Helena Hołod
Centrum Sztuki Współczesnej ŁAŹNIA
Data publikacji 12:00
Zderzenia epistemiczne. Sztuka, nauka i antropocen
Najnowsza wystawa w Centrum Sztuki Współczesnej Łaźnia jest zwieńczeniem trzynastu artystyczno-naukowych rezydencji w ramach projektu STUDIOTOPIA, inicjatywy łączącej osiem dużych europejskich instytucji kultury. Najważniejszym tematem projektu stały się wyzwania ekologiczne i społeczne współczesnego świata oraz cele zrównoważonego rozwoju wyznaczone przez ONZ. Otwarty wernisaż, w nietypowej formie odbędzie się piątek, 4 lutego w obu budynkach CSW Łaźnia w Gdańsku. Start wydarzenia o godz. 18.00 w Łaźni 1 na ul. Jaskółczej 1. Wystawa będzie czynna do 3 kwietnia.
Program rezydencyjny STUDIOTOPIA zachęcił naukowców i naukowczynie do wymiany pomysłów, wiedzy i metodologii z artystami i artystkami. Niektóre z zagadnień, nad którymi pracowali i wciąż pracują zespoły artystyczno-badawcze to: zanieczyszczenie środowiska mikroplastikiem, zrównoważony system produkcji i dystrybucji żywności, komórki nowotworowe, rośliny jako żywe organizmy, tożsamości hybrydowe, bicie serc islandzkich lodowców, eksperymentalne wykorzystanie światła i dźwięku. Podczas wystawy będzie można zobaczyć między innymi projekcje wideo, rysunki, dokumentacje badań, instalację dźwiękowo-zapachową i inne.
Wystawa będzie się składała z trzech bloków tematycznych
Pierwsza część wystawy "Zderzenia epistemiczne. Sztuka, nauka i antropocen" - ekologie spekulatywne - to droga do namysłu nad powiązaniami łączącymi wszystkie żywe i nieożywione byty ziemskie oraz nad pochodzeniem życia biologicznego w ogóle. Twórcy i twórczynie zwracają się ku mądrości ludowej, snują hipotezy o przedludzkiej ewolucji plastiku, wsłuchują się w częstotliwości pierwotnego bagna, by opowiedzieć o zderzeniu historii naturalnej i historii człowieka.
Ziemskie Sensorium – to blok gromadzący dzieła sztuki sprzyjające zwiększonej wrażliwości ekologicznej odbiorców i odbiorczyń, prace kwestionujące społeczną obojętność wobec innych gatunków. Poezja, malarstwo, dźwięk i zapach tworzą tu sensoryczną drogę do alternatywnej wiedzy o świecie w skali mikro i makro.
W trzeciej grupie: Zhakować technokrację, prezentowane są praktyki artystyczne, które sprzeciwiają się technologicznym receptom na wszystko i powierzchownym rozwiązaniom problemów, proponowanym przez korporacyjne i polityczne elity. Artyści i artystki próbują ukazać nieskuteczność dróg „na skróty”, obiecywanych nam przez biotechnologię czy zielony kapitalizm, które w żaden sposób nie naruszają niesprawiedliwych struktur społecznych leżących u podstaw problemu.
Nietypowe otwarcie
Otwarcie wystawy w CSW Łaźnia będzie miało nietypową formę – odbędzie się ono 4 lutego 2022 w obu budynkach CSW Łaźnia w Gdańsku. Rozpocznie się w Łaźni 1 na ul. Jaskółczej 1 (Dolne Miasto) o godzinie 18.00, po czym autokar zabierze gości do Łaźni 2, na ul. Strajku Dokerów 5 (Nowy Port), gdzie o 19.30 odbędzie się otwarcie drugiej części ekspozycji.
Artyści, artystki i kolektywy, których twórczy wkład w pracę z zespołami naukowymi w ramach STUDIOTOPII zostanie zaprezentowany na wystawie to: 3 137, Kat Austen, Dmitry Gelfand & Evelina Domnitch, Hypercomf, Voldemārs Johansons, Kuang-Yi Ku, Sandra Lorenzi, Oswaldo Maciá, Siobhán McDonald, Ciprian Mureşan, Alexandra Pirici, Maja Smrekar i Christiaan Zwanikken. Kuratorami wystawy są Maja i Reuben Fowkes.
Wystawa prezentowana w ramach zwieńczenia projektu „STUDIOTOPIA: Art meets Science in the Anthropocene” (2019–2022) współfinansowanego z programu Unii Europejskiej „Kreatywna Europa”. Trzy odsłony wystawy odbędą się w Centrum Sztuki Współczesnej ŁAŹNIA w Gdańsku, Centre for Fine Arts (BOZAR) w Brukseli i Cluj Cultural Centre w Klużu (we współpracy z Ars Electronica w Linzu, GLUON w Brukseli, Laboral w Gijón, Onassis Stegi w Atenach i Vrije Universiteit Amsterdam).
Więcej informacji można znaleźć na stronie www CSW Łaźnia.