Przeglądarka IE 11 nie jest wspierana na witrynie. Proszę skorzystać z nowej przeglądarki Edge firmy Microsoft

Referat Prasowy Urzędu Miejskiego w Gdańsku

Grafika promująca wydarzenie
Zdjęcie portretowe: Marta Formella

Marta Formella
Urząd Miejski w Gdańsku

Data publikacji 11:23

Actus Humanus - Resurrectio 2024

Pięć dni Wielkiego Tygodnia, dziesięć koncertów, największe światowe gwiazdy wykonawstwa historycznego i przodujący w tej dziedzinie artyści polscy. W dniach 27-31 marca odbędzie się wiosenna edycja festiwalu Actus Humanus, a odsłona ta zapowiada się jako wyjątkowa kontynuacja poprzednich. Szczegółowy program i bilety dostępne są na: www.actushumanus.com.

Serię wieczornych koncertów zainauguruje w Wielką Środę (27 marca) debiutujące na Actus Humanus Collegium 1704 pod kierownictwem Václava Luksa z wybitnym garniturem solistów. Artyści przywiozą do Gdańska dwa cykle „Lamentacji Jeremiaszowych” (ZWV 53 i 54), skomponowane przez Jana Dumasa Zelenkę.

W Wielki Czwartek (28 marca) brytyjska formacja Stile Antico zaprezentuje program „In a Strange Land”, zbudowany wokół pasyjnej muzyki kompozytorów angielskich, m.in. Petera Philipsa, Richarda Deringa i Johna Dowlanda, którzy wybrali życie na wygnaniu za granicą. W Wielki Piątek (29 marca) ponownie zanurzymy się w świecie Ciemnych Jutrzni, modlitw odmawianych tradycyjnie przed świtem w czasie Triduum Paschalnego, a których nazwa wiąże się ze starym zwyczajem zapalania, a następnie gaszenia świec – aż do zapadnięcia zupełnej ciemności. Sébastien Daucé i jego Ensemble Correspondances przedstawią tym razem „Leçons de Ténèbres” H 135–137 Marca-Antoine’a Charpentiera, jednego z największych i najbardziej wszechstronnych twórców muzyki sakralnej.

W Wielką Sobotę (30 marca) przeniesiemy się z Francji do Włoch, aby zanurzyć się w muzyce Antonia Vivaldiego. Fenomenalne Café Zimmermann – kierowane przez duet skrzypka Pabla Valettiego i klawesynistki Céline Frisch, którym towarzyszyć będzie utalentowana młoda mezzosopranistka Eva Zaïcik – zaprezentuje program zbudowany wokół motywu pożegnania w twórczości Rudego Księdza.

Trzonem repertuaru będzie kantata sakralna „Nisi Dominus” – muzyczne opracowanie Psalmu 127 oraz „Stabat Mater”. Zupełnie odmienny, radosny charakter będzie miał finałowy koncert zaplanowany na Niedzielę Wielkanocną (31 marca). Regularnie goszczący na festiwalu Actus Humanus zespół Akademie für Alte Musik Berlin tym razem zawita z kompletem brawurowych i iskrzących się fajerwerkami „Concerti grossi” op. 3 George’a Friderica Handla.

Introdukcjami do wieczornej zadumy będą recitale artystów polskich. Wielka Środa (27 marca) należeć będzie do Lilianny Stawarz, która przedstawi premierowo zbiór „Sonate per Cembalo” op. 7 Johanna Adolpha Hassego. W Wielki Czwartek (28 marca) „12 Fantazji na flet solo” TWV 40:2–13 autorstwa Georga Philippa Telemanna zaprezentuje publiczności niezwykle utalentowana artystka najmłodszego pokolenia – Marta Gawlas.

Wielkopiątkowe popołudnie (29 marca) zdominuje klawesynowa muzyka Jeana-Henriego d’Angleberta w ujęciu Ewy Mrowcy. W Wielką Sobotę (30 marca), zanim zapadnie ciemność, nad dachami miasta będą niosły się dźwięki kompozycji klawiszowych autorstwa Johanna Jacoba Frobergera w transkrypcji na carillon i wykonaniu znakomitej Moniki Kaźmierczak. Z kolei w Niedzielę Wielkanocną (31 marca) zabrzmi jedno z najsłynniejszych dzieł Johanna Sebastiana Bacha – „Wariacje Goldbergowskie” w interpretacji niezrównanego Krzysztofa Garstki, który tym samym zadebiutuje na festiwalu.

Szczegółowy program i bilety dostępne są na: www.actushumanus.com. Wydarzenie dofinansowano ze środków miasta.

*informacja na postawie materiałów organizatora.