Paulina Chełmińska
Urząd Miejski w Gdańsku
Anna Dobrowolska
Gdańskie Autobusy i Tramwaje
Data publikacji 15:00
System zintegrowanej dynamicznej informacji przesiadkowej
Gdańsk, jako pierwsze miasto w Polsce wprowadza najnowsze oprogramowanie w komunikacji miejskiej. Dzięki zintegrowanej dynamicznej informacji przesiadkowej, w pojazdach wyświetlane będą możliwości przesiadek na inne środki transportu, zarówno tramwaje, autobusy, jak i pociągi SKM oraz PKM. Dotyczyć one będą nie tylko przystanku, do którego dojeżdżają pasażerowie, ale również jego okolicy.
O szczegółach technicznych projektu, podczas konferencji prasowej, która odbyła się w poniedziałek, 3 kwietnia opowiedział Piotr Borawski, zastępca prezydenta Gdańska ds. przedsiębiorczości i ochrony klimatu, miejscy radni – Beata Dunajewska i Krystian Kłos oraz przedstawiciele ZTM i GAiT.
- Przez ostatnie kilka miesięcy pracowaliśmy nad tym systemem wspólnie z Gdańskimi Autobusami i Tramwajami oraz Zarządem Transportu Miejskiego - mówił Piotr Borawski. - Postanowiliśmy wykorzystać tę infrastrukturę, którą mamy w bardzo wielu autobusach i tramwajach po to, by poprawić informację pasażerską. Zaproponować pewnego rodzaju nowinkę, której nie ma jeszcze w komunikacji miejskiej w Polsce. System będzie informować pasażerów w czasie rzeczywistym, korzystając z mapy, dokładnie odwzorowującej przystanek, na którym jesteśmy, na jakie środki transportu można się przesiąść w ciągu najbliższych 15 minut.
Nowy system wprowadzany będzie sukcesywnie w pojazdach GAiT wyposażonych w ekrany LCD. Obecnie wyposażonych jest w nie ponad 80% tramwajów i 50% autobusów. W ciągu dwóch lat wszystkie gdańskie tramwaje będą je posiadać, gdyż wyposażane są w nie podczas prowadzonej sukcesywnie modernizacji. W ciągu najbliższych dwóch lat wzrośnie także liczba autobusów wyposażonych w ekrany. Posiadają je wszystkie nowe pojazdy, a już wkrótce flotę autobusową zasili 18 autobusów elektrycznych.
Jakich informacji dostarcza pasażerowi system zintegrowanej dynamicznej informacji przesiadkowej?
- Informacja pasażerska nie będzie podawać rozkładowego czasu jazdy, tylko miejsca, gdzie rzeczywiście znajdują się te pojazdy - dodaje Piotr Borawski. - Wiemy, że w trakcie dnia, gdy są zatory i zdarzają się też nieprzewidziane sytuacje, to mamy albo przyspieszenie, albo opóźnienia pojazdów. Pasażerowie, którzy będą jechali autobusem czy tramwajem, zbliżając się do przystanku, będą mieli w czasie rzeczywistym informacje, na jaki środek transportu mogą się przesiąść.
Na ekranach dostępne będą możliwe przesiadki w ciągu najbliższych 15 minut. Z aktualnego przystanku, do którego dojeżdżają pasażerowie, ten czas wynosić będzie powyżej 1 minuty i jest to realny czas na zmianę środka transportu. Natomiast z przystanków oddalonych do ok. 200 m, ten czas będzie wynosił powyżej 3 minut.
- Jako Gdańsk po raz kolejny jesteśmy pierwsi - mówił Krystian Kłos, Radny Miasta Gdańska w klubie Koalicji Obywatelskiej. - To nie będzie tylko i wyłącznie ułatwienie dla mieszkańców, ale też i dla turystów, którzy coraz liczniej odwiedzają nasze miasto. To jest dopiero początek i naszym celem jest, żeby 100% komunikacji miejskiej miało tego typu ekrany. Rozmawiałem z kierowcą, który od kilku tygodni testował ten system i słyszał same pozytywne opinie od mieszkańców.
- Cieszę się, że to udogodnienie obejmuje również pociągi SKM - mówiła Beata Dunajewska, Radna Miasta Gdańska, przewodnicząca klubu Wszystko Dla Gdańska. - To jest istotne novum, ponieważ pasażerowie korzystają nie tylko w ramach gdańskiej infrastruktury GAiT, ale również z pociągów SKM i PKM - dodała Radna.
Jak działa ten system?
Głównym elementem systemu są usługi pobierające dane z zewnętrznych źródeł. Codziennie aktualizowane są dane dotyczące rozkładów jazdy i lokalizacji przystanków, które następnie są przetwarzane i zapisywane w bazie. Na ich podstawie (PKM, SKM, Tristar) oraz informacji z GAiT usługa znajdująca się na serwerze komunikacyjnym udostępnia dane dla tablic.
- Tablica każdego pojazdu zbliżającego się do przystanku sprawdza w systemie aktualne odjazdy i prezentuje pasażerom rzeczywiste (dynamiczne) czasy odjazdów SKM, PKM, tramwajów i autobusów - mówił Jerzy Wiatr, wiceprezes ds. operacyjnych spółki GAiT. - System dostarcza informacje na temat wszelkich możliwych przesiadek dostępnych w okolicy, a nie tylko z przystanku docelowego. To odróżnia go od innych systemów przesiadkowych w kraju.
- Dziś pokazujemy kolejną odsłonę nowych i nowoczesnych technologii w gdańskiej komunikacji - mówił Wojciech Siółkowski, zastępca dyrektora ds. operacyjnych w ZTM. - One są już obecne u nas od 2017 roku. Zarząd Transportu Miejskiego w Gdańsku udostępnia tak zwane otwarte dane, z których korzystają programiści, tworząc różne, przydatne w podróży aplikacje. Na około 200 przystankach komunikacji miejskiej w Gdańsku są tablice systemu informacji pasażerskiej, które prezentują realne czasy odjazdu, z których pasażerowie bardzo chętnie korzystają. Te same tablice w formie wirtualnej można znaleźć na naszej stronie internetowej. Od prawie 2 lat posiadamy także mapę, na której pokazywane są aktualne pozycje pojazdów na trasach. Cieszymy się, że pojawia się to uzupełnienie w formie systemu dynamicznej informacji przesiadkowej i liczymy, że ono także spodoba się naszym pasażerom.
Jakie jeszcze inne udogodnienia dla pasażerów wprowadzane są w pojazdach GAiT?
W ramach modernizacji i napraw głównych w pojazdach montowane są rozwiązania zastosowane w najnowszych pojazdach GAiT, takie jak wewnętrzne boczne tablice wyświetlające trasę linii. Pasażer może w ten sposób śledzić w czasie rzeczywistym, na jakim przystanku pojazd się znajduje i do jakich przystanków zmierza. Pojazdy GAiT zyskują nowe funkcjonalności dzięki wprowadzaniu przez Spółkę najświeższych rozwiązań w oprogramowaniu systemu informacji pasażerskiej. Taką nową funkcjonalnością jest, przydatna pasażerom, informacja o czasie podroży od aktualnego przystanku do kolejnych przystanków na trasie. To nowe udogodnienie dla pasażerów jest obecnie sukcesywne wdrażane w pojazdach GAiT.
fot. Grzegorz Mehring/ www.gdansk.pl