Przeglądarka IE 11 nie jest wspierana na witrynie. Proszę skorzystać z nowej przeglądarki Edge firmy Microsoft

Referat Prasowy Urzędu Miejskiego w Gdańsku

KMA Logo
Zdjęcie portretowe: Jędrzej Sieliwończyk

Jędrzej Sieliwończyk
Urząd Miejski w Gdańsku

Data publikacji 12:28

XI Kongres Mobilności Aktywnej

Mobilność w czasach pandemii, mikromobilność oraz kwestie związane z bezpieczeństwem i polityką parkingową - to główne tematy rozpoczynającego się XI Kongresu Mobilności Aktywnej. We wtorek 27 oraz w środę 28 września w Europejskim Centrum Solidarności odbędzie się jedno z najważniejszych środkowoeuropejskich wydarzeń poświęconych szerokim aspektom mobilności. Wydarzenie wraca po trzyletniej przerwie spowodowanej pandemią.

Już po raz jedenasty Miasto Gdańsk organizuje Kongres Mobilności Aktywnej. Jest to jedno z najważniejszych wydarzeń w Europie Środkowej, poświęconych budowaniu lepszych przestrzeni miejskich i promocji niezmotoryzowanych form transportu - platforma wymiany poglądów, doświadczeń, dobrych praktyk związanych z mobilnością. Kongres Mobilności Aktywnej to wydarzenie skierowane do przedstawicieli samorządów, instytucji rządowych, firm, szkół, organizacji pozarządowych i innych instytucji działających na polu transportu i mobilności, czy zagospodarowania przestrzeni publicznych, ale także do wszystkich interesujących się urbanistyką, transportem i mobilnością.

- Często w Gdańsku mówimy o solidarności z przyszłymi pokoleniami. Kiedy tak mówimy, myślimy o tym, że chcemy być bardziej zieloni, bardziej ekologiczni i bardziej mobilni aktywnie – dokładnie tak, jak głosi nazwa Kongresu – mówiła podczas otwarcia Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska. -  Dzisiaj stoją przed nami nowe wyzwania, które wywołała rosyjska agresja w Ukrainie. Są to różne kwestie związane z rynkiem paliw i energii. To wszystko to też będą tematy tego wydarzenia. Mam nadzieję, że gościnne miasto Gdańsk będzie sprzyjało nie tylko twórczej dyskusji, ale także szukaniu twórczych rozwiązań, które będziemy mogli w naszych miastach adaptować. Wszystko po to, żeby świat był lepszy nie tylko dla nas, ale również właśnie dla przyszłych pokoleń – podkreślała prezydent Gdańska. 

XI edycja po dwuletniej przerwie

W czasie trzyletniej przerwy spowodowanej pandemią wiele się zmieniło, zarówno w sektorze mobilności i transportu, jak również w wymiarze geopolitycznym. Obydwa te aspekty znajdą odzwierciedlenie w programie tegorocznego Kongresu. W tej odsłonie uczestniczą nie tylko samorządowcy, ale i przedstawiciele uczelni, UE, konsorcjum projektowego Parking Gets Smart, z którego współfinansowany jest kongres, stowarzyszeń i firm. Kongres oferuje szeroki wybór prelekcji oraz debaty poświęcone strefom czystego transportu oraz polityce zielonej. Tradycyjnym i wyczekiwanym punktem jest przejazd rowerowy po Gdańsku. Tym razem przejazd odbędzie się w obrębie Wyspy Sobieszewskiej i umożliwi uczestnikom zapoznanie się z niedawno zrealizowanym gdańskim odcinkiem Wiślanej Trasy Rowerowej. To świetna okazja na wymianę spostrzeżeń i doświadczeń w gronie prelegentów i uczestników, w mniej formalnym otoczeniu.

Kierunek Velo-city

Od pierwszej edycji Kongres Mobilności Aktywnej w 2010 inspiracją dla organizatorów było największe tego typu wydarzenie na świecie, czyli Światowy Kongres Rowerowy Velo-city.  Kolejnym, naturalnym krokiem jest decyzja o ubieganiu się o organizację Velo-city w Gdańsku. Półtora tygodnia temu złożono na ręce prezydenta Europejskiej Federacji Cyklistów stosowną aplikację, dzięki czemu Gdańska stara się o zorganizowanie Velo-city w 2025 roku. Kongres Velo-city jest miejscem, w którym aktywiści, naukowcy, samorządowcy, producenci rowerów oraz politycy wszystkich szczebli spotykają się, by wymieniać doświadczenia, dyskutując o rozwoju ruchu rowerowego. Od pierwszej edycji w 1980 roku impreza ta stała się flagowym wydarzeniem Europejskiej Federacji Cyklistów, goszcząc rokrocznie blisko 1500 uczestników z ponad 60 krajów. Velo-city ma wielkie znaczenie w promowaniu roweru jako zdrowego i przyjaznego dla środowiska środka transportu i rekreacji. Dużo uwagi poświęca się roli projektowania uniwersalnego, jako narzędzia przeciwdziałającego wykluczeniu najsłabszych użytkowników przestrzeni publicznych, tj. osób starszych i dzieci, a towarzyszące kongresowi targi stanowią okazję do zaprezentowania powiązanych tematycznie innowacji technologicznych.

Dwa dni pełne prezentacji i debat

Wśród tegorocznych prelegentów nie zabraknie gości z zagranicy m.in. z Holandii, Niemiec, Albanii, Kosowa, Belgii, Litwy oraz  Włoch. Pełna lista prelegentów dostępna jest na stronie kongresu. Już pierwszego dnia kongresu w audytorium ECS, z wystąpieniem zatytułowanym Jazda na rowerze sprawia, że miasta nadają się do życia, zaprezentuje się Ruben Loendersloot z Dutch Cycling Embassy.  

Tworzenie nowych połączeń: Jak operatorzy transportu publicznego mogą wspierać aktywną mobilność - na to pytanie postara się z kolei odpowiedzieć Waltraut Ritter z Knowledge Dialogue w Niemczech. Tego dnia odbędą się również debaty dotyczące polityki parkingowej i stref czystego transportu. Zaprezentowany zostanie też film promujący kandydaturę Gdańska do organizacji Velo-city 2025, a po południu odbędzie się przejazd studyjny Wiślaną Trasą Rowerową.

Wśród wielu ciekawych prelekcji, które czekają na uczestników drogiego dnia kongresu, warto zwrócić uwagę na wystąpienia Pedro Homema de Gouveia z Belgii, Kristiny Gauce, reprezentującej litewskie JSC Gauce ir Ko oraz Holendra Edwina Mermansa z Departamentu Mobilności i Infrastruktury, prowincji Barbancja Północna. W środę będzie również okazja do zapoznania się z prezentacją Grzegorza Krajewskiego, Pełnomocnika PMG ds. Pieszych. Tematem tego wystąpienia będzie miasto przyjazne pieszym jako cel. Przedmiotem środowej debaty będzie zaś polityka zielona. Uczestnikami dyskusji będą m.in. Jakub Chorodeński, Gdański Zarząd Dróg i Zieleni, Krzysztof Jałoszyński, Naczelnik Wydziału Inżynierii i Ochrony Środowiska Urzędu Miasta Sopotu, Wojciech Januszczyk, Fundacja Krajobrazy, Łukasz Pawlik, Zastępca Dyrektora Zarządu Zieleni Miejskiej w Krakowie, Maja Syska-Żelechowska – Dyrektor Wydziału Kształtowania Środowiska Urzędu Miasta Płocka. Debatę poprzedzi prezentacja Jan Mencwela, współzałożyciela stowarzyszenia Miasto jest Nasze, autora książki „Betonoza”.

W ramach kongresu odbędzie się również gala wręczenia certyfikatów "Pracodawca Przyjazny Rowerzystom”. W tym roku nagrodzonych zostanie pięć firm, laureatów ubiegłorocznej kampanii Kręć Kilometry. W kontekście rowerowych rywalizacji, warto również zwrócić uwagę na prelekcję Annarity Leserri, reprezentującej włoskie Pin Bike, która opowie o tym, jak wspierać zmiany nawyków transportowych i jazdy rowerem poprzez grywalizację i nagradzanie. W tej części kongresu wystąpią też Piotr Kuropatwiński z Polskiej Unii Mobilności Aktywnej oraz Krystian Mowiński z Biura Rozwoju Gdańska.