Konrad Marciński
Gdański Zarząd Dróg i Zieleni
Data publikacji 15:00
Gdańsk w finale konkursu „Doskonałość w Bezpieczeństwie Ruchu Drogowego”
Gdańsk wraz z projektem „Gdański Program Uspokojenia Ruchu drogą do zrównoważonej mobilności miejskiej” zakwalifikował się do finału konkursu o nagrodę za „Doskonałość w Bezpieczeństwie Ruchu Drogowego”. Konkurs organizowany jest przez Europejską Kartę Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego pod patronatem Komisji Europejskiej. Ogłoszenie wyników konkursu odbędzie się 19 października podczas ceremonii w Brukseli.
- Znalezienie się w gronie finalistów konkursu to dla Gdańska ogromne wyróżnienie. Cieszymy się, że nasze starania w dziedzinie zwiększania bezpieczeństwa ruchu drogowego w naszym mieście zostały dostrzeżone przez poważne gremium jakim jest Europejska Karta Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego – mówi Piotr Kryszewski, zastępca prezydenta ds. usług komunalnych. - Jednak tak naprawdę nie o nagrody i zasługi tutaj chodzi. Na pierwszym miejscu jest bezpieczeństwo pieszych, rowerzystów, kierowców poruszających się gdańskimi drogami i chodnikami. Rozwiązania komunikacyjne i infrastrukturalne, które konsekwentnie wdrażamy już od 2010 roku ukierunkowane są na bezpieczeństwo niechronionych uczestników ruchu i zmniejszenie prędkości pojazdów przy zachowaniu płynności oraz komfortu jazdy. Gdańskie działania na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego miały i mają na celu także zmianę nawyków transportowych. Wspólnie z mieszkańcami Gdańska, będziemy działać na rzecz minimalizacji liczby wypadków drogowych i ich skutków. Chcemy, by „Wizja Zero”, czyli brak ofiar śmiertelnych wypadków drogowych była nie tylko wizją, ale codziennością – dodaje Piotr Kryszewski.
Działania infrastrukturalne…
Gdański Program Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego na lata 2016 – 2030, w ramach którego funkcjonuje projekt uspokajania ruchu, to przede wszystkim działania przekształcające infrastrukturę komunikacyjną. Dostosowujemy ją w taki sposób, by służyła poprawie bezpieczeństwa ruchu drogowego. W ślad z tym podążają również wprowadzane zmiany w organizacji ruchu. Budujemy azyle dla pieszych i rowerzystów, montujemy progi zwalniające, czy wykonujemy wyniesione przejścia dla pieszych, mini ronda, wyniesione tarcze skrzyżowań, antyzatoki. Ponadto wprowadzamy na poszczególnych ulicach strefy Tempo 30, wyznaczamy kontrapasy rowerowe, czy odwracamy kierunki ruchu. Nie bez znaczenia są także decyzje o obniżaniu dopuszczalnej prędkości na głównych arteriach komunikacyjnych Gdańska, dzięki czemu główne ulice nie są już biegnącymi przez środek miasta autostradami. Z kolei w bezpośrednim sąsiedztwie szkół powstaje coraz więcej stref Kiss & Ride, dzięki czemu poprawia się bezpieczeństwo idących do szkoły uczniów.
… i edukacyjne
Działamy także w obszarze edukacji Od 2012 roku w gdańskich przedszkolach, a od 2013 roku również w klasach 0–III szkół podstawowych, realizowany jest program edukacji komunikacyjnej Autochodzik. W ramach programu dzieci w wieku 4–8 lat uczestniczą w cyklicznych zajęciach z zakresu bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz komunikacji. Uczą się prawidłowych zachowań i postaw w ruchu drogowym, a także poznają rolę elementów odblaskowych i możliwości, jakie dają aktywne sposoby poruszania się: chodzenie pieszo, jazda na rowerze, komunikacja zbiorowa.
Gdańsk jest również pomysłodawcą i organizatorem kampanii dla szkół i przedszkoli „Rowerowy Maj”, która ewoluując przez ostatnie lata, stała się akcją ogólnopolską, w której udział bierze kilkadziesiąt miast. Rowerowy Maj to największa kampania w Polsce promująca zdrowy tryb życia i zrównoważoną mobilność wśród dzieci przedszkolnych, uczniów szkół podstawowych, grona nauczycielskiego oraz rodziców i opiekunów.
Efekty widoczne gołym okiem
Dzięki realizacji programów podnoszących poziom bezpieczeństwa ruchu drogowego na gdańskich drogach dochodzi do coraz mniejszej liczby wypadków, spada też liczba ofiar śmiertelnych oraz osób rannych. Obrazują to policyjne statystyki z 13 lat funkcjonowania projektów. Zanotowaliśmy 76% spadek liczby ofiar śmiertelnych wypadków i 47% spadek liczby rannych. O 62% spadła liczba wypadków z udziałem pieszych, a o 44% ogólna liczba wypadków drogowych. Co warte podkreślenia w ubiegłym roku w Gdańsku nie zginął w wypadku żaden rowerzysta.
Trójka finalistów konkursu
W finałowej trójce konkursu „Doskonałość w Bezpieczeństwie Ruchu Drogowego” w kategorii działań miejskich oprócz Gdańska znalazły się również województwo małopolskie wraz z programem bezpieczeństwa pieszych oraz belgijska prowincja Antwerpia z własnym projektem „Wizji Zero”.