Anna Dobrowolska
Gdańskie Autobusy i Tramwaje
Paulina Chełmińska
Urząd Miejski w Gdańsku
Data publikacji 15:04
Gdańsk testuje autobus elektryczny Pilea 10E
W dniach 8 - 12 czerwca Gdańsk testował będzie autobus elektryczny marki Pilea 10E. Jutro, 8 czerwca autobus kursował będzie na liniach 116, 149 i 249. Dziś odbyła się prezentacja pojazdu.
Gdańsk śledzi trendy na rynku pojazdów zeroemisyjnych, testuje i wprowadza pojazdy ekologiczne do swojej floty autobusowej. W ubiegłym roku dołączyły do niej trzy autobusy typu mini marki Karsan Jest Electric. Jesienią dołączą kolejne pojazdy elektryczne.
- We wrześniu gdańską flotę zasili 18 autobusów elektrycznych – 10 standardowych i 8 przegubowych. Ponadto, jesteśmy w trakcie procedowania przetargu na najem 10 autobusów wodorowych. Ale to nie koniec naszych ambicji i naszych zakupów. Rozglądamy się za kolejnymi możliwościami i chcemy testować wiele możliwości, które oferują producenci. Jutro rozpoczynamy kilkudniowe testy autobusu polskiej produkcji. Testy będą trwały do 12 czerwca – mów Piotr Borawski, zastępca prezydenta Gdańska, ds. przedsiębiorczości i ochrony klimatu.
- W Gdańsku zdecydowaliśmy się na model ładowania autobusów w taki sposób, żeby wszystkie autobusy elektryczne, które będą dołączały do naszej komunikacji miejskiej były ładowane tanim prądem, w niższej taryfie, w godzinach nocnych – dodaje wiceprezydent Borawski. - Nie budujemy infrastruktury w mieście, ale tylko na terenie naszej zajezdni autobusowej. Taka infrastruktura w tej chwili powstaje. Będzie to 18 wysokowydajnych ładowarek. Co istotne, otrzymaliśmy właśnie dofinansowanie na budowę tej stacji, w wysokości 3,4 mln zł z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej – mówi Piotr Borawski.
- Śledzimy trendy na rynku elektromobilności i testujemy kolejne pojazdy - mówi Maciej Lisicki, prezes Gdańskich Autobusów i Tramwajów. - Prace nad nowymi technologiami i rozwiązaniami bardzo szybko postępują, a my chcemy naszą zeroemisyjną flotę budować w oparciu o jak najbardziej optymalne dla naszych potrzeb e-autobusy miejskie.
Testowany autobus Pilea 10E, to pojazd elektryczny, typu midi
- Bardzo cieszymy się, że możemy w tym pięknym mieście pokazać nasz autobus. Jest on w 100 procentach polski, zaprojektowany przez naszych inżynierów i zbudowany w naszej fabryce Bydgoszczy. Pojazd ten ma długość 10 m i pomieści 85 pasażerów. Unikalne jest to, że ma baterie zamontowane w podłodze, dzięki czemu środek ciężkości jest bardzo nisko. Autobus jest bardzo stabilny, bardzo pewnie się prowadzi, nie przechyla się na zakrętach. Na jednym ładowaniu przejeżdża 300-350 km. Do autobusu 12-metrowego możemy włożyć baterie, dzięki którym przejedzie on nawet 500 km. Rozwój w technologii baterii jest bardzo szybki, myślę 400 km za chwilę też będzie osiągalne, i takie autobusy będzie można dostarczać – mówi Marcin Zawadzki, dyr. sprzedaży ARP E -VEHICLES Sp. z o.o.
fot. www.gdansk.pl