Przeglądarka IE 11 nie jest wspierana na witrynie. Proszę skorzystać z nowej przeglądarki Edge firmy Microsoft

Referat Prasowy Urzędu Miejskiego w Gdańsku

gdansk ratusz glownego miasta carillon fot dariusz kula mat muzeum gdansk 3

Alicja Bittner
Muzeum Gdańska

Data publikacji 14:30

Premiery utworów carillonowych

W niedzielę, 4 września w Gdańsku, carillonowej stolicy Polski, będą miały miejsce prawykonania dwóch utworów na carillon autorstwa polskich kompozytorów współczesnych. Repertuar carillonowy poszerzy się o dzieła Hanny Kulenty i Dariusza Przybylskiego.

Utwór „Wizje” Dariusz Przybylski skomponował na carillon Ratusza Głównego Miasta i z jego wieży zabrzmi o godz. 12:00. Premierowa kompozycja Hanny Kulenty „Cristal en Cristal” („Kryształ w krysztale”) napisana została z myślą o instrumencie na wieży kościoła św. Katarzyny, a jej prawykonanie rozpocznie się o godz. 15:00. Zagra je Monika Kaźmierczak, piastująca funkcję miejskiej carillonistki Gdańska.

Oba utwory zostały zamówione przez miasto Gdańsk i Muzeum Gdańska: „Wizje” Dariusza Przybylskiego z okazji 425 lat istnienia Biblioteki Gdańskiej, zaś „Cristal en Cristal” Hanny Kulenty z przesłaniem pokoju dla Ukrainy.

Pół godziny przed każdym z koncertów odbędzie się rozmowa z kompozytorem i carillonistką oraz zaproszonymi gośćmi. Na spotkanie z Dariuszem Przybylskim zapraszamy od 11.30 na przedproże Dworu Artusa w Gdańsku, zaś od 14.30 do ogrodu koło kościoła św. Katarzyny na rozmowę z Hanną Kulenty.

Partnerem wydarzenia jest spółka wodociągowa GIWK.

Carillonowa muzyka w Gdańsku wpisana jest na Krajową Listę Niematerialnego Dziedzictwa Kulturowego.

Dariusz Przybylski

Kompozytor, organista, pedagog. Absolwent Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie; studiował również w Hochschule für Musik w Kolonii, Hochschule für Musik w Karlsruhe oraz w Hochschule für Musik und Darstellende Kunst we Frankfurcie nad Menem pod kierunkiem Ensemble Modern. Laureat konkursów organowych i kompozytorskich. Autor kompozycji kameralnych, koncertów solowych, utworów symfonicznych, oper. Pisał na zamówienie m.in. Deutsche Oper Berlin, Ensemble Modern, Warszawskiej Opery Kameralnej, Stowarzyszenia im. Ludwiga van Beethovena, Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia, Narodowego Forum Muzyki, Filharmonii Poznańskiej. Działalność kompozytorską łączy z wykonawczą, koncertując w kraju i za granica. Szczególne miejsce w jego repertuarze zajmuje muzyka nowa oraz liczne prawykonania. Jest aktywny również na polu fonograficznym; za solowy album „Already It Is Dusk” nagrany na organach Hammonda otrzymał statuetkę Fryderyka. Od 2008 roku wykłada w macierzystej uczelni. Wykłady gościnne prowadził w Nowym Jorku, Hamburgu, Stambule, Rzymie, Moskwie; prowadził także klasę kompozycji w Keimyung University w Daegu w Korei Południowej.

Hanna Kulenty

Kompozytorka i pedagog o międzynarodowej renomie. Studiowała w Akademii Muzycznej w Warszawie u Włodzimierza Kotońskiego oraz w Królewskim Konserwatorium w Hadze u Louisa Andriessena. Warsztat muzyczny doskonaliła m.in. na Międzynarodowych Letnich Kursach Muzyki Nowej w Darmstadcie. Laureatka wielu nagród i wyróżnień, w tym I lokaty na Międzynarodowej Trybunie Kompozytorów UNESCO za „Koncert na trąbkę i orkiestrę symfoniczną”. Swoją twórczość określa jako „muzykę surrealistyczną”. W jej kompozycjach kulminowanie i rozładowywanie napięcia pełnią kluczowe role formotwórcze, zaś emocjonalny wyraz osiągany jest poprzez nawarstwianie planów harmonicznych i wątków energetycznych, co nazywane jest „polifonią łuków” i „polifonią wymiarów czasu”. Kompozytorka gościnnie wykładała w Missouri State University w Springfield czy Escuela Superior de Música de Cataluña w Barcelonie. Prowadziła kursy kompozytorskie m.in. w Apeldoorn, Radziejowicach, Monachium, Amsterdamie, Kalifornii. Od 2015 roku wykłada w Akademii Muzycznej w Bydgoszczy. Jurorka konkursów muzycznych. Mieszka w Warszawie i w Arnhem.

Monika Kaźmierczak

Absolwentka gdańskiej Akademii Muzycznej oraz Niderlandzkiej Szkoły Carillonowej w Amersfoort. Stypendystka miasta Gdańska i rządu niderlandzkiego. Naukę gry na carillonie rozpoczęła w 2000 roku podczas kursów u Gerta Oldenbeuvinga organizowanych przez Muzeum Historyczne Miasta Gdańska. Uczestniczyła w kursach mistrzowskich w Belgii prowadzonych przez Geerta D’hollandera. Od 2001 roku gra na gdańskich carillonach, a od 2018 roku nominalnie piastuje funkcję carillonistki miejskiej. Jest laureatką międzynarodowych konkursów gry na carillonie. Aktywnie koncertuje w Polsce

i na świecie. Prezeska Polskiego Stowarzyszenia Carillonowego w latach 2011–2015 oraz kierowniczka Chóru Mieszczan Gdańskich w latach 2006–2017. Obecnie jest adiunktem Akademii Muzycznej w Gdańsku. Organizatorka m.in. kilku edycji Muzycznego Święta Miasta, Letnich Koncertów Carillonowych i Gdańskiego Festiwalu Carillonowego. W 2021 roku zarejestrowała nominowany do statuetki Fryderyka album „Contemporary Carillon” (Anaklasis). Uhonorowana Nagrodą Miasta Gdańska w Dziedzinie Kultury „Splendor Gedanensis” za rok 2020 oraz odznaką „Zasłużony dla Kultury Polskiej”.