Joanna Bieganowska
Urząd Miejski w Gdańsku
Data publikacji 12:30
Velo City – Gdańsk rozpoczyna starania o organizację wydarzenia
Gdańsk, jako pierwszy polski samorząd będzie się ubiegał o organizację międzynarodowej konferencji Velo City w 2025 roku lub w latach późniejszych. Radni Miasta, na czwartkowej sesji, podjęli uchwałę w tej sprawie.
W czwartek odbyła się także konferencja prasowa, podczas której Piotr Grzelak, zastępca prezydenta ds. zrównoważonego rozwoju oraz Radni Miasta Gdańska przedstawili plany dotyczące ubiegania się o organizację tej konferencji.
Velo City to coroczne flagowe wydarzenie Europejskiej Federacji Cyklistów (ECF). Organizowane jest wspólnie z wybranymi miastami - gospodarzami, co roku w innym mieście. Jest to największe na świecie forum wymiany doświadczeń w zakresie planowania komunikacji rowerowej. Odbywa się od 1980 roku, w miastach, które mogą pochwalić się ponadprzeciętnymi rozwiązaniami wspierającymi ruch rowerowy. Konferencja porusza różne aspekty tematyki rowerowej, zarówno w sferze transportu, jak i turystyki.
- Dzięki decyzji radnych Gdańsk stanie się oficjalnie kandydatem do organizatora konferencji rowerowej Velo City 2025, ale też być może 2026. Ta konferencja to największa platforma wymiany doświadczeń w zakresie komunikacji rowerowej na świecie. Zazwyczaj bierze w niej udział około 60 krajów, które wymieniają się doświadczeniami. Podczas tej konferencji pokazywane są także najnowsze trendy w rozwoju tej gałęzi transportu - powiedział Piotr Grzelak, zastępca prezydenta ds. zrównoważonego rozwoju.
Międzynarodowa konferencja to miejsce spotkań ekspertów rowerowych z całego świata, w tym przedstawicieli władz, polityków, naukowców, konsultantów i przedsiębiorców z ponad 60 krajów. Wydarzenie to jest nie tylko globalną platformą wymiany wiedzy i transferu polityki, ale także doskonałą okazją do wypromowania miasta. Na wystawie towarzyszącej prezentowane są najnowsze innowacje służące poprawie komfortu jazdy rowerem w miastach i poza nimi.
Doświadczenia organizowania kongresów Velo City w kilkudziesięciu metropoliach Europy i świata dowodzą, że przyczyniły się one do wzrostu udziału roweru jako środka codziennego transportu w tych miejscach. Bycie gospodarzem tej prestiżowej imprezy to także wyraz uznania dotychczasowych wysiłków miasta na rzecz rozwoju mobilności aktywnej. Gdańsk ma szansę zostać pierwszym polskim gospodarzem imprezy.
Starania Gdańska o prawo organizacji prestiżowej międzynarodowej konferencji, w której uczestniczyć będzie ponad 1200 osób z całego świata, oznaczają nie tylko przygotowanie jej logistyki, ale przede wszystkim zmianę podejścia do polityki przestrzennej i transportowej oraz wzmocnienia wizerunku miasta i Pomorza, jako regionu przyjaznego turystom i inwestorom.
- Staramy się, aby rower stał się dla mieszkańców i mieszkanek miasta nie tylko narzędziem rekreacji, ale przede wszystkim narzędziem codziennego transportu. Gdańsk od ponad dwóch dekad wyznacza trendy w infrastrukturze rowerowej. Wtedy, gdy inne miasta często dzieliły tylko chodniki przy pomocy farby, my budowaliśmy drogi rowerowe z prawdziwego zdarzenia. Dzisiaj robią to już wszyscy, a my chcemy iść krok dalej i wyznaczyć kolejne trendy, jako – mam nadzieję – pierwszy w Polsce organizator Velo City. Chcemy być forum wymiany myśli i informacji na temat infrastruktury rowerowej, korzystania z rowerów. Dlatego chcemy, aby to przedsięwzięcie europejskiej federacji cyklistów odbyło się właśnie w Gdańsku - powiedział podczas konferencji prasowej Cezary Śpiewak-Dowbór, przewodniczący klubu Koalicji Obywatelskiej.
Jako gospodarz tej prestiżowej konferencji, Miasto Gdańsk zyska globalną rozpoznawalność lidera zrównoważonego rozwoju z korzyścią dla całej branży turystyki i hotelarstwa regionu.
- To jest ważne wydarzenie i wszyscy radni, zgodnie, powinniśmy zabiegać, aby tak ważne wydarzenie odbyło się w naszym mieście. Myślę, że w Polsce jesteśmy liderami pod względem inicjatyw rowerowych i rozwoju infrastruktury - dodał Bogdan Oleszek, z klubu Wszystko dla Gdańska.
Organizacja imprezy to również rozwój infrastruktury rowerowej i znaczne korzyści gospodarcze, wynikające z przyjazdu przedstawicieli władz i międzynarodowego środowiska promotorów komunikacji rowerowej.
Rowerowy maj
Podczas briefingu poruszone zostały też bieżące kwestie rowerowe, w tym rozpoczynająca się wkrótce akcja Rowerowy Maj, ogólnopolska kampania skierowana do najmłodszych uczestników ruchu, której inicjatorem jest Gdańsk. Od początku jej celem jest promocja zdrowego trybu życia oraz zrównoważonej mobilności wśród dzieci i całych szkolnych społeczności. Kampania łączy zabawę z elementami rywalizacji, dzięki czemu skutecznie wpływa na kształtowanie pozytywnych nawyków transportowych u uczniów szkół podstawowych i przedszkolaków. Tegoroczna, ósma edycja kampanii rusza 4 maja.
- Kampania Rowerowy Maj skierowana jest głównie do dzieci w wieku przedszkolnym i uczniów szkół podstawowych, która promuje zdrowy tryb życia i zrównoważoną mobilność. Z roku na rok obserwujemy wzrost zainteresowania, w ubiegłym roku do akcji przyłączyło się 177 szkół i przedszkoli, natomiast w tym roku zgłosiło się 191 placówek. Uczestnicy będą zbierali naklejki za każdy przyjazd do szkoły czy przedszkola na rowerze, hulajnodze, deskorolce itp., jedną do indywidualnej, drugą do klasowej klasyfikacji. Dla najaktywniejszych uczniów, klas i placówek edukacyjnych, przygotowane zostały atrakcyjne nagrody - mówi Monika Borkowska, koordynator kampanii.
W tym roku udział w Rowerowym Maju zadeklarowały 46 gmin w Polsce, a tylko w samym Gdańsku do zabawy zgłosiło się 191 placówek – 103 przedszkola i 88 szkół podstawowych.
Tegoroczna edycja odbędzie się w terminie od 4 do 31 maja. W wyzwaniu codziennych dojazdów na zajęcia uczestniczą uczniowie i przedszkolaki, którzy za każdy aktywny dojazd do szkoły lub przedszkola na rowerze, hulajnodze, rolkach czy deskorolce zdobywają punkty w postaci naklejek do szkolnych plakatów i dzienniczków. Nad przebiegiem kampanii w poszczególnych szkołach czuwają szkolni koordynatorzy.
Aby zdobyć atrakcyjne nagrody, wystarczy przez cały czas trwania kampanii docierać do szkoły w sposób aktywny. Na szczególnie zaangażowanych w zabawę, czekają nagrody: najbardziej “rowerowe” klasy skorzystają z atrakcyjnych wyjść sportowych i kulturalnych ufundowanych przez partnerów akcji. Wśród nagród indywidualnych znajdą się: zestaw oświetlenia rowerowego wysokiej klasy, skarpety z rowerowym motywem i nazwą kampanii. Najbardziej aktywne szkoły otrzymają także nagrody finansowe. Tradycyjnie przyznawane będą one w podziale na trzy kategorie: szkoły małe, średnie i duże, w każdej za miejsca od I do III, dla przedszkoli przewidziano jedną kategorię.
Nowe ścieżki rowerowe w Gdańsku
W ostatnim czasie zakończone zostały też realizacje nowych tras rowerowych. Powstała trasa rowerowa Śródmieście-Chełm wzdłuż al. Armii Krajowej. Zadanie zostało zrealizowane w ramach Budżetu Obywatelskiego. Zakres zadania objął ok. 400-metrowy odcinek łączący ul. 3 Maja z ul. Pohulanka - od ul. 3 Maja, przez Rogaczewskiego do ul. Pohulanka. Ponadto powstała łącznica pomiędzy drogą rowerową a aleją Armii Krajowej oraz fragment chodnika. Koszt tego zadania to ok. 540 tys. złotych.
Lepsza komunikacja dla Kołobrzeskiej, Jelitkowskiego i Czarnego Dworu - pieszo i rowerem nad morze i na zakupy. W ramach tej inwestycji powstała droga rowerowa od ul. Kołobrzeskiej do ul. Czarny Dwór. Ten krótki odcinek umożliwia wygodny przejazd rowerem nad morze ul. Kołobrzeską, nowym łącznikiem i dalej osiedlowym fragmentem ulicy Czarny Dwór w stronę Parku Reagana. Koszt to 350 tys. złotych
Kolejny odcinek powstał na ulicy Nowatorów - od Kartuskiej do Budowlanych. Z tej ścieżki mogą korzystać piesi i rowerzyści. Długość nowej drogi dla pieszych i rowerzystów wyniosła ok. 1,2 km. W ramach zadania wybudowana została także kładka nad torami kolejowymi, a koszt inwestycji wyniósł 2,2 mln. Inwestycja na ul. Nowatorów została zrealizowana w ramach projektu pn.: "Węzły integracyjne: Gdańsk Główny, Gdańsk Wrzeszcz oraz trasy dojazdowe do węzłów Pomorskiej Kolei Metropolitalnej i Szybkiej Kolei Miejskiej na terenie Gminy Miasta Gdańska", który otrzymał dofinansowanie z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata 2014-2020.