Anna Dobrowolska
Gdańskie Autobusy i Tramwaje
Data publikacji 14:30
Przejazdy historyczną „stopiątką” w drugą rocznicę wycofania z ruchu liniowego ostatnich tramwajów wysokopodłogowych w Gdańsku
5 marca 2021 roku Gdańsk wycofał ze swojej floty ostatnie tramwaje wysokopodłogowe. Od tego dnia wszystkie gdańskie linie obsługiwane są wyłącznie przez tramwaje posiadające niską podłogę. Ostatnimi pojazdami wysokopodłogowymi były tramwaje Konstal 105Na. Z okazji drugiej rocznicy tego ważnego w historii naszego miasta wydarzenia na tory wyjedzie trzywagonowy Konstal 105Na, który w Gdańsku jest już pojazdem historycznym.
W niedzielę, 5 marca, trzywagonowa „stopiątka”, zwana „trzysetą” kursować będzie w godz. 14.00 – 18.00 na trasie okrężnej: Oliwa-Wrzeszcz – Zaspa. Bezpłatne przejazdy historycznym pojazdem odbywać się będą śladem dawnej okrężnej linii 16L.
Historia tej linii sięga 1978 roku, wówczas uruchomiono dwie linie okrężne, oznaczone jako 16L i 16P. Rozróżnić kierunek jazdy można było zarówno patrząc na schemat linii (16L kursowała „w lewo”, a 16P „w prawo”), jak i na kierunek wyjazdu z pętli Oliwa: 16L w lewo do Wrzeszcza, a 16P w prawo na Przymorze. Taki układ funkcjonował zaledwie dwa miesiące. Już od sierpnia 1978 roku wprowadzono istotne zmiany. Utworzono ujednoliconą linię 16, która pod jednym numerem kursowała w obie strony. Drugi kraniec wyznaczono na pętli Ogrodowa (obecnie Strzyża PKM). Linia 16 zniknęła z gdańskich ulic po kolejnych 2,5 roku, w lutym 1981 roku.
Do podróży historyczną „stopiątką” na okrągło zapraszają Gdańskie Autobusy i Tramwaje oraz Stowarzyszenie Grupa Tramwajowo-Autobusowa WPK GG.
„Stopiątki” w Gdańsku to już historia
5 marca 2021 roku Gdańsk wycofał ze swojej floty ostatnie tramwaje wysokopodłogowe. Od tego dnia wszystkie gdańskie linie obsługiwane są wyłącznie przez tramwaje posiadające niską podłogę. Gdańsk jest pierwszym polskim miastem, spośród tych w których komunikacja tramwajowa funkcjonuje nieprzerwanie, które zaoferowało pasażerom w pełni niskopodłogową flotę tramwajową.
Ostatnimi wysokopodłogowymi pojazdami w gdańskiej flocie były tramwaje Konstal 105Na, produkcji chorzowskiego Konstalu. Całkowite wycofanie z ruchu tych tramwajów możliwe było dzięki zakupowi 30 nowoczesnych tramwajów Pesa Jazz Duo.
Kultowe „stopiątki” zaczęły wozić pasażerów wiosną 1975 roku. Początkowo kursowały jako wagony pojedyncze. W miarę dostaw kolejnych wagonów łączono je w składy podwójne, a od 1985 roku w potrójne. Od 1979 roku dostarczano nowocześniejszą wersję – 105Na.
Od pierwszej dostawy 5 marca 1975 roku do Gdańska trafiły aż 272 wagony generacji 105N przeznaczone do obsługi linii pasażerskich oraz dwa gospodarcze. Ponieważ „stopiątki” woziły pasażerów przez prawie pół wieku, kiedy nastał ich kres na gdańskich liniach, uroczyście je pożegnano. Swoją służbę liniową zakończyły 4 marca 2021 roku na linii nr 8 na trasie Jelitkowo – Stogi Plaża.