Przeglądarka IE 11 nie jest wspierana na witrynie. Proszę skorzystać z nowej przeglądarki Edge firmy Microsoft

Referat Prasowy Urzędu Miejskiego w Gdańsku

Briefing - dofinansowanie dla trasy GPW
Zdjęcie portretowe: Joanna Bieganowska

Joanna Bieganowska
Urząd Miejski w Gdańsku

Data publikacji 14:04

Dofinansowanie dla trasy tramwajowej GPW

Miasto złożyło wniosek o dofinansowanie dla kolejnego etapu Gdańskiego Programu Komunikacji Miejskiej – budowy trasy Gdańsk Południe – Wrzeszcz. Wnioskowane dofinansowanie to blisko 260 mln zł. Całość inwestycji to koszt szacowany na 800 mln. zł.

Podczas piątkowego briefingu przedstawiciele władz miejskich Piotr Grzelak, zastępca prezydenta ds. zrównoważonego rozwoju i gospodarki, dyrektor Wydziału Projektów Inwestycyjnych Artur Lemański oraz Krzysztof Małkowski, dyrektor Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska przekazali najważniejsze informacje dotyczące dofinansowania i kolejnych kroków realizacji inwestycji.

- Spotykamy się dziś, bo chcielibyśmy poinformować Państwa o kolejnym kamieniu milowym, który nastąpił w projekcie trasy Gdańsk Południe-Wrzeszcz. Na przełomie czerwca i lipca złożyliśmy wniosek o dofinansowanie z ogólnopolskich środków Unii Europejskiej na trasę tramwajową – powiedział Piotr Grzelak, zastępca prezydenta.

Podczas briefingu przedstawiono szczegóły projektu GPW, który zakłada połączenie górnego i dolnego tarasu Gdańska nową linią tramwajową. Trasa będzie przebiegała z okolic przychodni w dzielnicy Piecki – Migowo w kierunku Wrzeszcza, gdzie połączy się z obecną linią tramwajową na ulicy Grunwaldzkiej. Jest to kluczowa inwestycja dla mieszkańców południowych dzielnic miasta, takich jak Jasień i Piecki – Migowo, umożliwiająca szybki i wygodny dojazd m.in. do Dworca PKP we Wrzeszczu, a także do dzielnicy Oliwa.

Szacunkowa wartość inwestycji wynosi 800 milionów złotych, z czego prognozowane dofinansowanie z funduszy europejskich to 259 530 070 złotych. Wniosek o dofinansowanie został złożony do programu Działanie FENX.03.01 Transport miejski w ramach Funduszy Europejskich na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko 2021-2027. Nabór wniosków trwał do 28 czerwca, a ocena wniosków ma zakończyć się do 26 grudnia 2024 roku.

- Złożyliśmy wniosek o dofinansowanie do programu Fenix, czyli programu funduszy europejskich na infrastrukturę, klimat i środowisko. W ramach tego będziemy realizować budowę trasy tramwajowej Gdańsk Południe Wrzeszcz, która jest kolejnym, konsekwentnie rozszerzanym etapem Gdańskiego Projektu Komunikacji Miejskiej – mówi Artur Lemański, dyrektor Wydziału Projektów Inwestycyjnych. - Nabór jest w trybie niekonkurencyjnym, co oznacza, że po zbadaniu formalnym, merytorycznym i po przyznaniu odpowiedniej punktacji spodziewamy się bardzo dobrej decyzji o dofinansowaniu projektu. Ta decyzja powinna się pojawić do 26 grudnia tego roku.

GPW to nie tylko tramwaj

Obecnie trwają prace nad opracowaniem projektu wykonawczego, który będzie gotowy jesienią. Na tej podstawie zostaną wskazane szczegółowe informacje techniczne oraz harmonogram inwestycji. Ogłoszenie przetargu na wykonawcę robót planowane jest w pierwszym kwartale 2025 roku. Podpisanie umowy z wykonawcą i rozpoczęcie robót planowane jest w połowie 2025 roku. Prace przy budowie potrwają do 2029 roku.

- Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska jest na końcowym etapie opracowywania dokumentacji projektowej. Mamy już opracowany projekt budowlany, który posiada wszystkie uzgodnienia. Mamy decyzję środowiskową i w zasadzie dzisiaj prace polegają na opracowaniu projektu wykonawczego, który będzie stanowił doszczegółowienie projektu budowlanego w zakresie przyjętych rozwiązań - mówił Krzysztof Małkowski z DRMG. - Budujemy 3,5 km nowej trasy tramwajowej. Na tej trasie powstanie 7 nowych przystanków tramwajowych. Przy przystankach przewidujemy budowę parkingów park and ride z miejscem na pozostawienie roweru i przesiadkę na tramwaj. Przebudowujemy również 18 skrzyżowań i budujemy prawie 5 km nowej infrastruktury drogowej.

Zakres projektu obejmuje m.in.:

  • 7 nowych przystanków tramwajowych, w tym PAT przy przychodni Morena,
  • 19 nowych tablic informacji pasażerskiej,
  • 14 nowych lokalizacji parkingu B&R w tym 147 miejsc parkingowych (82 ogólnodostępne, 65 MEVO),
  • 8414 m nowej infrastruktury tramwajowej (3,6 km nowej trasy),
  • 2800 m przebudowy i rozbudowy infrastruktury pieszej i drogowej,
  • 4830 m nowej infrastruktury rowerowej,
  • 18 przebudowanych skrzyżowań,
  • nowy tunel tramwajowy (280 m) w ulicy Wileńskiej,
  • przebudowę odcinków Potoku Królewskiego,
  • budowę i przebudowę sieci kanalizacji deszczowej, ciepłowniczej, gazowej, wodociągowej, sanitarnej, teletechnicznej oraz elektrycznej,

Spotkania z mieszkańcami

Jesienią 2024 roku miasto planuje szereg spotkań z mieszkańcami poszczególnych dzielnic. Podczas nich przekazywane będą informujące o szczegółach inwestycji.

W trakcie inwestycji planowane są również regularne spotkania z mieszkańcami. Spotkania odbywać się będą co miesiąc w specjalnie utworzonym punkcie informacyjnym.

Podczas spotkań:

  • Podane zostanie więcej szczegółów technicznych - miasto będzie po odbiorze dokumentacji wykonawczej
  • Przedstawiony zostanie szczegółowy harmonogram inwestycji
  • Podane będą informacje o zadaniach komplementarnych (uzupełniających tę inwestycję)
  • Przedstawione zostaną wstępne założenia organizacji ruchu
  • Podana zostanie lokalizacja punkt konsultacyjnego dla mieszkańców

- Jesienią tego roku będziemy odbierać projekt wykonawczy przedsięwzięcia. Wtedy też będziemy znali wszystkie szczegółowe rozwiązania dotyczące technologii. Przewidujemy przy tej okazji serię regularnych spotkań z mieszkańcami na wszystkich odcinkach przebiegu tej trasy – powiedział prezydent Grzelak. - Będziemy w stanie odpowiedzieć na wszystkie pytania, które mieszkańcy będą zadawać, więc już dzisiaj zapraszamy na jesienne spotkania. Będziemy starali się też powołać specjalny punkt informacyjny, gdzie wszelkie zagadnienia na ten temat będą mogły być omówione i przedyskutowane.

 

fot. www.gdansk.pl