Anna Dobrowolska
Gdańskie Autobusy i Tramwaje
Data publikacji 18:09
Gdańsk gra w zielone. Elektryczne lwy od jutra na gdańskich ulicach
Już jutro, 8 października, nowe elektryczne autobusy MAN Lion’s City E rozpoczną obsługę gdańskich linii. A dziś zaprezentowane zostały mieszkańcom, podczas pikniku rodzinnego „Gramy w zielone”, który odbył się na Targu Węglowym.
Flotę Gdańskich Autobusów i Tramwajów zasiliło 18 autobusów elektrycznych – 10 standardowych i 8 przegubowych MAN Lion’s City E. Autobusy te dzięki wykorzystaniu energii elektrycznej, zamiast tradycyjnego paliwa, przyczynią się do redukcji zanieczyszczenia powietrza i hałasu w mieście. Dziś gdańszczanie mogli zapoznać się z nowymi pojazdami, zanim wpiszą się one na dobre w gdański krajobraz. Nowe ekologiczne pojazdy można było nie tylko dokładnie obejrzeć, ale także przetestować podczas bezpłatnych przejazdów.
- Dzisiaj na Targu Węglowym chcieliśmy wszystkim mieszkańcom Gdańska, ale też przyjezdnym, bo są z nami ludzie z różnych stron Polski, pokazać to, czym bardzo się cieszymy. Od jutra na ulice naszego miasta wyjedzie osiemnaście autobusów elektrycznych, które możecie tutaj podziwiać. Dwa też udostępnione są dziś już do podróżowania i sprawdzania, jaki jest komfort jazdy - mówiła podczas prezentacji autobusów prezydent Aleksandra Dulkiewicz. - Robimy to dla nas, ale także dla najmłodszych, dla kolejnych pokoleń, aby żyli w takim klimacie, który będzie niezmieniony, albo przynajmniej nie pogorszony, żeby powietrze było czyste. I dlatego obiecaliśmy już półtora roku temu, że wszystkie nowe autobusy, które będziemy kupować na nasze potrzeby, nie będą tymi, które korzystają z paliw kopalnych, ale właśnie będą nisko i zero emisyjne - dodała prezydent.
Rodzinny piknik
Na mieszkańców oprócz nowych elektrycznych autobusów czekało mnóstwo „zielonych” atrakcji, m.in. Zielona Strefa Eko: eko warsztaty kreatywne, morze i las w słoiku, a także konkursy, gry, zabawy, malowanie twarzy, kolorowe warkoczyki, bańki mydlane, dmuchana zjeżdżalnia, plac zabaw z przeszkodami, i obowiązkowo wata cukrowa i popcorn. Na uczestników zielonego pikniku, którzy mieli na sobie zielony element garderoby czekały zielone niespodzianki.
Gdańska flota coraz bardziej przyjazna środowisku
Atrakcyjny i bezemisyjny transport publiczny to ważny element wysokiej jakości życia w mieście. Dlatego Gdańsk buduje flotę autobusów przyjaznych środowisku i mieszkańcom. Nowe autobusy dzięki wykorzystaniu energii elektrycznej, zamiast tradycyjnego paliwa, przyczynią się do redukcji zanieczyszczenia powietrza i hałasu, tworząc bardziej komfortowe środowisko dla mieszkańców.
- Staramy się, żeby nasza komunikacja była coraz bardziej nowoczesna, żeby spełniała potrzeby mieszkańców, żebyście Państwo chcieli każdego dnia z niej korzystać. Nowe elektryki to są najlepsze takie autobusy dostępne w tej chwili na rynku. I od jutra będą już woziły mieszkanki i mieszkańców Gdańska - mówił Piotr Borawski, zastępca prezydent Gdańska.
Warto zaznaczyć, że już teraz ponad 50 procent podróży po Gdańsku mieście odbywa pojazdami ekologicznymi, jakimi są tramwaje. W ubiegłym roku do gdańskiej floty dołączyły pierwsze trzy autobusy elektryczne typu mini marki Karsan Jest Electric, zasilane energią elektryczną. Obecnie można spotkać je na liniach nr 100 i 195. Teraz dołączają kolejne – elektryczne MAN Lion’s City E. I na tym nie koniec, już w przyszłym roku flotę Gdańskich Autobusów i Tramwajów zasili 10 autobusów zasilanych zielonym wodorem.
Elektryczne lwy - komfortowe i bezpieczne
18 autobusów elektrycznych marki MAN Lion’s City E, które dołączają do floty Gdańskich Autobusów i Tramwajów, należą do czołówki najnowocześniejszych autobusów elektrycznych na świecie.
Zgodnie ze standardami obowiązującymi w gdańskiej komunikacji miejskiej, nowe pojazdy, podobnie jak pozostałe pojazdy posiadane przez GAiT, przystosowane są do potrzeb osób niepełnosprawnych i osób podróżujących z wózkami dziecięcymi. I tak, w autobusach znajduje się wydzielona oznaczona strefa do bezpiecznego przewozu osoby poruszającej się na wózku inwalidzkim i wózka dziecięcego oraz platforma umożliwiająca wjazd wózka. W trosce o potrzeby osób o ograniczonej możliwości poruszania się oraz osób niewidomych i niedowidzących – wszystkie kolumny i poręcze wykonane są w kolorze żółtym, a przyciski opisane w alfabecie Braille`a. W pojazdach znajdują się także pasy do bezpiecznego przewozu rowerów.
Do dyspozycji pasażerów są wygodne ergonomiczne fotele, wykonane z materiałów o podwyższonej odporności na akty wandalizmu. Pojazdy wyposażone są w systemy monitoringu i klimatyzacji, o wydajności zapewniającej komfort podróżowania nawet w upalne dni z uwzględnieniem specyfiki komunikacji miejskiej tj. częstego otwierania drzwi. Tablice informacyjne dla podróżujących wykonane są w wysokiej jakości technologii LED. W technologii LED jest także oświetlenie zewnętrzne i wewnętrzne pojazdów. W pojazdach zamontowane są także gniazda USB oraz zautomatyzowane defibrylatory zewnętrzne AED. Pojazdy wyposażone zostaną również w system liczenia pasażerów.
Jakość i zasięg
Autobusy MAN charakteryzują się wysokim zasięgiem i co istotne, jednocześnie dużą pojemnością baterii. Dzięki temu pojazdy obsługiwać będą gdańskie linie bez konieczności ładowania ich na terenie miasta, czyli podczas realizacji kursów. Ładowane będą na terenie zajezdni autobusowej GAiT, na której powstała specjalna stacja ładowania pojazdów elektrycznych.
Ładowanie pojazdów na terenie zajezdni to aktualnie zauważalny już trend w Europie. A plusów tego rozwiązania jest wiele. Między innymi, nie ma potrzeby budowania kosztownej infrastruktury na terenie miasta, która wraz z bardzo szybkim rozwojem technologii, prawdopodobnie w nieodległej przyszłości straci rację bytu, biorąc pod uwagę wyraźnie rosnące zasięgi pojazdów. Ponadto, co istotne pojazdy ładowane w zajezdni mogą obsługiwać dowolne linie, mieszczące się w użytecznym zasięgu pojazdu, bo ich trasa nie jest warunkowana lokalizacją infrastruktury doładowującej. Nie ma więc konieczności dopasowania rozkładów jazdy do wymogów ładowania. Dodatkowo ładowanie pojazdów w zajezdni, a więc brak konieczności ładowania pojazdów na mieście, nie powoduje także problemów w przypadku zmiany trasy pojazdów i braku możliwości dojechania do miejsca ładowania. Przyjęty przez Gdańsk system ładowania daje także możliwość skorzystania z tańszej, nocnej taryfy na prąd.
Na budowę stacji spółka GAiT pozyskała dofinansowanie z NFOŚiGW.