Jędrzej Sieliwończyk
Urząd Miejski w Gdańsku
Data publikacji 16:37
Gdańsk na najważniejszych targach nieruchomości
We francuskim Cannes trwają największe w Europie targi nieruchomości MIPIM 2024. W wydarzeniu biorą udział wystawcy niemal z całego świata. Swoją ofertę prezentują również przedstawiciele polskich samorządów różnych szczebli. Wśród nich reprezentacja Pomorza na czele z gdańską delegacją. Najważniejszym projektem prezentowanym przez Gdańsk podczas tegorocznych targów zagospodarowanie otoczenia przystanków PKM Południe.
Targi MIPIM w Cannes to największe targi nieruchomości w Europie, przyciągające inwestorów, deweloperów oraz samorządy z całego świata. To nie tylko impreza handlowa, ale też przestrzeń do dyskusji i wymiany doświadczeń. Wydarzenie służy kojarzeniu międzynarodowych inwestorów z graczami branży nieruchomości oraz przedstawicielami samorządów. Dlatego w ramach wydarzenia odbywa się wiele paneli dyskusyjnych i spotkań tematycznych. Ważną częścią imprezy jest MIPIM Awards. Jak zaznaczają organizatorzy, nagradzane są projekty najlepiej służące swoim użytkownikom i otoczeniu, mające wkład w ekonomię. Pod uwagę brane są czynniki ESG, czyli te dotykające obszarów związanych z ochroną środowiska naturalnego, odpowiedzialnością społeczną i ładem korporacyjnym.
Pomorskie w Cannes
Tak jak w poprzednich latach, przedstawiciele województwa pomorskiego biorą udział w wydarzeniu, na którym przedstawiają swoją ofertę związaną z szerokorozumianą branżą nieruchomości. To właśnie tu Invest in Pomerania wraz z partnerami instytucjonalnymi – Gdańskiem, Gdynią, Pruszczem Gdańskim, InvestGDA, Pomorską Specjalną Strefą Ekonomiczną, a także sektorem prywatnym prezentuje potencjał nieruchomościowy województwa pomorskiego.
Gdańsk z atrakcyjną ofertą inwestycyjną
Gdańsk jako największa pomorska aglomeracja przygotował na tegoroczne targi MIPIM w Cannes bogatą ofertę projektów inwestycyjnych. Wśród nich znajdują się takie programy jak m.in. Sobieszewska Island, Wrzeszcz Transport Hub oraz przedsięwzięcia realizowane przez miejską spółkę Gdańską Agencję Rozwoju Gospodarczego (InvestGDA) takie jak m.in. Teren inwestycyjny przy ul. Ku Ujściu czy Pomorskie Centrum Inwestycyjne.
Gdańsk stawia na PKM
Głównym projektem, który został zaprezentowany przez gdańską delegację na targach MIPIM była oferta zagospodarowania otoczenia przystanków PKM Południe.
- Nasz aktywny udział w wydarzeniach takich jak to pozwala połączyć potrzeby miasta i potencjalnych kontrahentów w zakresie możliwych inwestycji – mówi Piotr Kryszewski, zastępca prezydent ds. usług komunalnych, który stanął na czele naszej delegacji. – Dlatego prezentujemy tu szereg istotnych dla naszego miasta projektów, z których najważniejszy to ten związany z zagospodarowaniem otoczenia przystanków PKM Południe. Budowa nowego połączenia kolejowego ma z jednej strony ułatwić mieszkańcom dotarcie do centrum, z drugiej – dzięki stworzeniu atrakcyjnych przestrzeni publicznych wokół przystanków – zapewnić im możliwość zaspokojenia podstawowych potrzeb jak najbliżej domu.
W 2020 roku Biuro Rozwoju Gdańska, analizując uwarunkowania przestrzenne, środowiskowe oraz transportowe, opracowało kilka propozycji przebiegu nowej linii kolejowej przez obszar Gdańska Południe. To właśnie opracowanie stanowiło podstawę dla dalszych prac studialnych, w ramach studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego zleconego przez PKM SA, które to ostatecznie wskazało wariant inwestycyjny dla całego przebiegu nowej linii. Jednocześnie Biuro Rozwoju Gdańska wraz z partnerami, m.in. Pomorską Koleją Metropolitalną, prowadziło prace związane z wykreowaniem wizji zagospodarowania otoczenia przystanków planowanej linii kolejowej.
Autorzy opracowania starali się maksymalnie wykorzystać potencjał terenu; planowana linia PKM Południe przebiegać będzie zarówno przez historyczną tkankę miejską, nowe osiedla, jak i tereny dotąd niezainwestowane. Przedstawiona wizja stawia sobie za cel poprawę jakości życia w tej części Gdańska. W otoczeniu przystanków proponowana jest lokalizacja atrakcyjnych przestrzeni publicznych, nowych miejsc pracy, biur, usług – także usług społecznych. Jest to zgodne z zasadą Transit Oriented Development (TOD), która zakłada takie właśnie zagospodarowanie przestrzeni wokół przystanków transportu zbiorowego. Dodatkowo wizja zakłada powstanie terenów zielonych, parków, szkół, przedszkoli, bibliotek i domów sąsiedzkich oraz poszerzenie oferty kulturalnej.