Paulina Chełmińska
Urząd Miejski w Gdańsku
Data publikacji 13:30
Elektryczne lwy dla Gdańska coraz bliżej
Już pod koniec września do gdańskiej floty autobusowej dołączy 18 autobusów elektrycznych. Będzie to dziesięć autobusów standardowych i osiem przegubowych marki MAN Lion’s City E. Jak powstają autobusy dla Gdańska? Zobaczyli to Piotr Borawski, zastępca prezydenta ds. przedsiębiorczości i ochrony klimatu oraz prezesi Gdańskich Autobusów i Tramwajów, podczas wizyty w fabryce Man w Starachowicach.
Proces produkcji autobusów oraz etap realizacji zamówienia dla Gdańska, w środę 5 kwietnia wraz z prezydentem Piotrem Borawskim sprawdzali Maciej Lisicki, prezes GAiT oraz Jerzy Wiatr, wiceprezes ds. operacyjnych. Przed oficjalnym zwiedzaniem fabryki odbyło się krótkie spotkanie z Clausem Wallensteinem, dyrektorem zarządzającym spółki MAN Truck & Bus Polska oraz Mehmetem Sermetem, kierownikiem zakładu.
- Atrakcyjny i bezemisyjny transport publiczny to bez wątpienia ważny element wysokiej jakości życia w mieście, dlatego chcemy budować gdańską flotę autobusów przyjaznych środowisku, mieszkankom i mieszkańcom naszego miasta – mówił Piotr Borawski. - Cieszę się, że tak duże zamówienie realizujemy w nowoczesnym zakładzie, jakim jest fabryka MAN w Starachowicach.
- Jako silny zespół mocno koncentrujemy się na naszych klientach, komunikacji i współpracy – powiedział Claus Wallenstein. – Zarządzamy transformacją rynku pojazdów użytkowych i staliśmy się wiodącym zrównoważonych rozwiązań transportowych.
- MAN Bus to nowoczesny i innowacyjny zakład – mówił Mahmet Sermet. - Naszym celem, jako przedsiębiorstwa, jest dostarczanie klientom bardzo dobrej jakości autobusów na czas.
Podczas wizyty mieliśmy okazję prześledzić cały proces produkcji autobusów elektrycznych. W tej fabryce trwa właśnie produkcja gdańskich elektryków, czyli modelu MAN Lion’s City E. Gdańsk za kwotę 62 mln zł zakupił flotę 18 takich pojazdów (10 standardowych i 8 przegubowych), które będą ładowane nocą w zajezdni. Ich zasięg na jednym ładowaniu to 401 km, a liczba pasażerów w standardowym autobusie to 180 osób. Autobusy trafią do Gdańska do końca września.
Fabryka MAN jest imponującym miejscem, w którym pracuje ponad 3 tysiące osób. Produkowane są w niej różnego rodzaju typy autobusów. Abym móc w pełni zapoznać się z procesem produkcji, należy przejść wszystkie etapy produkcji i obejrzeć stosowaną technologię.
- W Gdańsku wybraliśmy rozwiązanie, które jest bardzo zbliżone do działalności autobusów dieslowskich – mówi Maciej Lisicki. – Autobusy będą ładowane raz na dobę, w godzinach nocnych, po czym przez cały dzień będą wykonywać swoją pracę. Z punktu widzenia pasażera, to ich praca jest identyczna, jak autobusów standardowych, aczkolwiek w tym przypadku będziemy mieć do czynienia z najbardziej nowoczesnym autobusem w Gdańsku.
Komfortowe i bezpieczne
Zgodnie ze standardami obowiązującymi w gdańskiej komunikacji miejskiej, nowe pojazdy, podobnie jak te już posiadane, przystosowane zostaną do potrzeb osób z niepełnosprawnościami i osób podróżujących z wózkami dziecięcymi. W autobusach znajdować się będzie wydzielona oznaczona strefa do bezpiecznego przewozu osoby poruszającej się na wózku inwalidzkim i wózka dziecięcego oraz platforma umożliwiająca ich wjazd. W trosce o potrzeby osób o ograniczonej możliwości poruszania się oraz osób niewidomych i niedowidzących – wszystkie kolumny i poręcze producent wykona w kolorze żółtym, a przyciski opisze w alfabecie Braille`a. W pojazdach znajdować będą się także pasy do bezpiecznego przewozu rowerów.
Do dyspozycji pasażerów są wygodne ergonomiczne fotele, wykonane z materiałów o podwyższonej odporności na akty wandalizmu. Pojazdy wyposażone będą w systemy monitoringu i klimatyzacji, o wydajności zapewniającej komfort podróżowania nawet w upalne dni z uwzględnieniem specyfiki komunikacji miejskiej tj. częstego otwierania drzwi. Tablice informacyjne dla podróżujących wykonane zostaną w wysokiej jakości technologii LED. W technologii LED zaprojektowane zostanie także oświetlenie zewnętrzne i wewnętrzne pojazdów. W pojazdach zamontowane zostaną także gniazda USB oraz zautomatyzowane defibrylatory zewnętrzne AED. Pojazdy wyposażone zostaną również w system liczenia pasażerów.
Nowe elektryczne pojazdy standardowe oraz przegubowe producent wyposażył w zaawansowane systemy bezpieczeństwa, tj. system awaryjnego autonomicznego hamowania przez pojazd przy wykryciu przeszkody oraz asystenta martwego pola, który informował i ostrzegał będzie kierowcę o obecności przeszkody w martwym polu.
- Zamówiliśmy 18 nowoczesnych autobusów i będą to pierwsze tak duże autobusy elektryczne w naszym mieście - podsumował Piotr Borawski. - Pierwsze, już gotowe, wyjechały z fabryki, jesienią dokonamy odbiorów i pewnie w październiku wyjadą na ulice naszego miasta.
fot. Piotr Wittman / www.gdansk.pl