Przeglądarka IE 11 nie jest wspierana na witrynie. Proszę skorzystać z nowej przeglądarki Edge firmy Microsoft

Referat Prasowy Urzędu Miejskiego w Gdańsku

Żyj w obiegu - baner.

Cyprian Maciejewski
InnoBaltica Sp. z o.o.

Data publikacji 12:00

Żyj w obiegu – nowa kampania edukacyjna, nowy priorytet Gdańska

Gdańsk wraz z rosnącymi wyzwaniami ekologicznymi stawia na rozwój działań kształtujących i umożliwiających świadome, odpowiedzialne postawy mieszkańców. Priorytetem jest nabywanie kompetencji i rozwiązania wpisujące się w gospodarkę obiegu zamkniętego (GOZ). Dlatego rozpoczyna się długofalowa kampania „Żyj w obiegu”, która docelowo ma budować możliwie zaawansowane umiejętności społeczne w tym zakresie.

- W ostatnich latach nasza edukacja skoncentrowana była na zmieniającym się systemie gospodarki odpadami, czyli tzw. segregacji na pięć pojemników. Nasze obserwacje, ale i  badania, którymi dysponujemy, wskazują, że wiedza o głównych zasadach rozdzielania odpadów na te 5 frakcji jest już w Gdańsku powszechna. Oczywiście, należy dalej edukować w tym zakresie zarówno dzieci, jak i dorosłych. Niemniej, zależy nam, aby Gdańsk stopniowo przechodził na wyższy poziom i uczył się nawyków oraz działania w zgodzie z gospodarką obiegu zamkniętego – wyjaśnia Piotr Kryszewski, Zastępca Prezydenta Gdańska ds. usług komunalnych. – Chcemy tworzyć w naszym mieście swego rodzaju kulturę współdzielenia i jak najlepszego wykorzystania zasobów. Nie tylko produktów czy odpadów, ale też np. wody, energii, zasobów naturalnych. Wszystko po to, by ograniczać wpływ na środowisko w skali metropolii, jak i globalnej, bo przecież cały nowoczesny świat obrał właśnie kurs na obieg zamknięty i zrównoważony rozwój – dodaje.

Cyrkularne priorytety

GOZ lub inaczej circular economy to de facto jeden z filarów wielkiego planu Unii Europejskiej pod nazwą Europejski Zielony Ład. Priorytetowe łańcuchy wartości w koncepcji GOZ ustalone przez Komisję Europejską to:

  • elektronika i technologie informacyjno-komunikacyjne (ICT),
  • opakowania,
  • tworzywa sztuczne,
  • tekstylia,
  • konstrukcje i budynki,
  • żywność, woda i składniki odżywcze,
  • biomasa i bioprodukty,
  • baterie i pojazdy.

Różne formy edukacji

- Nasza kampania, która będzie miała wiele odsłon i wątków ma przekonywać i motywować do preferowania produktów i usług wielokrotnego użytku. Chcemy, by ten projekt przyczynił się do odrodzenia w Gdańsku kultury naprawiania i współdzielenia oraz do zwiększenia zainteresowania nabywaniem i korzystaniem z przedmiotów używanych. Ma uczyć racjonalnego wykorzystywania zasobów naturalnych, a tym samym do minimalizacji wytwarzania odpadów. Jest to również przygotowywanie i zachęcanie mieszkańców do regularnego korzystania z „cyrkularnych” rozwiązań, które sukcesywnie wdrażamy, takich jak Gdańskie Sorterownie, mapy gdańskich rzemieślników czy mocno rozbudowywana sieć czerwonych pojemników na elektroodpady – zapewnia Olga Goitowska, dyrektor Wydziału Gospodarki Komunalnej. Jak zapowiada - kampania, która jednocześnie pokazuje Czyste Miasto Gdańsk w nowej odsłonie wizualnej, potrwa końca 2023 roku.