Jędrzej Sieliwończyk
Urząd Miejski w Gdańsku
Data publikacji 14:46
Nowe umowy przewozowe z Gdańskimi Autobusami i Tramwajami
W piątek, 30 grudnia zostały podpisane umowy przewozowe pomiędzy Miastem Gdańsk a Gdańskimi Autobusami i Tramwajami. Są one potrzebne m.in. w związku z koniecznością zabezpieczenia finansowego dla nowych inwestycji taborowych oraz infrastrukturalnych. Umowa autobusowa została zawarta na lata 2023-2032, tramwajowa na okres 2023-2044. Szacowana wartość umów to 2.462.635.700 zł brutto w przypadku autobusów i 7.661.736.100 zł brutto w przypadku tramwajów.
- Podpisanie nowych, długoletnich umów z miejską spółką Gdańskie Autobusy i Tramwaje to gwarancja rozwoju komunikacji miejskiej w naszym mieście – podkreśla Piotr Borawski, zastępca prezydenta ds. przedsiębiorczości i ochrony klimatu. Dzięki zagwarantowaniu trwałego finansowania możemy zainwestować w nowoczesny i niskoemisyjny tabor oraz myśleć o kolejnych inwestycjach w nowe trasy tramwajowe. Dla pasażerów oznaczać to będzie rozwój i dbałość o jakość transportu miejskiego a dla kierowców i motorniczych pewność zatrudnienia w dobrym miejscu pracy – dodaje Piotr Borawski
Nowe kontrakty
Obecna umowa autobusowa kończy się w roku 2026 a tramwajowa w 2030. Spółka będzie inwestować w nowy tabor (trasa GPW, Zielony Bulwar, wymiana N8C, autobusy zeroemisyjne) oraz w infrastrukturę, tj. nową zajezdnię autobusowo-tramwajową na Ujeścisku. Na ten cel są potrzebne środki finansowe, których źródłem będą m.in. obligacje oraz zaciągnięte kredyty. Długoletni kontrakt z Gminą Miasta Gdańska to solidna gwarancja dla banków; kontrakty te dadzą spółce możliwość wynegocjowania korzystnych warunków zaciągnięcia zobowiązań.
Dotychczas Gmina Miasta Gdańska płaciła spółce miejskiej GAIT wynagrodzenie za świadczone usługi przewozowe. Miało to formę rekompensaty, czyli wypłaty środków finansowych na pokrycie kosztów świadczenia usług przewozowych. Przy wyliczaniu wielkości należnej rekompensaty uwzględniano wszystkie koszty stałe i zmienne związanie z działalnością przewozową wraz z kosztem amortyzacji.
Korzystny model finansowania
Nowością w podpisanych dziś kontraktach jest pokrycie części kosztów (amortyzacji) przez tzw. rekompensatę inwestycyjną. Rekompensata ta jest wniesiona do spółki w formie dokapitalizowania. Dla miasta jest to korzystny model finansowania, ponieważ koszty inwestycyjne mogą zostać pokryte z wydatków majątkowych, a nie z bieżących, tak jak to miało miejsce dotychczas.
- Nowe umowy oprócz zabezpieczenia rocznej pracy przewozowej na poziomie 14 980 000 wozokilometrów w trakcji tramwajowej i 15 420 000 wozokilometrów w trakcji autobusowej, dokładnie definiują kryteria jakościowe usług. Dotyczy to m.in. sposobu obsługi osób z niepełnosprawnością przez kierujących pojazdy. Inną kwestią, którą reguluje ten dokument ma być wyposażenie pojazdów w elektroniczne tablice informacyjne – mówi Sebastian Zomkowski, dyrektor ZTM. - Integralną częścią umów jest też katalog kar finansowych, które miasto może nałożyć na spółkę w przypadku wystąpienia uchybień w jakości świadczonych usług – dodaje Sebastian Zomkowski.