Agnieszka Michajłow
Port Lotniczy Gdańsk
Marta Formella
Urząd Miejski w Gdańsku
Data publikacji 09:03
Nowy pirs zachodni Terminalu Pasażerskiego T2 Portu Lotniczego Gdańsk
Zakończyła się trwająca od 2019 roku rozbudowa terminalu na gdańskim lotnisku. Dzięki nowej przestrzeni, zwiększy się komfort obsługi podróżnych. Nowa część terminalu zostanie oddana do użytku pasażerów we wtorek, 28 czerwca 2022.
Uroczyste otwarcie pirsu zachodniego Terminalu T2 Portu Lotniczego Gdańsk odbyło się w czwartek, 23 czerwca. W wydarzeniu wziął udział m.in. patron lotniska Lech Wałęsa, a także Mieczysław Struk, marszałek województwa pomorskiego, prezydenci Gdańska, Sopotu i Gdyni, politycy, miejscy radni oraz goście z branży lotniczej i partnerzy biznesowi lotniska.
- Wielka budowa i wielkie zmiany, które dokonały się przede wszystkim są w ostatnim dwudziestoleciu. Należy się z tego cieszyć i należy dalej to czynić. Nasze pokolenie ma to wielkie szczęście, że wspólnymi siłami usunęliśmy wiele podziałów, granic i barier. Usunęliśmy je po to, by coś mądrego zbudować. Tylko jak tu budować, kiedy są takie różnice rozwoju państw? Kiedy są takie krzywdy wyrządzone sobie między państwami w tamtym okresie? Zapewne państwo też wiecie, że świat był zawsze bardzo podzielony - mówił prezydent Lech Wałęsa, omawiając następnie aktualną sytuację w Rosji i w Ukrainie oraz dzieląc się swoimi przemyślenami dotyczącymi pomysłów na likwidację międzynarodowych barier.
- Z dumą i radością uczestniczymy w tym niezwykle ważnym przedsięwzięciu, o którym marzyliśmy przed laty. Pamiętamy rozbudowę terminala, pasa startowego, drogi kołowania i systemu ILS. Przez lata regularnie podnoszony był standard tego portu lotniczego i obecnie to najnowocześniejsze lotnisko w Polsce. Chciałbym podziękować wszystkim, którzy uczestniczyli w tym przedsięwzięciu. Niech mieszkańcy Pomorza, ale też i całej Polski będą dumni, że w Gdańsku jest tak nowoczesne lotnisko, z którego możemy lecieć dalej i wyżej – mówił Mieczysław Struk, marszałek województwa pomorskiego.
Nowej inwestycji gratulowała także prezydent Aleksandra Dulkiewicz.
- Jesteśmy na lotnisku imienia Lecha Wałęsy, a gdyby nie pan prezydent to nie mielibyśmy tej wolności, żeby podróżować po świecie. Nie będziemy ustawać, będziemy lecieć dalej, ale to wszystko bez dobrego imienia naszego miasta, województwa pomorskiego, ale też dobrego imienia Polski i dobrej współpracy nie będzie możliwe. Dokładnie 10 lat temu i 1 dzień, 22 czerwca 2012 roku, na naszym bursztynowym stadionie odbywał się ćwierćfinał UEFA Euro 2012. To był wielki impuls rozwojowy także dla naszego lotniska. Nie zapominajmy, że współgospodarzem Euro 2012 była Ukraina. Bądźmy solidarni z Ukrainą i bądźmy też wdzięczni Lechowi Wałęsie i innym dobrym ludziom, że przed laty zawalczyli o naszą wolność – mówiła Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska.
O przewrotności pandemii mówił prezes Portu Lotniczego Gdańsk.
- 2,5 roku temu przyszła do nas pandemia. Pracuję na tym lotnisku wiele lat i przeżyłem wiele wydarzeń i kataklizmów utrudniających lub zamykających ruch lotniczy, ale tego co przyniósł branży lotniczej COVID-19 nie mogłem sobie nawet wyobrazić. Można wymieniać wiele złego, co przyniosła pandemia. Ale szukając pozytywnych stron, ta pandemia zostawiła nam ten pirs. Podjęliśmy śmiałą decyzję i zrealizowaliśmy inwestycję, mimo kryzysu w lotnictwie i strat, które ponosiły firmy w naszej branży. Dzisiaj ruch lotniczy wraca do nas bardzo dynamicznie. Za chwilę wszyscy nasi pasażerowie zobaczą nowy pirs i będą mogli z niego skorzystać. Oddajemy pasażerom komfortową przestrzeń, dzięki której ich obsługa będzie szybsza, sprawniejsza i prowadzona w doskonałych warunkach. - mówił Tomasz Kloskowski prezes Portu Lotniczego Gdańsk im. Lecha Wałęsy.
Dzięki pirsowi Port Lotniczy Gdańsk zyskuje prawie 16 tysięcy metrów kwadratowych nowej powierzchni (dotychczas było około 45 tys. m kw.). Będą w nim obsługiwani podróżni z krajów strefy Schengen jak i spoza niej. Na parterze pirsu jest część przylotowa, a na piętrze strefa odlotów. Specyfiką działania i zarządzania nowego obiektu będzie możliwość dostosowania punktów wyjść do samolotów do bieżących potrzeb, poprzez zwiększanie lub zmniejszanie odpowiednio strefy obsługi Schengen i non-Schengen.
Zwiększona została z 20 do 30 liczba gate’ów odlotowych. Jest więcej punktów odprawy paszportowej w części odlotowej (wzrost z 6 do 8) i przylotowej (z 8 do 12). Jest większa hala odbioru bagażu i bagażownię przylotową. W nowym pirsie są dwa nowe bus gate’y, przez które pasażerowie będą przechodzić bezpośrednio z terminalu do autobusów, a następnie jechać do samolotów. Przy nowym pirsie są 4 nowe rękawy dla samolotów i jest ich już w sumie 9.
Umowa na realizację nowego pirsu terminalu pasażerskiego w Porcie Lotniczym Gdańsk została podpisana 15 października 2019. Budowa rozpoczęła się pod koniec 2019. Zrealizowała ją Korporacja Budowlana DORACO za ponad 255 milionów złotych netto. Inwestycja została sfinansowana z obligacji, które wyemitował Port Lotniczy przy współpracy z Bankiem Pekao S.A. oraz ze środków własnych.
W trakcie budowy pirsu użyto 11 500 metrów sześciennych betonu. To tyle, ile wystarczyłoby na wylanie fundamentów 320 domów jednorodzinnych, każdy o powierzchni 120 metrów kwadratowych. Przy realizacji wykorzystano aż 9 300 metrów kwadratowych szkła, także na szklane obudowy zewnętrznych ścian i pasma szklane świetlików w dachu szedowym. Ponadto użyto 1 100 ton stali zbrojeniowej.
Pirs zachodni terminalu pasażerskiego został zaprojektowany przez biuro PIG Architekci, które od koncepcji, a potem przez cały okres trwania budowy, prowadziło bezpośredni nadzór autorski nad inwestycją. Założeniem architektonicznym było kontynuowanie rozwiązań przestrzenno-funkcjonalnych, układu konstrukcyjnego i kompozycji fasad zewnętrznych istniejącego terminalu. Najbardziej charakterystycznym elementem nowego pirsu jest dach. Jego forma, poprzez powtarzalny układ świetlików, nawiązuje do zadaszenia bryły głównej terminalu, bardzo charakterystycznego elementu gdańskiego lotniska. Jest to także odniesienie do istotnej dla tożsamości Gdańska architektury przemysłowej i portowej.
Historia budowy terminali pasażerskich na gdańskim lotnisku sięga 1997 roku, wówczas powstał terminal T1. W 2012 została wybudowana największa część nowego terminalu T2, co wiązało się z rozgrywanymi wówczas w Polsce i Ukrainie Mistrzostwami Europy w Piłce Nożnej Euro 2012. W 2015 roku rozbudowano na gdańskim lotnisku terminal T2 o część przylotową, a obecnie (2022) o nowy pirs, stanowiący przedłużenie terminalu T2 w kierunku zachodnim.