Anna Dobrowolska
Gdańskie Autobusy i Tramwaje
Data publikacji 14:30
150 lat tramwajów w Gdańsku! 25 czerwca zapraszamy do wspólnego świętowania
Historia tramwajów w Gdańsku ma już 150 lat! Dokładnie w czerwcu 1873 roku na gdańskie ulice wyjechały pierwsze tramwaje, napędzane siłą mięśni koni. Z tej okazji w niedzielę, 25 czerwca zapraszamy do wspólnego świętowania tej ważnej w historii naszego miasta rocznicy. W programie parada tramwajów oraz piknik rodzinny z wieloma atrakcjami.
Piknik rodzinny z okazji 150-lecia tramwajów w Gdańsku obędzie się w niedzielę, 25 czerwca w godz. 11.00-16.00, na parkingu oraz w halach Międzynarodowych Targów Gdańskich (ul. Żaglowa 11). Na przybyłych czekać będzie mnóstwo atrakcji, w tym m.in.: gry i zabawy z nagrodami, występy artystyczne, animacje, dmuchane place zabaw, karuzele, zjeżdżalnie, trampoliny, tory samochodowe, warsztaty plastyczne, parada cyrkowa oraz wiele innych. Podczas pikniku na placu eksponowane będą trzy tramwaje – przedstawiciele trzech różnych epok tramwajowych: tramwaj konny z 1873 roku, tramwaj Ring z 1930 roku oraz przedstawiciel najnowszej generacji tramwajów – Pesa Jazz Duo.
Parada gdańskich tramwajów
Piknik poprzedzi parada gdańskich tramwajów, która wyruszy o godz. 10.30 z przystanku Węzeł Goddecka. Jej trasa prowadzić będzie do przystanku Żaglowa. Tramwajami biorącymi udział w paradzie będzie można dojechać na piknik rodzinny. Tramwaje biorące udział w paradzie nie będą zatrzymywać się na przystankach pośrednich.
Bezpłatna linia „150 lat tramwajów w Gdańsku”
W godzinach trwania pikniku na trasie Nowy Port – Dworzec Główny – Siedlce kursować będzie specjalna bezpłatna linia tramwajowa. Linia ta obsługiwana będzie przez tramwaje z historycznej floty Gdańskich Autobusów i Tramwajów.
Rozkład jazdy dostępny jest na stronie: www.gait.pl
Historia gdańskich tramwajów ma już 150 lat!
Pierwsze tramwaje w Gdańsku, w relacji Targ Sienny – Oliwa, rozpoczęły kursowanie 22 czerwca 1873 roku. Napędzane siłą mięśni koni, sunęły po jednotorowej trasie o długości blisko dziesięciu kilometrów. Trasa składała się z jedenastu mijanek, jedynie jej krótkie odcinki, prowadzące nad fosą i przez Bramę Oliwską oraz początkowy fragment linii na Targu Siennym, zostały zaprojektowane w układzie dwutorowym. Tramwaje zatrzymywały się na dwudziestu trzech przystankach - by zminimalizować wysiłek fizyczny koni - wyłącznie na żądanie pasażera. A w trzynawowej hali w nowo wybudowanej zajezdni w Oliwie znajdowała się przestronna stajnia dla ponad stu koni.
Tak wyglądały początki komunikacji tramwajowej w Gdańsku. Tak sto pięćdziesiąt lat temu rozpoczęła się historia gdańskich tramwajów. Komunikacja tramwajowa w Gdańsku rozwijała się wraz z postępem technicznym – miejsce tramwajów konnych zajęły elektryczne, rozbudowywały się trasy tramwajowe. Trwała też konsekwentnie w czasach wielkich kryzysów, które przyniosły I i II wojna światowa.
I powstała z gruzów po ogromnych zniszczeniach dokonanych w trakcie działań wojennych w 1945 roku.
Gdańsk z dumą zapisuje nowe karty historii komunikacji miejskiej. Rozbudowywane są linie tramwajowe, a gdańska flota to obecnie jedna z najnowocześniejszych w Polsce. Wszystkie linie w naszym mieście obsługiwane są wyłącznie przez tramwaje niskopodłogowe. Całkowite wycofanie z ruchu ostatnich tramwajów wysokopodłogowych, które funkcjonują jeszcze w wielu polskich miastach, możliwe było dzięki ogromnym inwestycjom w gdańską flotę.