Joanna Bieganowska
Urząd Miejski w Gdańsku
Data publikacji 20:08
Spotkanie z mieszkańcami Osowej - buspasy
W czwartek, 27 czerwca odbyło się zapowiadane spotkanie, dotyczące realizacji buspasa na ulicy Spacerowej. Podczas spotkania z mieszkańcami Osowej przedstawione zostały główne założenia dotyczące realizacji inwestycji, czyli skrócenie czasu przejazdu autobusem pomiędzy dzielnicami Osowa i Oliwa oraz zwiększenie częstotliwości kursowania komunikacji miejskiej.
Rozbudowa ulicy Spacerowej ma na celu maksymalne skrócenie czasu przejazdu autobusem pomiędzy Osową a Oliwą oraz stworzenie nowego połączenia rowerowego między dzielnicami. Buspas pozwoli na częstsze kursowanie autobusów linii 169, 171 i 179, które na wspólnym odcinku będą jeździły nawet co 7-8 minut. Dzięki tej inwestycji możliwe będzie także przedłużenie linii 179 do węzła "Przymorze SKM" z wygodną przesiadką na pociągi SKM oraz autobusy linii 149, 199, 249.
Inwestycja planowana jest na odcinku od skrzyżowania Spacerowa / CH Auchan do skrzyżowania Spacerowa / Opacka. Długość trasy to 5,7 km.
Ważny głos mieszkańców
Zgodnie z zapowiedziami, mieszkańcom dzielnicy Osowa przedstawione zostały dwa warianty, które w toku wcześniejszych analiz zostały wybrane pod kątem płynności ruchu, bezpieczeństwa użytkowników, skrócenia czasu przejazdów.
Zaprezentowane warianty to: trzy pasy ruchu, w tym buspas o zmiennym kierunku i cztery pasy ruchu, dwa pasy dla autobusów i dwa dla aut osobowych.
Oba warianty zostały szczegółowo omówione podczas spotkania.
Wariant I:
- Buspas o zmiennym kierunku, trzy pasy ruchu (1 dla autobusu, 2 dla samochodów i autobusów, sterowanie za pomocą tablic zmiennej treści.
- W szczycie porannym buspas otwarty byłby w kierunku Oliwy
- W szczycie popołudniowym – w kierunku do Osowej
- Zaletami są niższy koszt realizacji, mniejsza wycinka drzew (ok. 1200), ale większe ryzyko wypadków i dłuższy czas przejazdu autobusów.
- Koszt 70-80 mln zł
Wariant II:
- Dwa buspasy, każdy w jednym kierunku na odcinku od skrzyżowania Opacka / Spacerowa do skrzyżowania Spacerowa / CH Auchan (4 pasy ruchu: 2 dla autobusów, 2 dla samochodów).
- Takie rozwiązanie to większe bezpieczeństwo i krótszy czas przejazdu autobusów, ale wyższy koszt realizacji i większa liczba wycinek drzew (ok. 2200).
- Koszt realizacji to 80-100 mln zł
Droga Rowerowa
Na całej długości buspasa powstanie ścieżka rowerowa, biegnąca tuż obok buspasa lub po terenie leśnym. Ma ona zapewnić bezpieczeństwo podróżowania, a także komfort przejazdu osobom korzystającym z rowerów czy hulajnóg.
Szacowany czas przejazdu autobusem
Realizacja inwestycji to przede wszystkim skrócenie czasu przejazdów komunikacją miejską na odcinku ulicy Spacerowej, na którym powstanie buspas.
- W godzinach szczytu porannego w kierunku Oliwy: z 25 minut obecnie do około 8-9 minut po wybudowaniu buspasa.
- W godzinach szczytu popołudniowego w kierunku Osowej: z 18 minut obecnie do około 7 minut po wybudowaniu buspasa
fot. www.gdansk.pl