Konrad Marciński
Gdański Zarząd Dróg i Zieleni
Data publikacji 09:30
Zmiany na skrzyżowaniu al. Armii Krajowej, al. Havla i ul. Łostowickiej
W piątek, 10 maja w godzinach wieczornych zmieni się organizacja ruchu na skrzyżowaniu al. Armii Krajowej, al. Havla i ul. Łostowickiej. Usprawni ona dojazd z Centrum w kierunku dzielnicy Ujeścisko – Łostowice, a także w kierunku Obwodnicy Trójmiasta. GZDiZ, na razie testowo, umożliwi skręt z al. Armii Krajowej w lewo w al. Havla z dwóch pasów, a nie jak dotąd tylko z jednego. Jeżeli rozwiązanie skutecznie poprawi płynność ruchu, obowiązywać będzie na stałe.
Zatory drogowe na al. Armii Krajowej w godzinach komunikacyjnego szczytu sięgają zazwyczaj już od estakady w ciągu al. Sikorskiego. Wpływ na taką sytuację ma fakt, że duża liczba kierowców na skrzyżowaniu z al. Havla i ul. Łostowicką skręca w lewo. Ze względu na to, że nie wszystkie pojazdy mogą zmieścić się na wyznaczonym pasie do skrętu, część z nich oczekuje na taką możliwość na pasie do jazdy prosto, co blokuje kierowców chcących jechać w kierunku Obwodnicy.
By upłynnić ruch i odblokować skrzyżowanie, GZDiZ wdroży tymczasową zmianę organizacji ruchu. Polegać ona będzie na umożliwieniu skrętu w lewo z dwóch pasów – istniejącego lewoskrętu oraz z pasa przeznaczonego dotychczas tylko do jazdy na wprost. Z pasa do skrętu w lewo będzie można zająć dwa wewnętrzne pasy od strony wyspy centralnej, natomiast ze wspólnego pasa do jazdy w lewo i na wprost należy ustawić się na zewnętrznym pasie wyspy.
Dzięki temu w al. Havla będzie mogło zjechać podczas jednego cyklu zmiany świateł więcej pojazdów, a także zmniejszy się kolejka kierowców jadących w stronę trójmiejskiej Obwodnicy. Do wprowadzonych zmian dostosowany bowiem zostanie także program sygnalizacji świetlnej.
Zmiany w organizacji ruchu na al. Armii Krajowej będą miały charakter tymczasowy, dlatego nowe oznakowanie poziomowe wymalowane zostanie kolorem żółtym. Inżynierowie ruchu GZDiZ na bieżąco będą analizować, czy faktycznie przełożą się one na zmniejszenie zatorów drogowych i jak wpłyną one na bezpieczeństwo oraz płynność ruchu na sąsiednich ulicach. Jeśli testy wypadną pomyślnie, wówczas zmiany zostaną tam wdrożone w charakterze docelowym.
Podobne rozwiązanie, wprowadzone jesienią 2022 roku, poprawiło sytuację na skrzyżowaniu ul. Rakoczego z ul. Bulońską. Tam również dopuszczono możliwość skrętu z dwóch pasów ruchu, zamiast z jednego. Pozwoliło to upłynnić ruch nie tylko na ul. Rakoczego, ale także na ul. Potokowej czy ul. Piecewskiej.
fot. www.gdansk.pl