Justyna Majzel-Zacha
Gdańska Galeria Miejska
Data publikacji 14:00
Cherish – prace Doroty Walentynowicz w 4G
Od piątku, 1 lipca w Gdańskiej Galerii Güntera Grassa przy ul. Szerokiej 37 będzie można oglądać wystawę Doroty Walentynowicz pt. Cherish. To prezentacja wyboru prac artystki: obiektów, zdjęć, instalacji i dokumentacji, rozpięta na siatce znaczeń opisującej relacje kobiet z fotografią i aparatem fotograficznym. Wernisaż wystawy zaplanowano na godz. 18.00.
Zgodnie z transwersalną (z łac. poprzeczną) praktyką artystka przemieszcza się swobodnie pośród dyscyplin, mediów, epok oraz pojęć, pomiędzy tym co prywatne i publiczne, materialne i pojęciowe, pomiędzy troską i opresją. Walentynowicz eksperymentuje z mechaniką obrazów antropomorfizując aparaty fotograficzne, by jednocześnie wyjść poza antropocentryczną perspektywę samego fotografowania. Używa algorytmów cyfrowych, analizując potencjalną nieskończoność strumienia obrazów w sieci internetowej, by za chwilę powrócić do ceramicznych rzeźb sugestywnie nawiązujących do tego co pierwotne i cielesne.
Punktem wyjścia (a właściwie jednym z wielu) jest tu historia amerykańskiej firmy Kodak, produkującej sprzęt fotograficzny, która od początku działalności kierowała swoją ofertę do kobiet. Wytwarzane od 1888 roku klisze w rolkach i łatwe w obsłudze kamery reklamowane były jako narzędzia służące przede wszystkim do utrwalania rodzinnych wspomnień. W ten sposób kobiety stały się domowymi dokumentalistkami i archiwistkami (oprócz tradycyjnie przypisanych im ról) zyskując możliwość fotograficznego zapisu własnej historii, a zarazem włączając się w kulturę opartą na masowej konsumpcji ze wszystkimi konsekwencjami tych procesów.
Dziś powszechna możliwość robienia zdjęć telefonami komórkowymi, a przede wszystkim dostęp do narzędzi ich upubliczniania zmieniły radykalnie naszą rzeczywistość. Następstwami tych przemian są cyberaktywizm i hashtagowe rewolucje, których kobiety są inicjatorkami i czynnymi uczestniczkami, ale też wirtualna przemoc i dezinformacja.
Tytułowe Cherish oznacza w języku angielskim troskę, dbanie o coś lub o kogoś, a także umiłowanie czegoś. Jednocześnie jest to nazwa najnowszego produktu firmy Kodak – zestawu monitorującego zachowanie niemowląt w czasie rzeczywistym, nazywanego też elektroniczną nianią. U Walentynowicz tytuł Cherish odczytywać można wielopoziomowo: jako zadanie tradycyjne przypisane kobietom, ale też postulaty współczesnych ruchów post feministycznych oparte na etyce troski czy, w innej perspektywie, jako ukryte narzędzie kontroli i ograniczania.
O artystce
Obszar zainteresowań artystycznych i teoretycznych Doroty Walentynowicz dotyczy fotografii, instalacji i performansu. Prace artystki charakteryzują się ciągłym procesem dialektycznego sprzężenia zwrotnego między technologią a naturą, teorią a praktyką, logiką a intuicyjnym poznaniem. Znaczna część jej obecnej działalności związana jest z praktykami kolektywnymi, których celem jest wypracowanie horyzontalnych i heterarchicznych metod funkcjonowania w ramach istniejących modeli produkcji artystycznej.
Dorota Walentynowicz jest absolwentka Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu (fotografia) i Królewskiej Akademii Sztuki w Hadze. Jej instalacje i fotografie wystawiane były między innymi w Muzeum Folkwang w Essen, w Państwowej Galerii Sztuki w Sopocie, na Biennale sztuki WRO we Wrocławiu, na festiwalu Transmediale w Berlinie, w Instytucie Mediów V2 w Rotterdamie, w Kunstlerhaus w Wiedniu, w Austriackim Forum Kultury w Warszawie, w Centrum Sztuki Współczesnej Łaźnia w Gdańsku, w Muzeum Fotografii w Amsterdamie, w Fundacji Stroom w Hadze, w Galerii Bunkier Sztuki w Krakowie, w Gdańskiej Galerii Miejskiej, w Galerii Lisy Ruyter w Wiedniu oraz w Kunstverein w Salzburgu.
Dorota Walentynowicz "Cherich"
- Wernisaż: 1.07.2022, godz. 18.00-21.00
- Daty: 1.07-4.09.2022
- Miejsce: 4G, ul. Szeroka 37
- Artystka: Dorota Walentynowicz
- Kuratorki wystawy: Anna Ciabach, Maria Sasin
- Identyfikacja graficzna: Julia Porańska
- Godziny otwarcia: wt-ndz, godz. 12.00-19.00
- Wstęp biletowany (W czwartki oraz w dni otwarć wystaw wstęp do wszystkich galerii jest bezpłatny).