Przeglądarka IE 11 nie jest wspierana na witrynie. Proszę skorzystać z nowej przeglądarki Edge firmy Microsoft

Referat Prasowy Urzędu Miejskiego w Gdańsku

BBN240627 105
Zdjęcie portretowe: Joanna Bieganowska

Joanna Bieganowska
Urząd Miejski w Gdańsku

Data publikacji 20:08

Spotkanie z mieszkańcami Osowej - buspasy

W czwartek, 27 czerwca odbyło się zapowiadane spotkanie, dotyczące realizacji buspasa na ulicy Spacerowej. Podczas spotkania z mieszkańcami Osowej przedstawione zostały główne założenia dotyczące realizacji inwestycji, czyli skrócenie czasu przejazdu autobusem pomiędzy dzielnicami Osowa i Oliwa oraz zwiększenie częstotliwości kursowania komunikacji miejskiej.

Rozbudowa ulicy Spacerowej ma na celu maksymalne skrócenie czasu przejazdu autobusem pomiędzy Osową a Oliwą oraz stworzenie nowego połączenia rowerowego między dzielnicami. Buspas pozwoli na częstsze kursowanie autobusów linii 169, 171 i 179, które na wspólnym odcinku będą jeździły nawet co 7-8 minut. Dzięki tej inwestycji możliwe będzie także przedłużenie linii 179 do węzła "Przymorze SKM" z wygodną przesiadką na pociągi SKM oraz autobusy linii 149, 199, 249.

Inwestycja planowana jest na odcinku od skrzyżowania Spacerowa / CH Auchan do skrzyżowania Spacerowa / Opacka. Długość trasy to 5,7 km.

Ważny głos mieszkańców

Zgodnie z zapowiedziami, mieszkańcom dzielnicy Osowa przedstawione zostały dwa warianty, które w toku wcześniejszych analiz zostały wybrane pod kątem płynności ruchu, bezpieczeństwa użytkowników, skrócenia czasu przejazdów.

Zaprezentowane warianty to: trzy pasy ruchu, w tym buspas o zmiennym kierunku i cztery pasy ruchu, dwa pasy dla autobusów i dwa dla aut osobowych.

Oba warianty zostały szczegółowo omówione podczas spotkania.

Wariant I:

  • Buspas o zmiennym kierunku, trzy pasy ruchu (1 dla autobusu, 2 dla samochodów i autobusów, sterowanie za pomocą tablic zmiennej treści.
  • W szczycie porannym buspas otwarty byłby w kierunku Oliwy
  • W szczycie popołudniowym – w kierunku do Osowej
  • Zaletami są niższy koszt realizacji, mniejsza wycinka drzew (ok. 1200), ale większe ryzyko wypadków i dłuższy czas przejazdu autobusów.
  • Koszt  70-80 mln zł

Wariant II:

  • Dwa buspasy, każdy w jednym kierunku na odcinku od skrzyżowania Opacka / Spacerowa do skrzyżowania Spacerowa / CH Auchan (4 pasy ruchu: 2 dla autobusów, 2 dla samochodów).
  • Takie rozwiązanie to większe bezpieczeństwo i krótszy czas przejazdu autobusów, ale wyższy koszt realizacji i większa liczba wycinek drzew (ok. 2200).
  • Koszt realizacji to 80-100 mln zł

Droga Rowerowa

Na całej długości buspasa powstanie ścieżka rowerowa, biegnąca tuż obok buspasa lub po terenie leśnym. Ma ona zapewnić bezpieczeństwo podróżowania, a także komfort przejazdu osobom korzystającym z rowerów czy hulajnóg.

Szacowany czas przejazdu autobusem

Realizacja inwestycji to przede wszystkim skrócenie czasu przejazdów komunikacją miejską na odcinku ulicy Spacerowej, na którym powstanie buspas.

  • W godzinach szczytu porannego w kierunku Oliwy: z 25 minut obecnie do około 8-9 minut po wybudowaniu buspasa.
  • W godzinach szczytu popołudniowego w kierunku Osowej: z 18 minut obecnie do około 7 minut po wybudowaniu buspasa

fot. www.gdansk.pl