Anna Dobrowolska
Gdańskie Autobusy i Tramwaje
Data publikacji 10:00
Przetarg na autobusy elektryczne dla Gdańska rozstrzygnięty
Rozstrzygnięty został przetarg na dostawę 18 autobusów miejskich zasilanych energią elektryczną. Dziesięć autobusów standardowych i osiem przegubowych do floty Gdańskich Autobusów i Tramwajów dołączy już w przyszłym roku. Będą to autobusy MAN Lion’s City E.
- Do gdańskiej floty dołączą pojazdy, które należą do czołówki najnowocześniejszych autobusów elektrycznych na świecie. Ten fakt niezmiernie cieszy, i mamy nadzieję, że tę jakość dostrzegą i docenią gdańszczanie, podczas swoich codziennych ekologicznych podróży po naszym mieście – mówi prezes Gdańskich Autobusów i Tramwajów, Maciej Lisicki.
- Poprzeczka w zakresie naszych oczekiwań dotyczących pojazdów - zarówno ich parametrów, jak i jakości została postawiona bardzo wysoko. I są tego efekty – dodaje wiceprezes GAiT ds. operacyjnych, Jerzy Wiatr. - Tylko najlepsze firmy były w stanie spełnić nasze wymagania. Otrzymaliśmy oferty od przedstawicieli czołowych marek, takich jak: MAN, Mercedes Benz, Solaris. Wygrała najlepsza oferta – mówi wiceprezes GAiT.
Jakość i zasięg
Na podstawie kryteriów oceny, takich jak cena oraz parametry techniczne wygrała oferta MAN Truck & Bus Polska sp. z o.o. - Kluczowe są dla nas walory operacyjne, takie jak zasięg i pojemność baterii, komfort podróży naszych pasażerów oraz trwałość, a więc konstrukcja pojazdu i materiały do niej użyte - wyjaśnia wiceprezes GAiT. – Autobusy MAN charakteryzują się wysokim zasięgiem i co istotne, jednocześnie dużą pojemnością baterii. Dzięki temu pojazdy obsługiwać będą gdańskie linie bez konieczności ładowania ich na terenie miasta, czyli podczas realizacji kursów. Ładowane będą na terenie zajezdni.
Zasięg autobusu elektrycznego standardowego zaoferowanego przez MAN wynosi 401 km, natomiast zasięg autobusu przegubowego - 340 km.
Komfortowe i bezpieczne
Zgodnie ze standardami obowiązującymi w gdańskiej komunikacji miejskiej, nowe pojazdy, podobnie jak te już posiadane przez GAiT, przystosowane będą do potrzeb osób niepełnosprawnych i osób podróżujących z wózkami dziecięcymi. I tak, w autobusach znajdować będzie się wydzielona oznaczona strefa do bezpiecznego przewozu osoby poruszającej się na wózku inwalidzkim i wózka dziecięcego oraz platforma umożliwiająca wjazd wózka. W trosce o potrzeby osób o ograniczonej możliwości poruszania się oraz osób niewidomych i niedowidzących – wszystkie kolumny i poręcze wykonane będą w kolorze żółtym, a przyciski opisane w alfabecie Braille`a. W pojazdach znajdować będą się także pasy do bezpiecznego przewozu rowerów.
Do dyspozycji pasażerów będą wygodne ergonomiczne fotele, wykonane z materiałów o podwyższonej odporności na akty wandalizmu. Pojazdy wyposażone będą w systemy monitoringu i klimatyzacji, o wydajności zapewniającej komfort podróżowania nawet w upalne dni z uwzględnieniem specyfiki komunikacji miejskiej tj. częstego otwierania drzwi. Tablice informacyjne dla podróżujących wykonane będą w wysokiej jakości technologii LED. W technologii LED będzie także oświetlenie zewnętrzne i wewnętrzne pojazdów. W pojazdach zamontowane zostaną także gniazda USB oraz zautomatyzowane defibrylatory zewnętrzne AED. Pojazdy wyposażone zostaną również w system liczenia pasażerów.
Pierwsze elektryczne autobusy jeszcze w tym roku
18 autobusów elektrycznych, w tym 10 standardowych i 8 przegubowych, do gdańskiej floty dołączy już w przyszłym roku. Dostarczy je wyłoniona w przetargu firma MAN Truck & Bus Polska sp. z o.o. Na realizację zamówienia, czyli dostawę 18 autobusów elektrycznych wykonawca będzie miał 14 miesięcy od dnia podpisania umowy. Wartość całego zamówienia, czyli 18 autobusów, to 61 782 900 zł brutto.
A jeszcze w tym roku do Gdańska dotrą trzy autobusy elektryczne typu mini Karsan Jest Electric, które obsługiwać będą obszar Starego i Głównego Miasta. Wraz z nowymi autobusami dostarczone zostaną trzy ładowarki elektryczne do zasilania w prąd akumulatorów trakcyjnych. Pojazdy ładowane będą na terenie zajezdni autobusowej.
Nowe elektryczne pojazdy, zarówno autobusy typu mini, jak i autobusy standardowe oraz przegubowe, które dołączą do floty GAiT, wyposażone będą w zaawansowane systemy bezpieczeństwa, tj. system awaryjnego autonomicznego hamowania przez pojazd przy wykryciu przeszkody oraz asystenta martwego pola, który informował i ostrzegał będzie kierowcę o obecności przeszkody w martwym polu.
- Bezemisyjny transport to bezdyskusyjnie ważny element wysokiej jakości życia w mieście i trend, do którego zmierza dziś cały świat. Elektryczne autobusy miejskie, oznaczają redukcję hałasu i CO2 w mieście, a w przyszłości także jego redukcję w skali globalnej, gdy bezemisyjne będą także źródła pozyskiwania energii. Co istotne, obecnie ponad połowa pasażerów przemieszcza się po Gdańsku korzystając z tramwajów, czyli pojazdów zeroemisyjnych – mówi zastępca prezydent Gdańska ds. przedsiębiorczości i ochrony klimatu, Piotr Borawski.
Przetarg na stację ładowania ogłoszony
Gdańskie Autobusy ogłosiły właśnie przetarg na stację ładowania pojazdów elektrycznych o dużej mocy, która zlokalizowana będzie na zajezdni autobusowej. Stacja posiadać będzie 18 punktów ładowania. Liczba punktów do ładowania będzie sukcesywnie zwiększana według potrzeb. System zarządzania stacją ładowania zintegrowany będzie z systemami informatycznymi GAiT – ładowanie i przygotowanie pojazdu do ruchu będzie skorelowane z godziną jego wyjazdu z zajezdni.
Pojazdy podczas nocnego ładowania będą prekondycjonowane. Oznacza to, że już momencie wyjazdu pojazdów z zajezdni na trasy docelowa będzie temperatura panująca w przestrzeni pasażerskiej w zależności od warunków atmosferycznych. - Dodatkowo, zastosowane przez nas ładowarki o mocy 150 kWh dadzą możliwość doładowania pojazdów także w ciągu dnia, co jeszcze znacząco zwiększy ich możliwości operacyjne, jeżeli zajdzie taka potrzeba – dodaje wiceprezes Wiatr.
- Ładowanie pojazdów na terenie zajezdni - rozwiązanie, które Gdańsk na taką skalę realizować będzie jako pierwsze duże miasto w Polsce - to aktualnie zauważalny już trend w Europie. A plusów tego rozwiązania jest wiele – mówi wiceprezes GAiT Jerzy Wiatr. - Między innymi, nie ma potrzeby budowania kosztownej infrastruktury na terenie miasta, która wraz z bardzo szybkim rozwojem technologii, prawdopodobnie w nieodległej przyszłości straci rację bytu, biorąc pod uwagę wyraźnie rosnące zasięgi pojazdów. Ponadto, co istotne pojazdy ładowane w zajezdni mogą obsługiwać dowolne linie, mieszczące się w użytecznym zasięgu pojazdu, bo ich trasa nie jest warunkowana lokalizacją infrastruktury doładowującej. Nie ma więc konieczności dopasowania rozkładów jazdy do wymogów ładowania. Dodatkowo ładowanie pojazdów w zajezdni, a więc brak konieczności ładowania pojazdów na mieście, nie powoduje także problemów w przypadku zmiany trasy pojazdów i braku możliwości dojechania do miejsca ładowania. Przyjęty przez nas system ładowania daje także możliwość skorzystania z tańszej, nocnej taryfy na prąd – zaznacza wiceprezes GAiT.
Spółka Gdańskie Autobusy i Tramwaje aplikuje o dofinansowanie przedsięwzięcia budowy stacji ładowania w formie dotacji z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
Oferty w postępowaniu przetargowym składać można do 21 czerwca 2022 roku.