Agnieszka Kochanowska
Miejski Teatr Miniatura
Data publikacji 08:11
„Bajka o księciu Pipo, koniu Pipo i księżniczce Popi” ‒ ostatnia premiera sezonu #podróżemałeiduże w Teatrze Miniatura
Gdyby nasze życie potraktować jako podróż, jakie byłyby jej etapy? I czy są osoby lub wydarzenia, które spotykają każdego? 26 i 27 maja w gdańskiej Miniaturze premiera spektaklu muzycznego „Bajka o księciu Pipo, koniu Pipo i księżniczce Popi”, który opowiada o dojrzewaniu i poszukiwaniu siebie. W spektaklu zagrają dorośli, dzieci, a nawet akrobata.
Sezon 2022/23 w Teatrze Miniatura upływa pod hasłem #podróżemałeiduże i wszystkie premiery sezonu nawiązywały do tego tematu. Nie inaczej jest z najnowszym przedstawieniem, przygotowywanym na Dzień Dziecka. Po sukcesie „Akademii pana Kleksa” Miniatura ponownie zaprosiła do współpracy reżyserkę Agnieszkę Płoszajską, dramaturga Emila Płoszajskiego i choreografa Michała Cyrana.
- To artyści, którzy umieją pracować z osobami w każdym wieku, co jest dla nas bardzo cenne, bo chcemy też współtworzyć spektakle z naszymi widzami, w tym wypadku z dziećmi. Młodzi aktorzy, zanim weszli w próby do spektaklu, pracowali od września zeszłego roku pod opieką naszej aktorki Magdaleny Żulińskiej, która jest też asystentką reżyserki – opowiada Michał Derlatka, dyrektor teatru.
Artyści adaptują na scenę książkę francuskiego pisarza Pierra Gripariego „Bajka o księciu Pipo, koniu Pipo i księżniczce Popi”, a jednocześnie inspirują się musicalem „Pippin” Stephena Schwartza, w którym pojawiają się podobne motywy. W książce Gripariego młody książę Pipo rusza w podróż wraz z wiernym koniem Pipo – trafia do wnętrza wulkanu, spotyka czarownice i czarodziejki, smoka, a nawet Białego Szczura – a po drodze uczy się siebie, życia i relacji międzyludzkich.
- Dla mnie to historia o poznaniu złożoności świata i możliwości pisania księgi swojego życia własnym językiem. Momentami zabawna, niekiedy przerażająca metaforyczna opowieść o tym, jak można odczuwać koniec dzieciństwa i początek dorosłości – opowiada Agnieszka Płoszajska.
W spektaklu miejscem akcji są kulisy cyrku, więc pojawi się wiele cyrkowych motywów zarówno w scenografii, jak i choreografii. Oprócz zespołu aktorskiego na scenie wystąpi gościnnie akrobata Sergiusz Regent i dziesięcioletnia gimnastyczka Zofia Perfikowska. Scenografię projektuje Monika Ostrowska, absolwentka Pracowni Architektury Spektaklu i Scenografii gdańskiej Akademii Sztuk Pięknych, która już miała okazję współpracować z Miniaturą podczas studiów przy spektaklu „Remus” w reż. Remigiusza Brzyka. Choreografią i ruchem zajmuje się Michał Cyran, absolwent Państwowego Policealnego Studium Wokalno-Aktorskiego im. D. Baduszkowej w Gdyni i autor choreografii do ponad 45 spektakli, musicali, operetek, koncertów i tras koncertowych. Muzykę, która będzie bardzo ważnym elementem przedstawienia, skomponował Krzysztof Wojciechowski, aktor Teatru Muzycznego w Gdyni, multiinstrumentalista, autor wielu opracowań muzycznych.
Bilety na spektakl w cenie 35 zł normalny, 30 zł ulgowy, do nabycia elektronicznie na stronie www.teatrminiatura.pl lub www.interticket.pl. Bilety na premierę można kupić na tydzień przed premierą.
Rezerwacja i sprzedaż: 58 341 94 83, 601 628 377, bilety@teatrminiatura.pl
Kolejne pokazy na żywo: 30–31 maja, godz. 10.00; 1 czerwca, godz. 10.00 i 18.00, 2, 6, 13 i 14 czerwca, godz. 10.00; 3, 4, 10 i 11 czerwca, godz. 12.00
dla widzów 6+
Muzyczna opowieść o podróży jako metaforze życia na podstawie książki francuskiego autora Pierra Gripariego. Książę Pipo rusza w podróż z wiernym koniem Pipo – trafia do wnętrza wulkanu, spotyka czarownice i czarodziejki, smoka, a nawet Białego Szczura – a po drodze uczy się siebie, życia i relacji. Akcja przedstawienia dzieje się w kulisach cyrku, a poza aktorami Teatru Miniatura na scenie można zobaczyć dzieci, które brały udział w rocznym cyklu warsztatów wokalnych i choreograficznych, oraz akrobatę Sergiusza Regenta i dziesięcioletnią gimnastyczkę Zofię Perfikowską.
O artystach
Pierre Gripari
Francuski poeta, prozaik i dramaturg. Urodził się 7 stycznia 1925 w Paryżu, a zmarł 23 grudnia 1990, jest pochowany na cmentarzu Père-Lachaise. Pisał głównie dla dorosłych, ale w jego bogatym dorobku literackim można także znaleźć książki dla dzieci m.in. „Opowiadania z ulicy Broca”, „Bajka o księciu Pipo, koniu Pipo i księżniczce Popi”, „Historia Patryka, którego nic nie spotyka”. Był także krytykiem teatralnym w „Écrits de Paris”.
Agnieszka Płoszajska
W 2006 roku ukończyła wydział aktorski PWST w Krakowie. Po dyplomie zagrała kilkadziesiąt ról teatralnych, kilka epizodów telewizyjnych, jak również współtworzyła audycje radiowe, m.in. w Polskim Radiu Dzieciom i Radiu Bajka. Przez wiele lat prowadziła integracyjne grupy teatralne w Fundacji Dzieciom Zdążyć z pomocą. Jako reżyserka zadebiutowała w 2014 roku w Teatrze Muzycznym w Toruniu musicalem świątecznym „Gra warta piernika, czyli Maurycy i kolędnicy” Emila Płoszajskiego. Ich pozostałe wspólne realizacje to „Jacek i Placek na tropie księżyca”, „Marysia ma Rysia”, „Niesamowite przygody 10 skarpetek”, „Akademia Pana Kleksa”, „Zbrodnia i karaoke”, „Karnawał zwierząt” i „Pan Kleks. Powrót”, za który otrzymali Nagrodę Teatralną Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu. Ich ostatnia wspólna realizacja to musical „Kręci się!?”.
Za monodram „Jutro będzie za późno” otrzymała w 2016 roku Nagrodę Prezydenta Miasta Gdańska dla najlepszego reżysera festiwalu Windowisko. Przedstawienie zostało również wyróżnione na sopockich Konfrontacjach Teatralnych, Ogólnopolskim Festiwalu Teatrów Jednego Aktora w Toruniu oraz przez kapitułę Ogólnopolskiego Festiwalu Piosenki Retro im. Mieczysława Fogga.
Od tamtej pory zrealizowała jeszcze kilka monodramów: autorska „Ściana” jako przedstawienie impresaryjne w Toruniu, „Takie tam” Szymona Jachimka w Teatrze BOTO w Sopocie oraz „Mój boski rozwód” Geraldine Aron w Teatrze im. Sewruka w Elblągu. Jako reżyserka współpracowała także z Mazowieckim Teatrem Muzycznym, Teatrem Miniatura w Gdańsku i Opera Nova w Bydgoszczy.
Jest laureatką Nagrody Prezydenta Gdyni z okazji Dnia Teatru 2020 za reżyserię spektaklu muzycznego „Marysia ma Rysia” w Gdyńskim Centrum Kultury. Za działalność artystyczną w roku 2017 otrzymała wyróżnienie Marszałka Województwa Kujawsko-Pomorskiego w kategorii Kultura.
Jest reżyserką polskich prapremier musicali: „Wyspa” Finna Andersona w Teatrze Kameralnym w Bydgoszczy, „Friends. The musical parody” i „Morderstwo dla dwojga” w Teatrze Muzycznym w Toruniu oraz „Kiedyś na wyspie. Once on this Island” w Teatrze Muzycznym w Gdyni.
Emil Płoszajski
Autor muzycznych spektakli familijnych „Gra warta piernika, czyli Maurycy i kolędnicy” (Teatr Muzyczny w Toruniu, 2014), „Jacek i Placek na tropie księżyca” (Teatr Muzyczny w Toruniu, 2017), „Pan Kleks. Powrót” (Teatr Muzyczny w Toruniu, 2018), „Marysia ma Rysia” (Gdyńskie Centrum Kultury, 2019), „Niesamowite przygody 10 skarpetek" (adaptacja, na podstawie książki Justyny Bednarek, Teatr Muzyczny w Toruniu, 2020), „Akademia pana Kleksa” (adaptacja, na podstawie książki Jana Brzechwy, Teatr Miniatura w Gdańsku, 2020) i „Karnawał zwierząt” (Opera Nova w Bydgoszczy, 2022). Napisał także tekst muzycznego kabaretu dla dorosłych „Zbrodnia i karaoke” (Teatr Muzyczny w Toruniu, 2020) oraz musicalu inspirowanego życiem Mikołaja Kopernika „Kręci się!?” (Teatr Muzyczny w Toruniu, 2023). Na rok 2024 planowana jest premiera filmu fabularnego według jego scenariusza „Dziadku, wiejemy!” (Furia Film).
Michał Cyran
Choreograf, aktor, autor musicalowo-teatralnych programów edukacyjnych. Absolwent Państwowego Policealnego Studium Wokalno-Aktorskiego im. D. Baduszkowej w Gdyni, Wydziału Zarządzania na Uniwersytecie Gdańskim i Biznesu w Wyższej Szkole Bankowej w Gdańsku. Stworzył ponad 25 ról aktorskich i tanecznych, grając w musicalach i spektaklach muzycznych na najważniejszych scenach teatralnych w kraju. Autor choreografii do ponad 45 spektakli, musicali, operetek, koncertów i tras koncertowych. Współpracuje m.in. z Teatrem Muzycznym w Gdyni, Operą Nova w Bydgoszczy, Operą Bałtycką w Gdańsku, Teatrem Muzycznym w Toruniu, Teatrem Muzycznym w Łodzi, Teatrem Rampa w Warszawie, Teatrem Kameralnym w Bydgoszczy, Teatrem Miejskim w Gliwicach, Teatrem Jaracza w Olsztynie, Teatrem Dzieci Zagłębia, Teatrem Komedii Valldal, Konsulatem Kultury w Gdyni, Teatrem Powszechnym w Radomiu, Studio Accantus czy Show Bandem Stage Fever. Na swoim koncie ma wiele występów telewizyjnych, będąc częścią obsad popularnych programów rozrywkowych.
Monika Ostrowska
Scenograf, kostiumograf. Absolwentka Politechniki Białostockiej i Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku. Studiowała na wydziałach Architektury Wnętrz i Wzornictwa oraz pracowni
scenografii – dyplom 2014. Teatralnie współpracowała m.in. z Operą Bałtycką w Gdańsku, Operą Nova w Bydgoszczy, Teatrem im. A. Sewruka w Elblągu, Lubuskim Teatrem w Zielonej Górze, teatrem Roma w Warszawie (asystentka scenografa do spektaklu „Aida”). Związana również z filmem. Zrealizowała kilka etiud filmowych, teledysków i dwa filmy pełnometrażowe: „Raz, jeszcze raz” jako dekorator wnętrz i „Radiostory” jako główny scenograf. Uczestniczka Festiwalu „Scenografia 6D Sześć Wymiarów Scenografii” i III Festiwalu Młodych Scenografów w Katowicach, gdzie zdobyła wyróżnienie za scenografię i kostiumy do spektaklu „Remus” zrealizowanego w Teatrze Miniatura w Gdańsku.
Krzysztof Wojciechowski
Aktor Teatru Muzycznego w Gdyni, multiinstrumentalista, akompaniator w Państwowym Policealnym Studium Wokalno-Aktorskie im. D. Baduszkowej w Gdyni. Grał m.in. w wielu spektaklach w reżyserii Wojciecha Kościelniaka, w tym główną rolę w musicalu „Zły” na podstawie powieści Leopolda Tyrmanda. W Teatrze Muzycznym można go obecnie oglądać m.in. w „Lalce”, „Chłopach” i „Wiedźminie” w reż. Wojciecha Kościelniaka, „Avenue Q” w reż. Magdaleny Miklasz, „Mistrzu i Małgorzacie” i „Piotrusiu Panu” w reż. Janusza Józefowicza. Jest autorem wielu opracowań muzycznych.