Przeglądarka IE 11 nie jest wspierana na witrynie. Proszę skorzystać z nowej przeglądarki Edge firmy Microsoft

Referat Prasowy Urzędu Miejskiego w Gdańsku

Budzik na Długim Targu, fot  Dominik Paszliński
Zdjęcie portretowe: Marcin Szeląg

Marcin Szeląg
Urząd Miejski w Gdańsku

Zdjęcie portretowe: Marta Formella

Marta Formella
Urząd Miejski w Gdańsku

Data publikacji 10:57

Kampania Nie śpij, bo Cię przegłosują z europejską nagrodą

Najpierw przyczyniła się do rekordowej frekwencji wyborczej, teraz zebrała międzynarodowe uznanie. Do Gdańska trafiła nagroda Eurocities 2024 w kategorii „Kreatywne kampanie wyborcze: mobilizacja obywateli” za akcję „Nie śpij, bo Cię przegłosują”. Miasto pokonało w tej kategorii szwajcarski Zurych oraz holenderski Rotterdam. W czwartek, 30 maja w Kluż-Napoce w Rumunii statuetkę odebrali przedstawiciele gdańskiego magistratu oraz Fundacji Gdańskiej. Kampania jest kontynuowana w kontekście zbliżających się wyborów do Europarlamentu, które odbędą się 9 czerwca 2024.  

Nagroda Eurocities przyznawana jest od 2019 roku, zawsze w trzech, różnych kategoriach. Laureatami nagrody w pięciu ostatnich edycjach nagrody były m.in. Kopenhaga, Hamburg, Londyn i Saragossa.  

Nagrody Eurocities 2024

Nagroda promuje osiągnięcia samorządów, ale również ma inspirować innych do podejmowania podobnych inicjatyw na rzecz rozwoju, zmian i budowy bezpiecznej przyszłości europejskich miast. Niezależne jury przyznające nagrodę składa się z przedstawicieli UE, mediów, organizacji pozarządowych oraz miasta gospodarza konferencji. Tegoroczne statuetki zostały wręczone na uroczystej gali, która odbyła się w czwartek, 30 maja w Kluż-Napoce w Rumunii.

W tym roku nominowanych zostało dziewięć miast w trzech kategoriach:

  • „Innowacje: pozyskiwanie talentów”, nominowani: Madryt (Hiszpania), Marsylia (Francja), Porto (Portugalia)
  • „Ekologiczna i zrównoważona produkcja żywności”, nominowani: Bordo (Francja), Dortmund (Niemcy), Pau (Francja)
  • „Kreatywne kampanie wyborcze: mobilizacja obywateli”, nominowani: Gdańsk (Polska), Rotterdam (Królestwo Niderlandów), Zurych (Szwajcaria) 

Nagroda przyznawana jest w ramach stowarzyszenia dużych miast europejskich Eurocities, które powstało w 1986 r. i zrzesza obecnie ponad 200 miast z krajów Unii Europejskiej, ale także z krajów spoza UE. Funkcjonuje jako platforma do wymiany wiedzy, doświadczeń i innowacyjnych pomysłów. Członkowie za jej pośrednictwem omawiają wspólne problemy oraz opracowują skuteczne rozwiązania. Platforma służy także zacieśnianiu współpracy z instytucjami europejskimi w celu przedstawiania im zarówno potencjału, jak i problemów miast oraz ich mieszkańców. Miasto Gdańsk przystąpiło do stowarzyszenia w 1994 roku.

Nie śpij, bo Cię przegłosują

Miasto otrzymało nagrodę za kampanię profrekwencyjną „Nie śpij, bo Cię przegłosują”, która została zainaugurowana podczas Święta Wolności i Praw Obywatelskich w czerwcu 2023 roku i trwała do połowy października 2023. Jej symbolem był budzik, który podróżując po Polsce przejechał trasę ponad 3 tys. kilometrów. Instalacja artystyczna zachęcała do odwiedzania strony internetowej www.niespij.pl oraz przypominała mieszkańcom o wyborach 15 października.

Celem kampanii było pobicie rekordu frekwencji w wyborach parlamentarnych z 1989 roku, który wynosił 62,70%. Działania miały także na celu podniesienie świadomości, że liczy się każdy głos i zaangażowanie młodych ludzi w proces demokratyczny, zwłaszcza, że ​​były to pierwsze wybory, w których uprawnieni byli ludzie urodzeni po przystąpieniu Polski do Unii Europejskiej w 2004 roku. W internecie, mediach tradycyjnych i społecznościowych, kampania zyskała ponad 40 milionów odsłon. Do akcji włączyło się wiele znanych osób z różnych środowisk.

Rekord pobity

Rekord został pobity. W całym kraju frekwencja wyborcza w wyborach 15 października osiągnęła ponad 74 proc. W Gdańsku do urn poszło 81,5 proc. uprawnionych mieszkanek i mieszkańców.  W kampanię zaangażowały większe i mniejsze samorządy, a także organizacje: Unia Metropolii Polskich, Związek Miast Polskich, Związek Województw RP. Działania profrekwencyjne można było zobaczyć m.in. w Białymstoku, Bydgoszczy, Gdańsku, Łodzi, Płocku, Poznaniu, Rzeszowie, Szczecinie, Warszawie i we Wrocławiu.

W ramach kampanii uruchomiono także stronę internetową www.niespij.pl, pełniąca funkcję źródła kluczowych informacji związanych z nadchodzącymi wyborami. Wspólnie z ekspertami, przygotowano sekcję pytań i odpowiedzi, w której wyborcy mogli pozyskać ważne informacje wyborcze dotyczące głosowania za granicą, zmiany miejsca głosowania, czy możliwości oddania głosu bez posiadania dowodu osobistego.

Informacja o wyborach do Europarlamentu

Strona www.niespij.pl nadal działa i można na niej znaleźć niezbędne informacje dot. głosowania w wyborach do Europarlamentu, które odbędą się 9 czerwca 2024.

- Patrząc w przyszłość, wyznaczamy sobie nowe ambitne cele. Jednym z nich jest przekroczenie dotychczasowego rekordu frekwencji w nadchodzących wyborach do Parlamentu Europejskiego. Rekord ten ustanowiono w 2019 roku, kiedy frekwencja wyniosła 45,68%. Jesteśmy przekonani, że możemy osiągnąć jeszcze lepszy wynik. Naszym celem jest mobilizacja jak największej liczby osób do udziału w wyborach, abyśmy mogli wspólnie kształtować przyszłość naszego kraju – mówią twórcy kampanii.

fot. Urząd Miejski w Gdańsku