, lewego pasa przy peronie tramwajowym.
  • Zamknięcie fragmentu peronu tramwajowego w kierunku planowanego przejścia, budowa wiat.
  • Przystanek w stronę Sopotu częściowo wyłączony z użytkowania.

    II etap prac (kierunek Pruszcz):

Połowa sierpnia

  • Zamknięcie skrajnego, lewego pasa przy peronie tramwajowym.
  • Przystanek w stronę Pruszcza częściowo wyłączony z użytkowania, budowa wiat.
  • Buspas od Błędnika będzie dostępny dla samochodów osobowych do wysokości do zawężenia pasów przy peronach.

    III etap:

Koniec września

  • Otwarcie naziemnego przejścia dla pieszych.
  • Zamknięta połowa przystanku, zamknięte wejście do tunelu.
  • Wykonanie drugiej części peronów i budowa kolejnych wiat.

    IV etap:

  • Roboty wykończeniowe

- Zmiany w organizacji ruchu są ściśle powiązane z technologią robót, czasem ich wykonania i koniecznością zajęć pasów pod budowę – mówi Agata Lewandowska, Miejski Inżynier Ruchu. - Przez cały czas realizacji utrzymany będzie przejazd dwoma pasami ruchu zarówno w kierunku do Wrzeszcza, jak i w kierunku Pruszcza Gdańskiego. Prace nie mogą też kolidować z kursowaniem komunikacji tramwajowej, dlatego też roboty w obszarze torowisk będą prowadzone wyłącznie w godzinach nocnych.

Główne utrudnienia  będą  wynikały z konieczności wykonania nowych wiat tramwajowych. Aby bezpiecznie prowadzić prace, konieczne jest zamknięcie skrajnych pasów przy peronie, co pozwoli na montaż fundamentów peronów i ich betonowanie. Podczas robót zamknięcie ulicy będzie minimalizowane do jednego pasa, aby zapewnić płynność ruchu przy jednoczesnym zachowaniu bezpieczeństwa wykonywanych prac.

Modernizacja przejazdów torowych przy Galerii Bałtyckiej

W sobotę, 27 lipca o godz. 1.00 w nocy rozpoczną się prace związane z przebudową przejazdów przez torowisko tramwajowe na skrzyżowaniu  al. Grunwaldzkiej i al. Żołnierzy Wyklętych przy Galerii Bałtyckiej. Prace prowadzone będą w dwóch etapach, w których zmieniać się będzie organizacja ruchu. Całość robót planowo zakończy się 10 sierpnia. W ich trakcie ruch tramwajowy będzie wstrzymany i funkcjonować będzie autobusowa komunikacja zastępcza.

- Głównym celem modernizacji przejazdów przez torowisko przy Galerii Bałtyckiej jest wymiana nawierzchni. Dotychczasowe gumowe płyty przejazdowe zastąpione zostaną płytami torowymi. To elementy trwałe, stabilne i odporne na odkształcenia, co jest szczególnie ważne w lokalizacji o wysokim natężeniu ruchu – mówi Piotr Borawski, zastępca prezydenta ds. mobilności i bezpieczeństwa. – Przeprowadzenie tego remontu spowoduje wyłączenie w tym miejscu przejazdu tramwajowego na okres dwóch tygodni. od 27 lipca do 9 sierpnia w tym rejonie kursować będzie autobusowa komunikacja zastępcza, linia T6, która pojedzie skrzyżowania z Operą Bałtycką aż do Strzyży.

Przeprowadzenie robót, w zakresie których znajduje się także remont chodnika i przejazdu rowerowego, wymagać będzie całkowitego zamknięcia poszczególnych fragmentów skrzyżowania al. Grunwaldzkiej i al. Żołnierzy Wyklętych. Dla zminimalizowania utrudnień prace będą realizowane w dwóch etapach.

Etap I – 27.07 godz. 1.00 – 02.08 godz. 0.00

  1. Całkowite zamknięcie przejazdu przez torowisko w kierunku Zaspy.
  2. Wyłączenie z ruchu pasa do jazdy prosto i pasa do skrętu w lewo z al. Żołnierzy Wyklętych w kierunku Zaspy i Oliwy.
  3. Wyłączenie pasów do skrętu w lewo z al. Grunwaldzkiej w kierunku Zaspy.
  4. Objazd zamkniętej części skrzyżowania będzie odbywać się z wykorzystaniem nawrotki na wysokości ul. De Gaulle’a. Z obecnych trzech pasów al. Grunwaldzkiej służących do jazdy na wprost na czas robót od skrzyżowania z al. Żołnierzy Wyklętych skrajny lewy pas przeznaczony zostanie jako pas do zawracania.
  5. Alternatywnym objazdem jest również możliwość przejazdu wiaduktem nad zamkniętym skrzyżowaniem i zawrócenie pasem rozdziału ul. Hynka przed skrzyżowaniem z al. Rzeczpospolitej.
  6. W trakcie robót ruch pieszy i rowerowy zostaną utrzymane poprzez tymczasową rampę na przystanku tramwajowym „Galeria Bałtycka”.

Etap II – 03.08 godz. 1.00 – 10.08 godz. 3.00

  1. Przywrócenie ruchu przez torowisko w kierunku Zaspy.
  2. Zamknięcie skrzyżowania w kierunku Niedźwiednika.
  3. Wyłączenie pasów do skrętu w lewo z al. Grunwaldzkiej w kierunku Niedźwiednika.
  4. Zamknięcie pasa do skrętu w lewo w kierunku centrum oraz do jazdy na wprost do al. Żołnierzy Wyklętych z wiaduktu w ciągu ul. Kościuszki. Czynne pozostaną wyłącznie pasy do skrętu w prawo w kierunku Oliwy.
  5. Objazd wyłączonej części skrzyżowania odbywać się będzie na skrzyżowaniu al. Grunwaldzkiej z al. Wojska Polskiego i ul. Braci Lewoniewskich. Dotychczasowy pas do skrętu w lewo z al. Grunwaldzkiej w al. Wojska Polskiego umożliwiał będzie również zawracanie.
  6. Podobnie jak w pierwszym etapie funkcjonować będzie możliwość wykorzystania nawrotki na ul. Hynka.

Ze względu na zastępczą komunikację autobusową wprowadzone zostaną także zmiany na innych ulicach. Na ul. Wita Stwosza za pętlą Strzyża i zajezdnią tramwajową w relacji do al. Wojska Polskiego na potrzeby wyznaczenia tymczasowego przystanku wyłączona zostanie zatoka postojowa oraz odcinek drogi dla rowerów. 

Wyznaczenie buspasa na Grunwaldzkiej

Konsekwentnie zabiegamy o podniesienie atrakcyjności komunikacji publicznej. Chcemy, aby mieszkańcy Gdańska mogli korzystać z szybkiego, wygodnego, punktualnego i przewidywalnego transportu publicznego. Dzięki buspasowi autobusy będą mogły poruszać się bez opóźnień, niezależnie od natężenia ruchu, co poprawi punktualność i zwiększy częstotliwość kursowania. Promowanie komunikacji miejskiej to także element naszej Strategii Miasta, przyczyniający się do czystszego powietrza i mniejszego hałasu w mieście.

- W miesiącach letnich chcielibyśmy sprawdzić i przetestować buspas w ciągu al. Grunwaldzkiej. W poniedziałek, 29 lipca, w pierwszym etapie uruchomimy buspas od przystanku Biblioteka Uniwersytet do ulicy Wojska Polskiego – mówi Piotr Borawski, zastępca prezydenta ds. mobilności i bezpieczeństwa. - Natomiast po zakończeniu remontu torowiska w okolicach Galerii Bałtyckiej, najprawdopodobniej od 9 sierpnia, przedłużymy go aż do skrzyżowania z al. Żołnierzy Wyklętych. Będziemy oczywiście testować to rozwiązanie, zarówno w miesiącach letnich, gdzie natężenie ruchu jest mniejsze, jak i w miesiącach jesiennych. Po 3 miesiącach funkcjonowania tego rozwiązania przeprowadzimy ewaluację i sprawdzimy efekty zarówno w kwestii płynności ruchu, ale przede wszystkim w zakresie komunikacji autobusowej.

Zmiany w komunikacji miejskiej w związku z remontem torowiska

Od soboty 27 lipca do piątku 9 sierpnia, w związku z remontem przejazdów przez torowisko tramwajowe na skrzyżowaniu al. Grunwaldzkiej i al. Żołnierzy Wyklętych, wprowadzone zostaną istotne zmiany w funkcjonowaniu komunikacji tramwajowej. Na odcinku od przystanków Zajezdnia 01,02 przy al. Wojska Polskiego do węzła Opera Bałtycka tramwaje nie będą jeździć, a część linii zostanie zawieszona. Uruchomione zostaną dwie tymczasowe linie tramwajowe i autobusowa komunikacja zastępcza.

Z powodu braku możliwości przejazdu w relacji na wprost al. Żołnierzy Wyklętych,  wprowadzone będą też zmiany na liniach autobusowych: 110, 116, 122, 126, 127, 136, 149, 157, 158, 227, 249, 258 i N3. Autobusy w tym rejonie jeździć będą objazdem.

- Ważna wskazówka dla tych osób, które będą się przesiadać z autobusu na tramwaj. Jadąc autobusem T6, najlepiej jest dojechać do samego końca, aż do przystanku „Strzyża PKM” - mówi Wojciech Siółkowski, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego. Tam będzie można przesiąść się na tramwaje 92 lub 96. To są tymczasowe linie jadące przez Oliwę: 96 do Jelitkowa, a 92 na Zaspę. Z kolei jadąc z Oliwy w kierunku Wrzeszcza, najlepiej jest dojechać do końcowego przystanku „Zajezdnia” i tam możliwa będzie przesiadka na autobus linii T6. Zachęcam do tego, żeby wcześniej zapoznać się z tymi zmianami, popatrzeć jak to będzie funkcjonowało i zaplanować sobie najdogodniejszą podróż na tych trasach, z których korzystamy na co dzień.

Szczegółowe informacje na temat zmian w komunikacji miejskiej dostępne są na stronie Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku.

fot. www.gdansk.pl