Jędrzej Sieliwończyk
Urząd Miejski w Gdańsku
Data publikacji 10:30
Pełna rekordów XI edycja Kręć kilometry dla Gdańska
Zakończyła się XI edycja kampanii społecznej Rowerem do pracy i szkoły - Kręć kilometry dla Gdańska. Tegoroczna odsłona projektu była pod wieloma względami wyjątkowa. Kolejny rok z rzędu pobitych zostało wiele rekordów, w tym ten najważniejszy dotyczący liczby aktywnych uczestników zabawy. Do gry dołączyło aż 1584 osób więcej niż w 2022 roku. Ponad 200 osób, które wykręciły 3333 punkty zdecydowało się wesprzeć schronisko Promyk: na pomoc dla podopiecznych placówki wpłynie ponad 22 tysiące złotych.
Celem kampanii jest zmotywowanie mieszkańców do regularnej jazdy na rowerze, w chłodniejszych jesiennych miesiącach, promocja zdrowego i ekologicznego stylu życia oraz zmiana nawyków transportowych. Udaje się to znakomicie, bo jak pokazują statystyki, w Gdańsku z każdym rokiem przybywa rowerzystów. Do bardzo dobrych wyników tegorocznej kampanii Rowerem do pracy i szkoły - Kręć kilometry dla Gdańska z pewnością przyczyniła się niezwykła popularność rowerów Mevo. Gdańszczanki i gdańszczanie bardzo chętnie korzystali z charakterystycznych czerwonych jednośladów zarówno w czasie testów, jak i po pełnym uruchomieniu systemu.
- Zakończona właśnie kampania jest jednym z wielu działań, które realizowane są po to, by zachęcać mieszkańców do zmiany przyzwyczajeń i promować rower jako zdrowy i bezpieczny środek transportu - podkreśla Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska.
- W tym roku kampania odbywała się przez trzy miesiące: od 1 września aż do końca listopada – mówi Piotr Kryszewski, zastępca prezydenta ds. usług komunalnych. - Brało w niej udział dużo więcej rowerzystów, którzy wykręcili znacznie więcej kilometrów. Nowością, która została bardzo dobrze przyjęta przez użytkowników, była możliwość wymiany punktów na specjalne bony, które wsparły Schronisko dla Bezdomnych Zwierząt Promyk. Ponad 200 osób skorzystało z tej opcji.
Jeszcze więcej uczestników, kilometrów i spalonych kalorii
W tegorocznej rywalizacji wzięły aktywny udział aż 493 firmy. To o 50 więcej w stosunku do 2022 roku. Więcej było też szkół średnich i uczelni wyższych. Tych pierwszych, było o 8 więcej niż w ubiegłym roku, co oznacza, że do gry przystąpiło aż 47 szkół. Dołączyły też 4 kolejne uczelnie, więc w sumie kilometry kręcili studenci 13 gdańskich szkół wyższych. W grze uczestniczyli mieszkańcy ze wszystkich 35 dzielnic Gdańska. To wszystko przełożyło się na łączny wynik 6215 aktywnych uczestników, a to aż o 1584 osoby więcej niż w zeszłorocznej odsłonie kampanii. Równie imponująco wyglądają statystyki dotyczące przejechanych kilometrów. Ubiegłoroczną edycję zamknęliśmy wynikiem 2,5 mln przejechanych kilometrów, żeby w tym roku wspólnie wykręcić ponad 3,6 miliony kilometrów! Gdyby ten dystans został pokonany przy pomocy samochodów, do atmosfery zasłałoby wyemitowane ok. 918 ton CO2. W tej kategorii też odnotowano spory wzrost, bo udało się oszczędzić aż o 286 ton CO2 więcej niż przed rokiem. W trakcie trwania akcji uczestnicy spalili ponad 111 milionów kalorii! Tu wzrost względem zeszłego roku wyniósł ponad 37 milionów kalorii. Jak widać na rower nie ma złej pogody, a od pobicia rekordów nie powstrzymały uczestników nawet śnieg i mróz.
Dłuższa i z nowościami
Oprócz czasu trwania kampanii pojawiło się też sporo innych nowości. Największe wprowadzono w sposobie punktacji. Nowy system punktowania miał przede wszystkim doceniać regularność, ale także zachęcić do okazjonalnych dłuższych wypraw rowerowych. Liczba punktów zdobywana za przejechane kilometry była limitowana. Przez 6 dni w tygodniu można było zdobyć do 20 punktów, a w jeden dowolny dzień do 100 punktów za kilometry. Każdy pełny przejechany kilometr to 1 punkt. Kolejną nowością były punkty bonusowe za odwiedzenie wyznaczonych miejsc w Gdańsku. Co tydzień wskazywane było jedno miejsce bonusowe. Była to świetna okazja do poznawania ciekawych zakątków naszego miasta, ale też szansa na zdobycie dodatkowych 20 punktów we wrześniu, a w kolejnych miesiącach odpowiednio 40 i 60 punktów. Odświeżona została też aplikacja Activy, która zyskała nowy wygląd, podobnie zresztą jak cała identyfikacja graficzna kampanii.
Rowerem się opłaca i można pomóc
Udział w zabawie miał charakter indywidualny, ale można też było rywalizować zespołowo, przyłączając się do gry na poziomie firmy, uczelni, szkoły średniej, grupy czy dzielnicy. Tak samo, jak w poprzednich edycjach, na najbardziej aktywnych rowerzystów czekały niespodzianki. Wprawdzie każdy wykręcony kilometr to punkt, który przybliżał do jej zdobycia, jednak nie można było zapominać o tym, że prawdziwą nagrodą jest nasza kondycja, zdrowie, odporność i czyste środowisko. Rower to nie tylko najszybszy środek transportu na dystansie do 5 km, to również oszczędności i więcej czasu dla siebie, gdyż unikamy korków i możemy zaparkować praktycznie wszędzie bez dodatkowych opłat.
W tym roku pojawiła się jeszcze jedna, bardzo ważna nowość. Jest nią możliwość przekazania zdobytych za wykręcone kilometry środków pieniężnych, na rzecz Schroniska dla Bezdomnych Zwierząt Promyk w Gdańsku. Z takiej możliwości mogła skorzystać każda osoba, która zdobyła 3333 ActveCoiny i wymieniła je na specjalny bon o wartości 100 zł. W tym roku 226 użytkowników zdecydowało się wesprzeć w ten sposób gdańskie schronisko. Oznacza to, że dzięki tej inicjatywie, na pomoc dla podopiecznych tej placówki wpłynie ponad 22 tys. zł.