Agnieszka Kochanowska
Miejski Teatr Miniatura
Data publikacji 12:30
„Charlie zmienia się w kurczaka” ‒ światowa prapremiera bestsellerowej powieści Sama Copelanda
Jak byście zareagowali, gdybyście zaczęli niespodziewanie zmieniać się w zwierzęta? W takiej sytuacji znalazł się Charlie, bohater spektaklu, który przygotowuje na Dzień Dziecka Teatr Miniatura. Będzie to pierwsze przedstawienie na podstawie przetłumaczonej na 26 języków powieści.
Autorem książki, na podstawie której powstaje spektakl, jest brytyjski agent literacki, wydawca i autor Sam Copeland. Seria o Charliem, którą w Polsce wydało wydawnictwo Media Rodzina, jest jego debiutem i składa się z trzech książek „Charlie zmienia się w kurczaka”, „Charlie zmienia się w T-Rexa” i „Charlie zmienia się w mamuta”.
– Książka Sama Copelanda jest pełna dowcipu i abstrakcyjnego humoru, ma bardzo ciekawe i wyraziste postacie, ale niesie też mądre treści, dotyka problemów ważnych nie tylko dla dzieci. Przywiązałem się do głównego bohatera od pierwszego momentu, a nawet trochę się z nim utożsamiam – opowiada reżyser Robert Drobniuch. – Ta powieść ma duży potencjał teatralny, zwłaszcza dla teatru lalek. Mam nadzieję, że szalone przygody Charliego pokazane na scenie będą dla odbiorców frajdą, ale też, że widzowie wyniosą z tej historii coś wartościowego i wspierającego.
Charlie ma 9 lat i kiedy się stresuje, niepokoi lub boi, zmienia się nieoczekiwanie w różne zwierzęta. Do tego nigdy nie jest w stanie przewidzieć, w co się zmieni – czy to będzie gołąb, pchła czy nosorożec, co powoduje wyjątkowo zabawne sytuacje. Całe szczęście ma w szkole dobrych przyjaciół, którzy pomagają mu zrozumieć tę osobliwą przypadłość i szukać sposobu na jej opanowanie. Ma też swojego antagonistę – Dylana, który zrobi wszystko, żeby Charliego ośmieszyć przed całą szkołą.
- Premiera o Charliem jest już zapowiedzią nowego sezonu pod hasłem #chłopaki – chcemy się przyjrzeć, jak to jest być chłopakiem w obecnych czasach. Zmienia się podejście do tradycyjnych ról, zarówno wobec dziewczynek, jak i chłopców rzeczywistość stawia nowe wymagania, które często są niejasne i sprzeczne. Z mediów docierają do nas komunikaty o słabym stanie zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży. Co możemy zrobić w tej sprawie? Czego potrzebują teraz chłopcy, żeby dobrze funkcjonować w społeczeństwie, radzić sobie w życiu i relacjach? – zastanawia się Agnieszka Kochanowska.
Przy spektaklu pracuje duże grono znakomitych artystów z reżyserem Robertem Drobniuchem na czele, znanym z ciekawych poszukiwań teatralnych. Kostiumy projektuje kolektyw artystyczny Grupa Mixer, który działa w przestrzeniach sztuki, mody i teatru od 2002 roku i ma na swoim koncie prace do ponad stu spektakli w całej Polsce, wielokrotnie nagradzane. Za scenografię i wideo jest odpowiedzialny multimedialny duet artystyczny Magdalena Łazarczyk – absolwentka fotografii na Uniwersytecie Artystycznym w Poznaniu i Sztuki Mediów na Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie – i Łukasz Sosiński, absolwent Intermediów na Uniwersytecie Artystycznym w Poznaniu. Muzykę komponuje muzyk, multiinstrumentalista Piotr Kurek, poza świetnymi płytami solowymi i w kolaboracjach znany ze swoich kompozycji dla teatru i filmu, współpracował m.in. z Lubelskim Teatrem Tańca, warszawskim Teatrem Rozmaitości i krakowskim Teatrem Starym. Światła wyreżyseruje Prot Jarnuszkiewicz, fotograf i reżyser światła, który przez ponad dziesięć lat działalności na tym polu zrealizował blisko pięćdziesiąt projektów reżyserii światła, pracując m.in. z Izabelą Cywińską, Grzegorzem Bralem, Zbigniewem Brzozą, Andrzejem Domalikiem, Robertem Drobniuchem, Natalią Korczakowską czy Bogusławem Lindą.
Premiera odbędzie się 1 czerwca o godz. 17.00, a spektakl będzie można oglądać do 15 czerwca. W piątek 14 czerwca o 17.00 pedagodzy teatru Monika Tomczyk i Adam Gibki poprowadzą bezpłatne warsztaty inspirowane spektaklem pod hasłem #czułość – poszukiwana, poszukiwania. Zapisywać można się na maila warsztaty@teatrminiatura.pl.
Bilety na spektakl w cenie 35 zł normalny, 30 zł ulgowy, do nabycia elektronicznie na stronie www.teatrminiatura.pl. Bilety na premierę można kupić na tydzień przed premierą. Rezerwacja i sprzedaż: 58 341 94 83, 601 628 377, bilety@teatrminiatura.pl
O artystkach i artystach
Anna Andraka
Autorka tekstów zawodowo związana z promocją, komunikacją i teatrem. Studiowała politologię i filologię polską, ukończyła moduł dramaturgiczny Laboratorium Nowych Praktyk Teatralnych w Warszawie, Szkołę Pisania Sztuk Teatru Śląskiego w Katowicach oraz cykl warsztatów dramaturgicznych „Nasz głos” w Narodowym Starym Teatrze w Krakowie i warsztaty komediopisania w Teatrze Powszechnym w Łodzi. Półfinalistka Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej (sztuka „Pranie”; 2020), półfinalistka konkursu dramaturgicznego TR Warszawa „Nigdy nie będziesz szła sama” (sztuka „Wpis”; 2021), finalistka konkursu dramaturgicznego Miejskiego Teatr Miniatura w Gdańsku (sztuka „Wolf”; 2017; wydana też po ukraińsku w antologii „Współczesna polska dramaturgia dla dzieci i młodzieży. Eliksir starości”). Stypendystka Prezydenta Miasta Białegostoku 2018. Autorka dramatów, scenariuszy, tekstów piosenek. W oparciu o jej sztuki i adaptacje zrealizowano m.in. spektakle „Niebieski ptak” (reż. Ulija Biliński, Teatr Groteska w Krakowie), „Czar(cie) gry” (reż. R. Miner, Teatr Lalek Arlekin w Łodzi), „Robinson” (reż. R. Drobniuch, Teatr Lalki i Aktora ATENEUM w Katowicach), „Podwórko zaginionych zabawek” (reż. R. Miner, Teatr Lalki i Aktora w Wałbrzychu), „Straszka pospolita” (reż. Grupa Coincidentia) oraz „Dwie wyspy” (reż. D. Kopiec) i „Pięciu nieudanych” (reż. H. Mierzejewska) w Teatrze Lalki i Aktora Kubuś w Kielcach. Była kierownikiem promocji jednego z najpopularniejszych letnich festiwali literackich w Polsce – Festiwalu Stolica Języka Polskiego w Szczebrzeszynie (edycje 2019, 2020), w zakresie promocji współpracowała z wieloma organizacjami i instytucjami kultury (m.in. przy Wakacyjnym Festiwalu Sztuki dla Dzieci i Młodzieży Hurra! ART! czy Międzynarodowym Festiwalu Teatrów w Lesie LasFest). Jako copywriterka i creative consultant realizowała projekty dla agencji reklamowych oraz czołowych polskich i międzynarodowych marek, także w rozwiązaniach opartych o AI. Spoty filmowe, które współtworzyła, były kilkukrotnie nagradzane w konkursie Klubu Twórców Reklamy. W zakresie komunikacji i PR pracowała w Teatrze Narodowym w Warszawie, była kierowniczką Działu Komunikacji Teatru Rampa na Targówku, obecnie – kierowniczka Działu Komunikacji, Marketingu i Sprzedaży w Teatrze Komedia w Warszawie.
Robert Drobniuch
Reżyser teatralny, animator i menadżer kultury. W latach 2012‒2020 dyrektor Teatru Lalki i Aktora Kubuś w Kielcach, a od września 2020 roku dyrektor Teatru Lalek Guliwer w Warszawie. Absolwent reżyserii Akademii Teatralnej im. A. Zelwerowicza w Warszawie, Wydziału Sztuki Lalkarskiej w Białymstoku oraz podyplomowych studiów reżyserii opery i innych form teatru muzycznego na PWST w Krakowie. Realizuje spektakle dla dzieci i dorosłych, różnorodne gatunkowo (wyreżyserował m.in. operę dla dzieci „Myszki i wojna, czyli o dzielnym Albercie i żółtym serze” czy inscenizację „Sklepów cynamonowych” wg Schulza w formie teatru cieni). Jako reżyser współpracował z teatrami w Polsce i za granicą (np. Białostockim Teatrem Lalek, Teatrem Maska w Rzeszowie, Teatrem Współczesnym w Szczecinie, Teatrem Pleciuga w Szczecinie, Operą Krakowską, Teatrem Muzycznym w Poznaniu, Divadlo Loutek w Ostrawie, Stambul Karagoz Puppet Fundation, Teatrem Dramatycznym w Gnieźnie, Teatrem Dramatycznym w Jeleniej Górze).
Jako dyrektor Teatru Kubuś zainicjował m.in. Wakacyjny Festiwal Sztuki dla Dzieci i Młodzieży Hurra! ART! w Kielcach czy Międzynarodowy Konkurs na Lalkę Teatralną Animatus oraz wiele innych projektów. Laureat nagród i wyróżnień np. Nagrody Ministra Kultury Belgii, Nagrody Prezydenta Miasta Białegostoku, Nagrody Ministra Kultury dla Wyróżniających się Twórców Kultury dla Dzieci za dokonania w dziedzinie teatru (2015). Nagradzano też jego spektakle, m.in. „Mikrokosmos. Kompozycje” (Grand Prix na Festiwalu Korczak), „Sklepy cynamonowe”, „Wodną opowieść”.
Piotr Kurek
Kompozytor, multiinstrumentalista, twórca muzyki filmowej i teatralnej. W swojej twórczości wykorzystuje różnorodne podejścia i inspiracje, tworząc hipnotyczną muzykę, w której centralnym elementem jest brzmienie ludzkiego głosu oraz harmonijne splatanie instrumentów akustycznych i elektronicznych. Jest znany zarówno z pracy jako solowy artysta, jak i z udziału w różnych projektach kolaboracyjnych. Jego utwory zostały wydane przez Unsound Festiwal, Mondoj, Edições CN, Hands In The Dark, Black Sweat Records, Dunno, Sangoplasmo i inne.
Ma na swoim koncie liczne występy na festiwalach muzycznych, w tym Unsound, CTM, OFF, TodaysArt i UH Fest. Ponadto, koncertował zarówno w Polsce, jak i za granicą, uczestnicząc w rozległych trasach koncertowych. Tworzy muzykę teatralną i filmową, współpracował m.in. z Lubelskim Teatrem Tańca, warszawskim Teatrem Rozmaitości i krakowskim Teatrem Starym.
Grupa Mixer
Dorota Gaj-Woźniak, Monika Ulańska, Robert Woźniak jako kolektyw przyjacielsko-artystyczny Grupa Mixer działają w przestrzeniach sztuki, mody i teatru nieprzerwanie od 2002 roku. W tym czasie zrealizowali unikatowe kolekcje ubiorów użytkowych, kostiumy i scenografie do ponad 100 spektakli w teatrach w całej Polsce. Pracowali z reżyserkami Dorotą Abbe, Małgorzatą Warsicką, reżyserami Marcinem Liberem, Piotrem Ratajczakiem, Adamem Ziajskim, Krzysztofem Rekowskim, Arkadiuszem Buszko, Tomaszem Kaczorowskim. Laureaci wyróżnień, m.in. nagrody Złota Kieszeń za kostiumy do spektaklu „Fahrenheit’’ na Festiwalu Scenografii i Kostiumów Scena w Budowie,
nagrody za scenografię do spektaklu „Wielki Buzz-Grow’’ na Festiwalu Małych Prapremier w Wałbrzychu i nagroda za kostiumy na Ogólnopolskim Festiwalu Teatrów Lalek w Opolu. Projektują przestrzenie wystawiennicze (wystawa „Top 21. Ikony polskiego designu XXI w.” w Galerii Vzory w Poznaniu; „Tkalnia marzeń” w Centrum Porsche w Łodzi). W ubiegłym roku miały miejsce wystawy Grupy Mixer z dziedziny malarstwa, grafiki i designu: „Mamy ze sobą trzy światy” w Galerii Vzory w Poznaniu; „Poznańskie nas_TROJE’’ w Galerii Mewka w Gdańsku; „Pomiędzy” w ramach Poznań Design Festiwal. Równolegle do działalności artystycznej zajmują się pracą warsztatową. Jako Stowarzyszenie Grupa Mixer wykorzystują elementy sztuki, by inspirować, angażować, pobudzać kreatywność, integrować społeczności. Na stałe współpracują z reżyserką Dorotą Abbe i Fundacją Na Marginesie, realizując społeczną i edukacyjną rolę, jaką zdaniem Grupy Mixer powinny odgrywać sztuka i teatr.
Magdalena Łazarczyk
Artystka wizualna, robi kolaże, obiekty, wideo, instalacje, projektuje przestrzeń. Od lat działa z
twórcami teatru, tworząc scenografie, kostiumy i wizualizacje, m.in.: „Mur” (Teatr Polski w Bydgoszczy, 2019), „Hamer” (Teatr Studio/Teatr21, Warszawa 2021), „Królestwa” (Teatr Guliwer/Teatr 21, Warszawa 2022), „Tajemniczy ogród” (Teatr Zagłębia, Sosnowiec 2023), współpracuje z warszawskim Teatrem 21. Absolwentka kulturoznawstwa, fotografii i sztuki mediów. Autorka licznych inicjatyw artystycznych: współtwórczyni performatywnego duetu TWINS, kuratorka i współprowadząca ROD – Realny Obszar Działań – artist-run-space w Warszawie. Brała udział w wielu wystawach w kraju i za granicą, m.in.: Force Field, Wenecja 2019; Project X, Zachęta Narodowa Galeria Sztuki, 2019; Art Encounters Biennial, Timisoara, Rumunia, 2021. Inspiruje ją świat rzeczy – postrzega siebie jako poszukiwaczkę i archeolożkę, która bada materię świata, odkrywa jej fragmenty i porządkuje na nowo.
Łukasz Sosiński
Twórca wizualny, autor wideo, fotografii, scenografii, pracuje w teatrze. Był kuratorem Realnego Obszaru Działań. W praktyce artystycznej korzysta z narzędzi tradycyjnych i cyfrowych, metod racjonalnych (nauka) i irracjonalnych (sztuka). Często tworzy w duecie z Magdą Łazarczyk. Ceni inicjatywy oddolne, kolektywne, pracę zespołową i myślenie utopijne. Lubi słońce, dobre jedzenie i wakacje. Był szefem kuchni. Wyjątkowo docenia możliwość pracy przy projektach skierowanych do dzieci i młodzieży – wierzy w wyobraźnię.
Prot Jarnuszkiewicz
Fotograf, reżyser światła i autor projekcji wideo w spektaklach. Absolwent Państwowej Wyższej Szkole Filmowej Telewizyjnej i Teatralnej im. Leona Schillera w Łodzi na Wydziale Operatorskim i Realizacji Telewizyjnej na kierunku Realizacja Obrazu Filmowego, Telewizyjnego i Fotografia w trybie stacjonarnym. Profesor zwyczajny sztuki. W latach 2016–2020 dziekan Wydziału Sztuki Mediów, od 2020 roku prorektor ds. Współpracy Zewnętrznej i Promocji Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Wykładowca Warszawskiej Szkoły Filmowej. Od 2007 roku współpracuje z takimi teatrami, jak Teatr Rozmaitości, Teatr Wielki czy Teatr Narodowy w Warszawie, Teatr Nowy w Poznaniu, Teatr im. Juliusza Słowackiego w Krakowie. Przez ponad dziesięć lat działalności na tym polu zrealizował blisko pięćdziesiąt projektów reżyserii światła, pracując z reżyserami: Izabelą Cywińską, Grzegorzem Bralem, Zbigniewem Brzozą, Andrzejem Domalikiem, Robertem Drobniuchem, Natalią Korczakowską czy Bogusławem Lindą.