Przeglądarka IE 11 nie jest wspierana na witrynie. Proszę skorzystać z nowej przeglądarki Edge firmy Microsoft

Referat Prasowy Urzędu Miejskiego w Gdańsku

Szpital tymczasowy AMBEREXPO (9)

Referat Prasowy
Urząd Miejski w Gdańsku

Data publikacji 16:30

Szpital tymczasowy w AMBEREXPO

W środę, 19 stycznia otwarty zostanie szpital tymczasowy w centrum wystawienniczo-kongresowym AMBEREXPO przy ulicy Żaglowej 11. Obiekt został przekazany COPERNICUS Podmiotowi Leczniczemu w celu świadczenia usług medycznych.

14 grudnia 2021 r. Ministerstwo Zdrowia, na wniosek Wojewody Pomorskiego z dnia 22 listopada 2021 r. zdecydowało o niezwłocznym utworzeniu szpitala tymczasowego w Gdańsku. Minister Zdrowia wskazał Międzynarodowe Targi Gdańskie SA. jako wykonawcę tego zadania. Oznaczało to, że pół roku po demobilizacji, w AMBEREXPO konieczne jest przeprowadzenie prac odtworzeniowych, polegających na adaptacji przestrzeni targowo-konferencyjnych do funkcji infrastruktury kryzysowej – szpitala tymczasowego spełniającego  warunki sanitarno-higieniczne, zgodne z obowiązującymi przepisami. 
Prace rozpoczęły się natychmiast, na ich wykonanie Międzynarodowe Targi Gdańskie miały miesiąc.  1/3 czasu przeznaczonego na realizację przypadała w dni wolne (Święta Bożego Narodzenia, przełom roku, Święto Trzech Króli). Zespół MTG wsparty 10 firmami podwykonawczymi pracował bez dnia przerwy. Ponowne uruchomienie szpitala to efekt współpracy MTG, COPERNICUS Podmiot Leczniczy i Wojewody Pomorskiego. Zespół realizujący projekt mógł liczyć na wsparcie służb Marszałka Województwa Pomorskiego i Prezydent Gdańska.

Obiekt w Gdańsku, mimo nazwy „tymczasowy”, został zaplanowany w sposób trwale zmieniający jego charakterystykę. Pozwala jednocześnie na możliwie prosty demontaż i późniejsze zmagazynowanie wszystkich elementów. Dzięki takiemu rozwiązaniu niewielki procent infrastruktury uległ zniszczeniu w czasie demobilizacji, a zastosowane podczas ubiegłorocznych prac technologie pozwoliły na szybką, ponowną mobilizację obiektu.

Harmonogram prac:

14.12 – decyzja Ministra Zdrowia o utworzeniu szpitala tymczasowego,
17.12 – rozpoczęcie prac,
20.12 – pierwsze dostawy infrastruktury z magazynów Rządowej Agencji Rezerw Strategicznych,
22.12 – rozpoczęcie prac przy systemach wentylacyjnych i ogrzewczych, montaż promienników
             ciepła,
23.12 – rusza montaż kontenerów sanitarnych,
  3.01 – rozpoczęcie prac przy instalacjach: elektrycznych, gazów medycznych, IT
  5.01 – montaż zbiornika na tlen i parownicy, ustawianie oddziałów szpitalnych, pierwsze dostawy
             łóżek,   
10.01 – zakończenie prac przy instalacjach wentylacyjnych,
14.01 – zakończenie prac
17.01 – przekazanie szpitala Wojewodzie Pomorskiemu i COPERNICUS Podmiot Leczniczy

Szpital w liczbach:

- 31 dni pracy przy budowie,
- 18 500 roboczogodzin przepracowano przy budowie szpitala, nie uwzględniając pracy serwisu sprzątającego i nadzoru,
- 11 - tyle dni wolnych przypadało na okres od wydania decyzji do zakończenia budowy,
- 170 – tyle osób maksymalnie pracowało na jednej zmianie,
- 40 000 litrów - pojemność zbiorników na tlen,
- 51 222 m2 powierzchni wraz z infrastrukturą logistyczną zajmuje szpital,
- ponad 100 kilometrów przewodów teletechnicznych,
- 2 km rur do gazów medycznych,
- 180 kamer monitorujących oddziały szpitalne i stan pacjentów,
- 100 komputerów, 60 w strefie zakaźnej do dyspozycji personelu,
- 300 łóżek (20 na Oddziale Intensywnej Terapii)

Uruchomiono 35 podsieci IT, ponad 2 500 punktów dostępowych sieci LAN. Każdy oddział szpitala tymczasowego miesięcznie będzie  przetwarzał 135 Gb danych medycznych, jest to 135 godzin oglądania filmów online w jakości Full HD. Takich oddziałów w szpitalu jest 5.

Po raz pierwszy szpital tymczasowy w Gdańsku rozpoczął działalność medyczną  8 marca 2021 r. Zakończył funkcjonowanie z końcem czerwca, przyjmując w tym czasie 808 pacjentów (w tym 90 pacjentów przebywało na Oddziale Intensywnej Terapii). Średni czas pobytu pacjenta wynosił 11 dni.