Cyprian Maciejewski
InnoBaltica Sp. z o.o.
Data publikacji 10:00
Żyj w obiegu – nowa kampania edukacyjna, nowy priorytet Gdańska
Gdańsk wraz z rosnącymi wyzwaniami ekologicznymi stawia na rozwój działań kształtujących i umożliwiających świadome, odpowiedzialne postawy mieszkańców. Priorytetem jest nabywanie kompetencji i rozwiązania wpisujące się w gospodarkę obiegu zamkniętego (GOZ). Dlatego rozpoczyna się długofalowa kampania „Żyj w obiegu”, która docelowo ma budować możliwie zaawansowane umiejętności społeczne w tym zakresie.
- W ostatnich latach nasza edukacja skoncentrowana była na zmieniającym się systemie gospodarki odpadami, czyli tzw. segregacji na pięć pojemników. Nasze obserwacje, ale i badania, którymi dysponujemy, wskazują, że wiedza o głównych zasadach rozdzielania odpadów na te 5 frakcji jest już w Gdańsku powszechna. Oczywiście, należy dalej edukować w tym zakresie zarówno dzieci, jak i dorosłych. Niemniej, zależy nam, aby Gdańsk stopniowo przechodził na wyższy poziom i uczył się nawyków oraz działania w zgodzie z gospodarką obiegu zamkniętego – wyjaśnia Piotr Kryszewski, Zastępca Prezydenta Gdańska ds. usług komunalnych. – Chcemy tworzyć w naszym mieście swego rodzaju kulturę współdzielenia i jak najlepszego wykorzystania zasobów. Nie tylko produktów czy odpadów, ale też np. wody, energii, zasobów naturalnych. Wszystko po to, by ograniczać wpływ na środowisko w skali metropolii, jak i globalnej, bo przecież cały nowoczesny świat obrał właśnie kurs na obieg zamknięty i zrównoważony rozwój – dodaje.
Cyrkularne priorytety
GOZ lub inaczej circular economy to de facto jeden z filarów wielkiego planu Unii Europejskiej pod nazwą Europejski Zielony Ład. Priorytetowe łańcuchy wartości w koncepcji GOZ ustalone przez Komisję Europejską to:
- elektronika i technologie informacyjno-komunikacyjne (ICT),
- opakowania,
- tworzywa sztuczne,
- tekstylia,
- konstrukcje i budynki,
- żywność, woda i składniki odżywcze,
- biomasa i bioprodukty,
- baterie i pojazdy.
Różne formy edukacji
- Nasza kampania, która będzie miała wiele odsłon i wątków ma przekonywać i motywować do preferowania produktów i usług wielokrotnego użytku. Chcemy, by ten projekt przyczynił się do odrodzenia w Gdańsku kultury naprawiania i współdzielenia oraz do zwiększenia zainteresowania nabywaniem i korzystaniem z przedmiotów używanych. Ma uczyć racjonalnego wykorzystywania zasobów naturalnych, a tym samym do minimalizacji wytwarzania odpadów. Jest to również przygotowywanie i zachęcanie mieszkańców do regularnego korzystania z „cyrkularnych” rozwiązań, które sukcesywnie wdrażamy, takich jak Gdańskie Sorterownie, mapy gdańskich rzemieślników czy mocno rozbudowywana sieć czerwonych pojemników na elektroodpady – zapewnia Olga Goitowska, dyrektor Wydziału Gospodarki Komunalnej. Jak zapowiada - kampania, która jednocześnie pokazuje Czyste Miasto Gdańsk w nowej odsłonie wizualnej, potrwa końca 2023 roku.